• Tibell

Allergitråden

Kan tillägga att vi hade en stor glassfest när vi kom hem ;) Läkte ett brustet mammahjärta och gjorde Tilde glad igen =)

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-20 22:46:05 följande:
    Amanda hostar ihjäl sig här hemma. Hade indragningar förut och behövde airomir.
    Ska jag ge även pulmicorten nu också? Förstår inte riktigt vad som hände? Hon är ju inte ens förkyld nu?
    Hur mår hon idag ??

Tack alla ni som faktiskt tycker som jag! Ska bli spännande att se vad köket har för svar på Måndag..

Bella har lite eksem igen. Verkligen inte mycket alls men eftersom hon varit HELT eksemfri reagerade jag lite. Jag har mina aningar..
    Hon verkar inte besvärad av det dock!
  • Tibell

Mithrandil : skönt att inte reaktionen blev allvarlig :0 men nu vet ni ju om hon tål mjölk eller inte.. Det är ju skönt :)
    Trist med hosta dock.. Alltid är det något ;)

Har hon någon gång testat soja, sojasläktingar, ägg, havre mm ? Har hon aldrig testat det förstår jag att du är nyfiken på om det skulle funka eller inte.
    Bara du och barnens pappa kan avgöra om ni ska provocera eller inte. Vi här inne kan bara ge råd och tips.
    Samtidigt som man inte vill göra sina barn illa vill man inte plocka bort en uppsjö med livsmedel bara för att de kanske är allergiska..

Bellas eksem berodde på en lite liten smula riskaka med ostsmak hon han stoppa i munnen och spotta ut..
    Men det är redan på väg bort nästan allt :)

• Tibell

Mithrandil : stackars lilla hönan :( hoppas hon repar sig fort.. Kramar till er bägge !!

Kavat : tror du Bella tål fetten ? Hon har reagerat på mjölkfri choklad som innehöll spår av soja ..

• Tibell

Lillaskruttet: stackars liten :( va hade du på/till gröten ?
    Diskat tallriken/skeden med en diskborste där det kanske fanns spår av mjölk/ägg?
    Drack du mjölk själv till maten och kanske duttade grötskeden för att känna av värmen ( själv gjort samma miss)
    Hoppas inte det är havren..

Angående andningen. Kollat så det inte är lugninflammation ? Just knaster kunde vara det sa Bellas läkare!
    Krya på honom !

Pratade med flickornas läkare idag. Så imorgon ska tilde dit för att ta blodprov på hasselnöt och Björk. Björk har hon redan testats positivt för på pricktest men aldrig haft reaktion på.
    Så nu var läkaren inne på att det kanske är korsreaktion på då hasselnöt eller kanske al/hassel eftersom hon hade massa symtom då.
    Nu ska vi i allafall börja med aeriusen och avamys och se om hennes "förkylning" kan släppa ;)
    Har testat liiite mjölk på Tilde nu i två dagar, men backar nu.
    Hon har fått två små områden med eksem och är HEMSK i humöret .
    Gråter konstant och magen står som en ballong.
    Ska testa igen till hösten tyckte läkaren..

• Tibell

Lillskruttet : låter som en vettig teori.
    Sen kan det ju hänga ihop att han är sjuk.
    Då sjunker immunförsvaret och han reagerar lättare! Kolla hur han reagerar imorgon .
    Är det samma sak där så backa och gör gröt på ris så länge.
    Så kanske du kan testa havre igen när han är frisk ?

• Tibell

Mithrandil : vad trist att hon inte växer riktigt :(
    Vi är ju vana vid det här hemma med. Har försökt släppa oron över det och se hur barnet mår.. Och mår Bella bra brukar jag försöka strunta i vad vågen visar. Men det är svårt ! Ska hålla alla tummar att vikten och längden vänder igen.

Hur går det med hennes andningsbesvär ??
    Och hur mår hon efter mjölkmissen ?

Idag var Tilde iväg och tog prov för hasselnöt ( jag hade velat ta för fler nötter ) och Björk.
    Nu kommer den jobbiga väntan på svaren..

• Tibell

Mithrandil : hon har inte börjar röra sig mer kanske ? Krypa, gå, springa eller kanske klättra?
    Sådant kan nu spela in på vikt och längdkurvan!

• Tibell

Mithrandil: hoppas inte det är något mer hon inte tål. Har hon inga andra symtom på att må dåligt får vi hoppas det har rättat sig till tills nästa gång hon vägs !!
    Jag är så glad att de inte nojjar över Bellas vikt...
    Känna som om vi har tillräckligt med problem att oroa oss för med denna lilla damen..
    Dessvärre verkar inte neocaten göra nytta så denna förstoppade mage kommer vi få dras med för alltid känns det som nu :(

• Tibell

Mithrandil: nej jag hoppas INTE det är fler allergier på denna lilla damen. Hon har så det räcker ;) mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, baljväxter, lakrits, nötter, vete, glukossirap, råg , korn och havre..
    Hon har väldigt ofta sina "veteprickar" trots att vi tycker vi är nogranna.
    Och hon blir totalt tokförstoppad av vete, även av glukossirap.
    Så visst kan det vara så att hon får i sig spår av vete tex men vet inte hur vi ska göra för att undvika det.
    Får hon bara sin dos lactulos så funkar ju magen en gång varje/varannan dag..

Hoppas ni snart kan få lite rätsida på allt.
    Är som du säger väldigt jobbigt när inga tester visar..
    Just gluten är väl det enda där det med negativt blodprov kan avskrivas helt ?
    Men barnen kan likväl vara veteallergiska för det!

Svar på tråden Allergitråden