• Tibell

Allergitråden

Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..

• Tibell

Miracle maker: Bella har varit kanon fin i hyn nu i flera veckor
    Bara dessa envisa runt munnen hon får av vete.
    De var helt borta i förrgår och nu är de tillbaka igen :(
    Bella får väldigt lätt eksem utan synbar anledning.
    Har hon inte ont utav dem brukar vi blunda ;)

• Tibell

Åhh. Vilken tur att du sa det :) dietisten var osäker på vad den innehöll så skickade bara med en påse!
    Tack :)

• Tibell

Kavat : stämmer det att ni fick 14 påsar pasta ?? För hur många månader skulle det räcka ?
    Vi fick som sagt 6x200 som ska räcka i 2 månader.. Kändes lite lite.
    Sen frasbröden.. Innehöll de spår av soja?

• Tibell
    tes 75 skrev 2011-05-13 22:19:18 följande:
    vad för frasbröd fick ni ut? med majs?
    Tibell skrev 2011-05-13 16:46:57 följande:
    Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..
    vi får ut Orgrans rispasta, vilken båda våra barn (och jag) älskar!

Vi fick inget frasbröd alls. Fanns tyvärr inte så mycket som hon tålde att välja på.
    Men det fanns ett frasbröd att välja på men tror det innehåller spår av soja och det fixar inte Bella..

Bella älskade glutispastan och jag tyckte den smakade toppen. Men jag tyckte 6 påsar kändes lite.
    Hur mycket får du till barnen ??
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-05-13 22:21:43 följande:
    har ni provat swipper-glassarna? mina barn har inte provat än, men jag åt en med "hallon"-smak nyss. den smakade ju fotsvett! och biter sig fast i gommen med en fadd smak.. nåväl, sonen gillar säkert glassen ändå..
    Japp barnen åt igår och idag =) Och de älskar glassarna..haha. Men är man van att äta althera ( eller nu neocate ) smakar nog glassarna väldigt gott ;)
  • Tibell

Bellas veteprickar var ÄNTLIGEN borta i tisdags, hade suttit i sen påsk. Onsdags hade hon nya. Kunde inte alls begripa vart hon fick de ifrån. Hennes farmor hade hämtat henne från dagis och fikat, men bara gett frukt och saft.
    Idag såg jag att den saften farmorn gett innehöll glukossirap. suck. Tror inte jag behöver grunna på vart glukossirapen var gjord av ;)
    Kanske därför hon var så hård i magen i torsdags ? Inne på 3.e dagen med neocaten nu. Ingen lactulos hemma så gav movicol i morse men det bara vägrade hon dricka. Men hon har bajsat en gång idag i allafall, perfekt konsistens =) Håll tummarna!!

• Tibell
    Kavat skrev 2011-05-14 13:51:34 följande:
    20 får jag det till???

Och ändå är det pastan som tar slut först här och vi köper till en massa pasta själva också.

Men kolla hur mycket som går åt och be om mer om det tar slut fort. När de är så små äter de ju inte så mycket. Är kanske skillnad hur gammal man är också. Mina barn brukar dela på en glutis-påse ibland! Och ibland blir det ju över förstås.
    Wow, 20! Kanon ju! Vi fick som sagt bara 6 och en påse är redan slut. Men kan de ger mer om det skulle behövas ? Hon sa att det var max men det kan det väl knappast vara då. Eller kanske olika från landsting till landsting ?
  • Tibell

Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.

• Tibell

Tack för alla kramar <3

Nu har Bella haft neocaten sedan i tisdags. Fick ju tyvärr i sig glukossirap i onsdags och blev förstoppad.
    Men vi har sett förbättringar ändå. Lactulosen tog slut och vi tänkte ge henne movicol istället.Men hon har bara VÄGRAT dricka det mer än kanske 1-2 munnar = Ingenting.
    Men ändå har hon bajsat =0. En gång varje dag. Någongång lite hårdare men andra gånger mjukare. Men det som är helt nytt är färgen. Bella har alltid haft mörkgrönt/nästan svart bajs. Nu är det ljust/brunt. Det känns lite mer normalt ;)
    Ååhhh vad jag håller tummarna att vi kan strunta i allt som har med förstoppningar och movicol/lactulos att göra !

Svar på tråden Allergitråden