Unga Adoptanter
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.
Tack för alla svar.
Jag har äntligen börjat kunna känna glädje över detta. Det känns underbart
Tidigare har det bara varit sorg kopplat till alla tankar om barn. Nu vill jag bara komma igång, komma iväg och hämta vårt barn. Tror faktiskt att föräldra utbildningen varit stor nytta i dom här känslorna jag har fått nu. Men vist är där ett sting av smärta i tanken att jag aldrig får vara gravid.
Har äntligen börjat kunna skriva om det utan att må dåligt, tvärt om så mår jag bra av att skriva om det och känner glädje när jag gör det
Jag hoppas att få vara aktiv i denna tråden hela vägen och få ta del av era erfarenheter.
Berätta lite om er själv hur långt har ni kommit? Har ni en blogg om det man kan få titta in på?
Här är min alldeles nystartade
langtantilldig.wordpress.com/
Jättefin blogg!
Fast att såga en organisation så rakt av utifrån en endaste adoption som ännu inte ens är fullgjord är mycket missvisande och orättvist. Min erfarenhet är att alla tycker olika om de olika organistaionerna.
Att bli bemött handlar om att bemöta och bemötas, det är en tvåvägs kommunikation som båda parter bär ansvar för. Ibland fungerar det inte. Så har det varit även för oss. Vissa på adoptionscentrum har jag inte alls passat med men att mötet inte fungerar är ju även mitt ansvar. Jag har då helt enkelt bett om att få byta kontaktperson när så har gått.
Nu har vi även erfarenhet av en annan organisation, en mindre. Det fungerar bra men handläggaren och jag kan inte kommunicera men att byta går inte då det inte finns fler på det landet. Så under denna adoption får jag helt enkelt bita ihop och ta mitt ansvar för vår kommunikation skall fungera så bra det går.
Generellt så är min upplevelse att adoptionscentrum är mer konkreta och återhållsamma med att inge hopp i förtid. När de säger något positivt eller antyder något då vet de verkligen något. Vilket är så skönt under väntan, at tslippa leva på ett falsk hopp i förtid!
Hej hej!
Visst har man givetvis ett eget ansvar vid möte vid andra människor.
Dock så kan jag relatera till "Softish" känsla. Det går inte att förneka att man hamnar i positon där man känner sig underlägsen och maktlös vid kontakt med adoptionsbyråer. Så beroende. Och jag förstår frustrationen.
Jag säger inte att detta är fel - det är som det ska vara. De har i uppgift att se till barnets bästa och bara barnets bästa. De kan inte lova adoptivföräldrar någonting - eftersom det inte kan säga någonting säkert.
Men och men. Det är inte konstigt att man känner frustration, maktlöshet och sorg genom den här processen.
Och det är heller inte fel att hon skriver ut den frustrationen här - tycker i alla fall jag.
Det är nog ingen som i slutändan kommer att välja bort eller döma ut AC pågrund av hennes upplevelse. Bara bli mer förberedda på det som kan komma.
Och det tycker jag bara är positivt.
GreenGal Va roligt att ni är inne på BV och CSS nu. Jag kan verkligen rekommendera dem.
Någon stans någon gång måste man absolut få häva ur sig all frustration men det bästa är ju att rikta det mot dem det gäller - vara rak och ärlig och fråga hur problemet skall kunna lösas.