Inlägg från: Belinda04 |Visa alla inlägg
  • Belinda04

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Anonym (N) skrev 2010-04-27 08:28:47 följande:
    Ja då ska du verkligen ta upp det..shit att inte skrivaunder så barnen kan få pass. Galet beslut om man ligger i tvist. Det bör ju vara som att skjuta sig själv i foten.Lycka till.Blev du inte kallad för intervjuv? Behövde du bara fylla i papper?Mina två kompisar har båda två blivit kallade på intervjuv . Den ena gift och väntade barn och den andra var "bara sambo"
    Jag fick tag  på min handläggare idag, ÄNTLIGEN!! Verkade super trevlig och hon sa att de kommer skicka ut ett papper och att jag skulle besvara frågor som finns att hämta på deras hemsida. papperna skulle komma i veckan och om inte så skulle jag ringa nästa vecka och hon skulle skicka ut direkt! woohoo...

Och nej det är inte säkert att de kommer kalla dig till intervju. Processen är den att du får först fylla i frågor i ett formulär, finns det oklarheter med det så hör de av sig om kompleterande frågor.
    Intervjuer tar tid vilket mig.verket inte har så gott om.
    Men tänk på att ha svarat lika angående era framtidsplaner osv...
    Din sambo/man kommer dock att gå på intervju.
  • Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-27 11:22:31 följande:
    Ja alltså men han tänker nog inte på sitt eget bästa och inte heller barnens bästa utan gör allt för att försöka göra livet surt för mig, tyvärr.Tack, jag är ganska säker när det gäller detta så är inte så värst orolig. :)Nej har skickat in frågeformuläret förra veckan o väntar nu på att handläggaren tar kontakt eller att vi får beslut.Dom skickar oftast ut brevet att man ska skicka in frågeformuläret och sen ringer dom om det är något som är oklart.Som belinda skriver så tar intervjuer tar tid och det har inte mig.verket gott om. Härligt Hoppas det kommer snart då. :) Beror väll på hur effektiv handläggaren är och hur många ärenden den har. Hoppas det går fort iallafall.Insåg idag att vi liksom kan ha ett beslut när som hellst!! Sjuuuukt egentligen att detta snart är över. Förstå den dag när han kommer HEM, hem för att stanna, för gott. LOVLYY!!
    Oh två delmål kvar få papperna och sen besked. Jag hoppas verkligen inte att det ska ta allt för lång tid från det att de har fått mina papper tills beslut fattas. Någon som har koll på tiden där?
    Känns ju riktigt drygt om man ska vänta månader för att få besked. OHHH hoppas att det löser sig i Maj månad!! *nervös*
  • Belinda04

Jag missade denna tråden allt för länge, men detta har varit otroligt skönt. Alla här inne vet vad man pratar om och vad man går igenom. inga av mina vänner eller bekanta har gått igenom samma sak som vi har. Vi har inte heller valt att berätta allt för vissa av mina bekanta för att slippa tykiga svar och påhopp.
    Så det är bara en lätt skara i min omgivning som vet allt. Resten tror han är där nere och jobbar.
    Så man får lägga ett leende på läpparna och ljuga... ohhh ska bli så skönt när allt blir som vanligt igen och man kan leva sitt vanliga goda liv tillsammans.

• Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-27 22:41:35 följande:
    Alla vet inte om varför han e där nere, bara dom närmsta.. just av samma orsak.. för att slippa tykiga svar o påhopp... Det falska leendet o lögnerna e inte lätta ibland.. därför jag tror att iaf jag stängt in mig o skippar att träffa vissa människor, slipper man spela..Jaa det kommer bli underbart när dom är hemma igen o livet kan återgå till det normala.
    mmm jag med... har verkligen undvikit ett par personer i min omgivning. I deras ögon så undrar de nog. Men det är så trist med frågorna "när kommer han hem?" "Saknar han inte dig mer, att kunna vara borta såhär länge?" Och jag tänker.. "Om du bara visste!!" Ja *suck o pust*
    Vissa dagar känns det som om man ska spricka i flera delar, folks nyfikenhet gör mig frustrerad och irriterad. Andra dagar borstar man sig av allt.

Önskar er en God Natts sömn... Imorgon är en ny dag med nya möjligheter och en dag mindre i vår väntan. Kramar
  • Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-28 10:45:13 följande:
    ringde mig.verket. var en riktigt trevlig handläggare. behövde bara säga mitt namn så visste han vad det gällde. Iaf så inväntar dom dossieren från när min man var asylsäkande här. Sedan tas beslut.. Han sa att vi har svar nästa månad o han va väääldigt snabb påpeka att nästa månad faktiskt börjar redan på lördag
    OHHH jag hoppas hoppas att ni får besked nästa vecka!! *håller tummarna hårt* När skickade du in dina papper? Var det längesedan.. Jag hoppas snällt på att mina papper ska trilla in imorgon. Allt är klar här alla papper i formuläret, foton, passtämplar och biljetter ALLT! Så jag är redo. ;))

Ja dessa kommentarer.. *suck* En dag kommer det bli så mycket bättre. =)
  • Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-28 16:37:41 följande:
    Tack snälla!! :) Skickade in papprena 21 april om jag inte minns hellt fel, fick iaf brevet 19:e april o sen skicka jag 2 dagar efter tror jag.. Hoppas du får brevet imorgon, bra du har förberett allting :)
    Jag gick på nålar idag när jag hörde brevbäraren i trappan men inget brev idag... Hoppas på morgondagen annars blir det till att trycka sig igenom måndagens härliga telefonkö. Ha en underbar valborghelg så hoppas vi på en massa positiva saker nästa vecka!!
  • Belinda04
    Anonym (Snart, snart!) skrev 2010-04-29 19:30:14 följande:
    Äntligen!!! Som jag väntat på denna dag!!! Imorse damp brevet ner med beskedet- min älskling får komma hit!!! Jag kunde inte fatta det först, haha, inte han heller! Fick säga det flera gånger o vi båda satt o skaka på var sitt håll! Jag lämnade in formuläret (nyetablerat förhållande) samt utdrag från skype o flygbiljetter från 2 resor ner till honom (båda inom ett halvår) i måndags. Skrev också att jag skulle bifoga 2 foton på oss...Men det glömde jag att lägga med mitt pucko, haha. Men beskedet blev positivt ändå! Och det var kul att läsa en hel A4 sida om varför dom tagit det beslutet:0) Nu skall det bokas biljett hit!!! Men, han måste söka om schengen visum först på finska ambassaden för det finns ingen svensk ambassad i hans land som kan stämlpa... Och dom säger 2 veckors handläggningstid på det... Men, nu vet jag att han är här, hos mig, om ca 2 veckor!!! Så underbart!!! Den lilla bebisen sparkar också av lycka :0) Nästa gång det skall lyssnas på hjärtljud så är han med!
    Underbart och Grattis!! Jag kan bara föreställa mig den lycka du känner idag!!! 2 veckor av tok längtan som väntar nu. ;)))
    Men vilken underbar väntan. =)))
  • Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-30 16:21:54 följande:
    hej tjejer!!! :) Fick en underbar valborgspresent av mig.verket Fick ett brev på posten idag... min man har fått UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET!!!!!!
    GRATTTIS!!! Ohhh det glädjer mig stort! Så skönt och vilken lycka!! En helt underbar helg framför dig med andra ord.

Jag får snällt vänta lite till på mina papper. Men GRATTIS!!! Kram kram
  • Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-30 19:13:50 följande:
    tack :) tack :) Du ska se att det går undan för er också när du fått brevet. Alltså handläggaren måste ju haft allt klart när jag ringde... var nog därför han va lite rolig när jag fråga hur länge det skulle ta. Riiiiiktigt härligt... Nu fattas bara biljetten hem för honom..ja o stämpeln i passet..
    Ohhh jag hoppas verkligen att du har rätt! Finns inget annat jag önskar mig just nu livet hade känts lite mer komplett. =)

Jag sitter bara o gläds för din skull kan nästan förstå lyckan. Vad sa mannen din när du ringde? Glädjeskri eller? ;)))
    Se till o boka biljetten snarast så ni får vara tillsammans. All lycka!!

Lite lurigt att din handläggare inte berättade för dig över telefon.. Men men förklaringen till hans reaktion. Vilket kontor var ni skriva i?
    Jag har malmö så hoppas på att de kan vara lika snabba.

Ha en underbar helg!
    Kram
  • Belinda04
    Anonym (N) skrev 2010-05-02 12:54:05 följande:
    Ja även om man inte har något att dölja så är man ju nervös och orolig. det känns ju verkligen som att man har sitt liv i en främlings händer.Det är ju bevis bördan som ligger på oss,men jag tycker det borde vara tvärtom.Att all press ligger på dom att bevisa motsattsen....varför ska man behöva bevisa sin kärlek liksom?!Det är mindre än två veckor kvar innan vi åker och hälsar på honom.Gud vad jag saknar honom och längtar.Han sitter i en by utan internet så skype blir inte av förän han kommer till en större stad...när det nu blir.Så vi kan bara smsa varandra,vilket är bergänsat för det kostar för mycket för honom att skicka hit...jag blir galen...jag vill höra honom,se honom!Jag har inte råd att ringa nu när vi bokat biljetterna. Varje liten krona måste sparas
    Hej nu vet jag inte i vilket land din man befinner sig. Men för min del blir det också för dyrt att ringa till Kosovo så jag har köpt telefonkort som man ringer utomlands med. Det finns Star, Eurocal och Unity blandannat. Jag har fått mest utav kortet unity korten kostar 100kr och då får jag 8 timmars samtal till honom. du ringer upp ett sverigenummer med de korten så inga kurisduller.
    Ett tips på vägen bara, har fungerat utmärkt.

Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!