Inlägg från: Belinda04 |Visa alla inlägg
  • Belinda04

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Anonym ((me)) skrev 2010-09-28 10:10:42 följande:
    Vårat förhållande är slut :( vet inte om det var för vi va ifrån varandra så länge eller om det hellt enkelt inte va meningen men ont gör det o hellt jäkla otroligt att vi gick igenom hela processen men att det nu endast 5 månader senare är allt över.. :( :(
    Jag beklagar verkligen, ja det skulle kunna vara en kombination av allt. Vill inte sitta här och predika för dig eftersom jag inte vet omständigheterna kring det. Men jag hoppas verkligen att ni har försökt på alla sätt och vis med tanke på vad ni har gått igenom och den saknaden efter varandra som en gång fanns. 
    Tänker på dig iaf och önskar dig allt gott!!
  • Belinda04
    Månsken02 skrev 2010-09-27 08:48:06 följande:
    YES YES YES min man får komma hem han har beviljats tillstånd, beslutet fattades redan förra tisdagen.Solig

Och tjänsten på deras hemsida för att kontrollera status fungerar för ALLA men dom har inte hunnit ändra på hemsidan därför står det bara studier/arbetstillstånd

Vilken lyckaHjärta
    Ohhh underbart!!

Jag minns mycket väl den glädjen och lyckan total obeskrivlig!
    Ta hand om varandra!
  • Belinda04
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-09-28 23:49:23 följande:

Min sambo söker uppehållstillstånd med anknytning till mig. Han är nu i Irak och väntar på besked. Han  har redan varit på sin intervju på ambassaden i Iran.

Idag fick jag brev från migrationsverket att jag ska fylla i blankett T77. (Frågeformulär om nyetablerade förhållande)
    Så nu har jag 4 veckor på mig att fylla i detta och fixa person bevis osv.

Nån som gjort detta innan? Blev ni kallade på intervju oxå? Eller det var bara denna blanketten ni behövde fylla i?

Nån som vet?

Hur lång handläggningstid kan man räkna med?

Hej

Det där är ju så individuellt men för oss räckte det med papper och inga intervjuer. Men jag skickade ju en en mycket detaljerad historia på papperna, foton på oss och flygbiljetterna när jag flög ner och hälsade på honom samt telefonlistor.

Sedan gick det rätt fort fast att det kändes som månader i väntan.
    10 maj fick jag besked om att skicka in mina papper.
    12 maj kom mina papper till mig.verket
    20 maj fick vi en handläggare tilldelat oss
    28 maj togs beslut om att han fick UT i två år.

Då hade vi väntat sedan den 13 januari, så 4,5 månad totalt.

Lycka till!
  • Belinda04
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-09-29 11:33:12 följande:
    Oj vad snabbt det gick. Glad{#emotions_dlg.flower}

Min sambo åkte till Irak i Augusti, 2 veckor senare kom han på intervju. Och igår fick jag hem pappret där dom bad mig fylla i pappret om nyetablerat förhållande.

Telefonlistor har vi inga då vi pratar på MSN istället. Det blir mycket billigare. Det vi har som jag kan skicka in är foton. Räcker det?
    Det stod något om att man kunde skicka in nått som bevisar att vi lever ihop. Men vad menar dom med det? Vad finns det för bevis man kan skicka med?
    Jag blir så orolig. Gråter

Är ni gifta eller är ni oxå sambo?

Det finns en fråga på blanketten (T77). "är ni förlovade?"
    Jag vet inte vad jag ska svara där faktiskt. Vi är ju inte "tekniskt sett" förlovade med ringar. MEN vi planerar bröllop och vill gifta oss när vi sparat ihop pengar och känner oss redo. Så i våra ögon är vi förlovade men inte med ringar.
    Vi hade kunnat gifta oss när han var här men vi vill inte göra det bara pga MIG. Det känns så fel. Vi vill ta det i vår egen takt.
    Nej vi är bara sambo och inte förlovade så kyssade i nej där.
    Ja med detaljerat så skrev jag ju om våra framtidsplaner om att vi vill gifta oss en dag osv osv.
    skrev vad alla hans syskon och föräldrar heter. Lika bra att skriva så mycket man bara kan.

Nej vi kunde ju inte bevisa att vi hade bott ihop innan mer än vi hade samstämiga datum vid hans intervju och min berättelse på papper, eftersom han var här utan papper innan.

Jag känner igen din oro men det blir bra, men ta med några utdrag från msn så visar att ni har kontakt med varandra och foton så har du iaf gjort vad du kan.
    Sista delmålet nu, snart är han hemma!! =))
  • Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-09-29 12:58:55 följande:
    Tack.. hellt OT för denna tråd mitt problem juu.. :/

Iaf.. han har varit hos kompisar i typ 3 veckor.. kom tbx i måndag.. vi bor fortfarande tillsammans.. men vi har båda sagt att vi itne e tillsammans.. men han kom tillbaka för att ge det en chans.. vi får hellt enkelt låta tiden visa om vi hittar tbx till varandra eller om det hellt enkelt e slut. Känns för jävligt ge upp förhållandet efter allt vi gått igenom.. kärleken o saknaden vi kände mot varandra när han var borta måste finnas där inne nånstans..
    Ja jag och min kille kom in i en svaka precis när han kom hem igen. Tror det är rätt vanligt, det är ändå nästan ett halvår man har varit ifrån varandra och vant sig vid det. Sedan ska man ändra sin vardag igen och leva två personer. Det tar ett litet tag att hitta tillbaka till varandra på en bra nivå.
    Men ta allt med ro, prata med varnadra och försök inte stressa fram några känslor så kommer det säkert tillbaka. =)))
  • Belinda04
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-10-04 16:10:07 följande:
    hmm, nu när jag läste igenom pappret igen så stod det att om man inte har en skrivare så kan man kontakta xxxx xxx på nummer 0000, Kan det vara vår handläggare då?¨

ärende nummer är det detsamma som "beteckning"? På pappret jag fick står det Beteckning å sen ett nummer under.
    Hej hej...

Ert ärende nummer är även drossienummret som är personligt för just Er.
    Och det nummret som står på pappret är troligen en samordnare och inte handläggaren. Personen som ser till att alla papper är med och sedan lägger det i "viloläge" tills en handläggare tar sig an era papper. (så var det för mig)
    Jag ringde det nummret som stod på pappret ett par gånger för att få veta om alla papper var okej och även få reda på om vi hade fått en handläggare. Och vipps en dag så fick vi en.
    Kändes lättare att prata med henne än att ringa kundtjänst som alltid var en ny person på andra sidan.

Lycka till!
  • Belinda04
    Anonym (OMG) skrev 2010-10-16 13:55:30 följande:
    Fick mina papprer i fredags att fylla i och skicka in Står ett namn som jag ska kontakta ifall jag har frågor XXXX
    Hur vet man om hon är min Handläggare eller itne står iget om det, och känns att det e lite fel att ba ringa och fråga "e du min handläggare"? Så jag hade tentan idag och som ni förstår hade ej så mycket tid att kolla genom papprer igår så jag tänkte vänta ut med att riga kanske kommer få frågor angående blanket. Därför frågar jag er om det borde finnan nån tecke på att hon är min handläggare?
    Tyvärr finns det inga tecken på om hon blir din handläggare eller inte. Men ring henne på måndag. Det gjorde jag när jag fick mina papper för att fråga om hon var min handläggare hur hela processen sen går till. Man är ju en helt nybörjare på detta. Så förklarade hon att hon bara sammanställde våra papper och att vi sedan blev tilldelade en handläggare. Jag ringde henne senare efter en vecka för att checka av hur processen låg till och genom henne fick vi reda på vår handläggare och hennes nummer. Sen blev det ett par samtal dit.

Lycka till snart kommer din kära hem. =)
  • Belinda04
    Anonym (Funktionshindrad) skrev 2010-11-29 18:51:36 följande:
    Heej!!

Ett tag sen jag va inne här och skrev, men nu e min man klar med lumpen och vi ska börja sätta igång processen för och få hit han, men nu till min fråga,jag måste ju skicka personbevis, men då e frågan  är de familjebevis eller inbjudan eller vad är de dom ska ha? För jag har nämligen både familjebevis och inbjudan utdraget,dock på familjebeviset står de inget om mina päron utan enbart om mig och min mans namn och hans person nr*dock inte med dom fyra sista siffrorna* och när äktenskapet registerades i Sverige och mitt hem adress. Räcker detta eller behövs de nått mer? Och vilket av dessa papper ska jag då skicka iväg?

Tacksam för snabba svar.

Mvh!
    Hej
    Jag jobbar på skatteverket och sitter med personbevis varje dag.
    Inbjudan använder du när du ska bjuda in någon på besök som turistvisum...
    Så du ska använda dig av familjebeviset som styrker att du inte är gift med någon annan. Vill du ha med dina föräldrar så begär du ett "120 utdrag med alla relationer".
    Din man står men 0000 och det beror på att han aldrig är folkbokförd och inte har fått sig tilldelat ett fullständigt personnummer.
    Det tar ungefär 6 veckors handläggningstid att registrera ett äktenskap så att det syns på ditt personbevis.
    Men som sagt ett familjebevis ska du ha.
  • Belinda04
    Anonym (Funktionshindrad) skrev 2010-11-29 20:39:31 följande:
    Tack för svaret, men tror du de räcker med familjebeviset som jag har hos mig nu? Eller måste jag begära *120 utdrag med alla relationer* 

Äktenskapet är registerad för på civilstånd står de -gift  sen 2008 :) Så de e i sin ordning. Men som sagt, tacksam om du kunde svara på min fråga så fort som möjligt, ifall ja behöver ha den 120 utdraget,så ja hinner ringa till skatteverket tidigt imorrn och begära de och skicka alltihop till min man snabbt som bara den :)

Mvh
    Jag tror inte att du ska behöva ett 120. eftersom det har med dig att göra och inte dina föräldrar. Men visst det är ju upp till dig själv vilket som känns bäst. Vad jag förstår vill Mig.verket ha ett familjebevis för att det är de ändamål och syfte med personbeviset. Minns att jag själv bara hade ett familjebevis som min sambo hade med sig ner.
    Anonym (liah) skrev 2010-11-29 20:57:36 följande:
    6 veckor?? för oss tog det 3 dagar tror jag. på månagen kom alla papper in vad jag vet (vigselförättaren skickade de på fredagen) på torsdagen fick jag familjebevis och då var äktenskapet registrerat
    Ja men det är upp till sex veckor. skönt att du fick en handläggare som inte hade så mycket att göra.. =)
  • Belinda04
    Anonym (liah) skrev 2010-12-11 11:45:35 följande:
    ska jag göra! ick nått beslut i veckan? så himla dåligt asså...
    Hej
    Personbevis kan man bara få ut på svenska eller engelska, och vill man ha det på ett annat språk får man själv hitta en översättare och betala det.
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!