väntar01 skrev 2010-09-23 13:13:22 följande:
Undrar lite om det här med vad som händer efter intervjuen. Anses själva processen startad när man lämnar in ansökan om ut på ambassaden eller räknas de där 6 månaderna det ska ta från intervjuen? Har ju redan gått över en månad emellan då ju.
Och hur lång tid tar det för ambassaden i kairo att skicka alla papper till migrationsverket? Och slutligen; vilka blanketter har ni som är gifta (o registrerade på skattemyndigheten) fått fylla i o hur länge har ni fått vänta till er partner fått komma.
Har läst och läst på trådar o hemsidor och det verkar vara rena lotteriet. Beror det på var man bor? jag finns i malmö.
Visst är det äckligt att rasister tagit sig in i regeringen men jag kan inte tänka mig att de kan få så mycket att säga till om så de kan ändra några lagar. Men bara att det har hänt är illa nog. Det är jobbigt nog som det är att gå ensamma i respektive land och längta ihjäl sig efter varandra och vara osäker på hela denna byråkrati som ska avgöra när man äntligen kan få leva ihop utan att dessutom vara rädd för de här skitarna också.
Blir jätteglad om någon vet lite mer om det jag undrar över o önskar alla här lycka till
Hej
Vi tillhörde också Malmökontor men vi är bara sambo. Vår resa såg ut såhär;
20Dec. lämnade min man sverige och åkte ner till kosvo.
13jan, han anmälde sig vid den sv. ambasaden i skopje.
19 mars fick han tid för intervju
9april kom hans handlingar till migverket i sverige
10 maj fick jag besked om att skicka in mina papper.
12 maj dessa handlingar kom in till mig.verket
20maj fick vi en handläggare tilldelat oss
28 maj togs beslut om att han fick UT i två år.
Väntan ligger mycket i att papperna ska komma fram med posten.. men de arbetar ju för att hålla 6 månadergränsen.