Inlägg från: Belinda04 |Visa alla inlägg
  • Belinda04

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Anonym ((me)) skrev 2010-07-18 12:26:51 följande:
    o oss med

10 juni -10
    Anonym ((me))
    Ja jag vill inte vara sämre.. ;)
    Lägg till oss också. 5 Juni -10 Belinda04
  • Belinda04
    Kiboko skrev 2010-07-19 19:55:42 följande:
    Hej allihop,

Är ny här på forumet och imponeras av kämpaglöden i denna tråd!
    Jag har en fråga som jag hoppas någon av er kan svara på.
    Min kille kommer från Kosovo (Mitrovica), men har inte bott där sedan -92. Han har sökt asyl i bland annat Sverige sedan dess, men fått avslag. Nu planerar vi att söka uppehållstillstånd på anknytning till mig, men är av många anledningar mäkta oroade för hur det skulle gå för honom att återvända till Kosovo. Bland annat för att han lär behöva skaffa ett nytt pass för att kunna lämna in sin ansökan till svenska ambassaden i Skopje, hans nuvarande pass är ju så att säga från ett land som inte existerar längre (Jugoslavien).

Har någon av er gått igenom en sådan process med er partner? Funkar det någorlunda smärtfritt att få ett nytt pass i Kosovo eller är byråkratin så pass korrumperad/krånglig att personer som lämnade landet för så längesen får det svårt att skaffa nytt pass?
    Hej hej Kiboko

Jag kan nog hjälpa dig lite... Min sambo kommer ifrån Kosovo från staden Drenas.
    När han kom hit och sökte han också asyl men fick avslag. Sedan gjortde vi precis som ni tänkte göra en ansökan om UT genom mig. När han återvände till Kosovo gick han bara till kommunkontoret och förnyade sitt gammla pass som hade gått ut. Var redo för lååång köer. Min sambo stod säkert i 7-10 timmars köer per gång och dom är snurriga.
    Ni kan betala lite för att få allt att gå lite fortare, 50Euro för att få legitimationen och 100euro för passet och då tar det runt 48 timmar att få passet, annars kan det ta runt två veckor vardera för att  få ut.

Har han passet kvar, kan han bara gå och förnya det och bara informera att han inte har varit i Kosovo sedan --92. (men tänk på väntetiden)
    Finns inte passet kvar så måste han först gå till polisen och anmäla det som tappat. De skickar in en rapport till Phristina om att passet inte existerar längre. Och din man måste då ha med sig polisrapporten som säger att hans gamla pass inte gäller längre när han sedan går till kommunen för att skaffa ett nytt. Att få rapporten från polisen att det gamla passet inte är dugligt längre tar minst två veckor...

Så det är en seg byråkrati som väntar där... men så väl värt all väntan när allt är över.
    Lycka till!!!
  • Belinda04

Håller med de förra talarna. Ansökan får vara genom dig.
    Skulle ni senare i livet skulle separera och har inte blivit svenskmedborgare kan han ansöka om uppehållstillstånd genom sitt barn. Men jag tror inte han kan göra det i detta skedet.

Lycka till.

• Belinda04
    Anonym (N) skrev 2010-08-11 18:19:11 följande:
    Men man vet ju aldrig när de fattar beslutet.
    Får jag tag på vikarien och hon säger att hon (tummar hålles) har tagit över vårt ärende så kan ju beslutet tas vilken dag som helst..eller inom 3 månader.
    Frågan är om vi vågar riskera det...

Dessutom så måste han ju isåfall åka fram och tillbaka och biljetterna är ju inte billiga direkt.
    Isåfall så borde han ha åkt ner ,gjort intervjun och åkt tillbaka direkt efter den.
    Nu känns det lite för sent...
    Ohhh jag förstår dig att du har tunga dagar och allt just nu känns svårt och jobbigt. Men en dag... lev på det... en dag dimper brevet ner och en dag kommer ni att mötas på flygplatsen.

Jag förstår din känsla helt, jämförde mig med alla som var på denna tråden och det var skit jobbigt när vår handläggningstid var längre än de andra. Men tråden gav så många svar och man var inte  ensam om att gå igenom samma sak. Så var kvar och få stryka av tråden.

Hoppas att du får en skön vecka med dina nära o kära
  • Belinda04
    pilliss skrev 2010-08-17 00:03:19 följande:
    Hej på er alla.
    Hoppas allt är bra med er???

Undrar en sak. Ni som har SAMBO som sökt till er...
    VAD hade ni för papper som dom lämnade in på ambassaden?
    Hej hej..
    Allt är bra med oss. Vi mår båda såå bra och är lyckliga tillsammans!!!

Jag skickade in Frågeformulär om nyetablerade förhållanden.
    Min sambo lämnade in familjebevis, personbevis., foton på sig samt blankett nr 114021 om uppehållstillstånd.
  • Belinda04
    Anonym (Förvirrad) skrev 2010-08-19 01:58:42 följande:
    Jag har en fundering igen... Hur bedömer MV att en relation är oseriös- vad är deras "kriterier" för sånt? Jag och min kille vet ju att vi älskar varandra men hur ska MV veta det???
    Tänk om de tycker att den är oseriös och ger avslag på hans ansökan om uppehållstillstånd?
    Då måste man ju överklaga - men de kanske fortfarande tycker det då... :(

"Blivande makar eller sambor
    Du kan få uppehållstillstånd om du planerar att gifta dig eller bli sambo med någon som bor i Sverige. Du kan dock få avslag på din ansökan till exempel om din ansökan grundar sig på oriktiga uppgifter er relation är ett skenförhållande eller er relationen framstår som oseriös"

Jag hoppas att det går bra för er tjejer och killar och att ni orkar kämpa vidare!!!
    Kram på er! <3
    Nej det är väl alltid i betraktarens ögon, över vad som ses som seriöst och inte.
    Men om man lämnar liknande uppgifter om hur ni träffas var ni bor osv. Samt kan styrka det på något sätt. Folkboförda på samma ställe, kort på er under olika perioder så borde det inte vara några problem.
    Ni vet ju själva att ni är tillsammans och kära.

Vi lämnade in förutom våra berättelser (mitt via papper, hans vid intervjun) kort på oss, telefonlistor under tiden han var iväg. Samt kopia på biljetten och passtämpel som jag hade när jag åkte ner och hälsa på han och hans familj.

Vi var inte förlovade utan bodde bara ihop innan han åkte.

kram o lycka till!
  • Belinda04
    Anonym (Liah) skrev 2010-09-11 00:23:23 följande:
    ny här... jag kommer snart gå igenom vad ni gör o fasar för det! det jag först o främst undrar är hur de ställer sig till att jag UT om de varit här illegalt? och om man gifter sig hur lång tid efter at man gift sig måste man åka hem för att söka från hemlandet?
    Jag kan bara prata från egna erfarenheter. Jag är svensk men min sambo kommer från kosovo och befann sig här i sverige illegalt under den tiden vi var tillsammans. Men han fick UT i två år med anknytning till mig. Det handlar ju om att visa äktheten i ert förhållande och då ska det inte vara några problem kan jag anse.

Försök att njut av varandra så mycket ni kan innan han måste åka tillbaka och inom ett vips är han hemma hos dig igen. Det är tunga dagar men det går!

Lycka till
  • Belinda04
    sakna skrev 2010-09-16 02:08:40 följande:
    Min älskling ska på intervju den 29 september , jag antar att inom 1 vecka kommer alla dokument komma till Sverige, vet ni om tildelas en handlägare eller bör man ring och fråga efter 1?
    Ja jag vill inte strö salt i såren nu. Men efter att han har gjort sin intervju tar det ca 3-4 veckor innan papperna kommer till sverige pga sekretessen. Sen tar det ytterligare någon vecka innan någon tar hand om era papper och du får ut ett brev om vilka blanketter som du ska skicka in.
    Det är några delmål kvar att passera men kämpa!
  • Belinda04
    väntar01 skrev 2010-09-23 13:13:22 följande:
    Undrar lite om det här med vad som händer efter intervjuen. Anses själva processen startad när man lämnar in ansökan om ut på ambassaden eller räknas de där 6 månaderna det ska ta från intervjuen? Har ju redan gått över en månad emellan då ju.
    Och hur lång tid tar det för ambassaden i kairo att skicka alla papper till migrationsverket? Och slutligen; vilka blanketter har ni som är gifta (o registrerade på skattemyndigheten) fått fylla i o hur länge har ni fått vänta till er partner fått komma.
    Har läst och läst på trådar o hemsidor och det verkar vara rena lotteriet. Beror det på var man bor? jag finns i malmö.

Visst är det äckligt att rasister tagit sig in i regeringen men jag kan inte tänka mig att de kan få så mycket att säga till om så de kan ändra några lagar. Men bara att det har hänt är illa nog. Det är jobbigt nog som det är att gå ensamma i respektive land och längta ihjäl sig efter varandra och vara osäker på hela denna byråkrati som ska avgöra när man äntligen kan få leva ihop utan att dessutom vara rädd för de här skitarna också.

Blir jätteglad om någon vet lite mer om det jag undrar över o önskar alla här lycka till
    Hej

Vi tillhörde också Malmökontor men vi är bara sambo. Vår resa såg ut såhär;
    20Dec. lämnade min man sverige och åkte ner till kosvo.
    13jan, han anmälde sig vid den sv. ambasaden i skopje.
    19 mars fick han tid för intervju
    9april kom hans handlingar till migverket i sverige
    10 maj fick jag besked om att skicka in mina papper.
    12 maj dessa handlingar kom in till mig.verket
    20maj fick vi en handläggare tilldelat oss
    28 maj togs beslut om att han fick UT i två år.

Väntan ligger mycket i att papperna ska komma fram med posten.. men de arbetar ju för att hålla 6 månadergränsen.
  • Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-09-27 23:53:46 följande:
    Och sagan kan få ett plötsligt slut också..... :(
    Nej vad har nu hänt... Tänker på dig.
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!