Inlägg från: Bumblebina |Visa alla inlägg
  • Bumblebina

vi med många barn del 9

Trållmor: Beklagar... Har en vän som miste sin son i v 28 här i höstas. Det finns liksom inga ord som räcker till...

• Bumblebina

Jo, men det värsta är nästan att jag är som en guldfisk och glömmer det. Men påminns lika smärtsamt om det så fort jag sätter mig... :-P Det är nästan så att jag flyger upp av smärtan från den ädlare bakdelen varje gång. Att man inte fattar efter ett par gånger att det gör ont att sätta sig och börjar göra hela rörelsen liiite långsammare, men neeeej då vi slänger oss ner på kökssoffan varje gång...

Ska ta de tre yngsta till öppna förskolan idag och hoppas att den värsta halkan gett med sig och att de kanske tom slängt ut lite grus...

• Bumblebina
    mecce skrev 2011-01-19 11:39:52 följande:
    hej hej
    här är mycket bättre..
    tackar så mycket för tipsen om gott saker när man får sockerfall

kommer säkert öka flera kilo till nästa tid hos bm.
    men det gör inget ..bättre vart det iallafall

nu har jag 60 dagar kvar till beräknad förlossning..
    Men det blir nog tidigare om jag får igångsättning..

Vet inte hur mycket tidigare man brukar få vid sånt..

Men sen är man 8 barns mamma..hehe

lite kul..
    Vad skönt det är när det finns en enkel lösning på ett problem!

Har varit på bvc med Melker idag och han fortsätter gå upp ca 300g / v... Hur ska detta sluta? 6 veckor och väger 6250g... Vår lille tjockis! Kan tillägga att hans fulla namn blev Stig Melker Sumo! Hihi!
  • Bumblebina
    Bellatrix skrev 2011-01-19 12:57:40 följande:
    Räknar nästan timmarna tills vi får pengar imorgon..denna månad har varit så lång med för lite pengar.

Bumblebina-härligt att han går upp i vikt och mår bra!
    Vi med... Det är knepigt det där att det är så mycket månad kvar i slutet av pengarna?! Då är det skönt när "överlevnadsbidraget" kommer!
  • Bumblebina

Välkommna ni nya! Roligt att ni hittat hit!

Här är det nu melodikrysset som gäller och sen ska det sista av julen UT! Har varit sjuka i omgångar och dessutom har gubben varit på pingistävling med äldste pojken, så tiden har inte funnits...

• Bumblebina

Ja ekonomin är ett evigt pusslande... Iom att Melker föddes 3 december så var ju gubben pappaledig större delen av dec. Hör och häpna så betalades den ut i dec?! Men han jobbade ju bara 6 dagar i december och det visar sig ju på januarilönen... Så nu får vi snart se om vi lagt undan tillräckligt för att klara det... :-/

Melker har blivit förkyld (konstigt med fyra snorande och hostande syskon? ) och är så vansinnigt tät i näsan. Näsdropparna skulle han behöva ha varannan timma för att vara någorlunda ok, men de får ju bara ges 4 ggr per dygn... Jätterolig natt har vi haft, han och jag... Not... Stackars liten...

Här har vi mer eller mindre tagit beslutet att Ester (nummer 4 i skaran) ska få vara hema på heltid istället för hos dagmamman som 15-timmars. Det respekteras inte att hon inte ska sova på dagarna och våra önskemål om vilka dagar vi har behov av barnomsorg accepteras inte heller. I fredags kom hon hem med matpaket, för hon sov när de andra åt! Hon ska inte sova alls! Så blev kvällen och nattsömnen störd också... Då känner jag att jag lika gärna kan ha henne hemma. Hon är snart 20 månader så hennes behov kan jag tillgodose hemma och på öppna förskolan.
    Det är värre med storasyster som är 5½. Hon får vara kvar som 15-timmars då hon behöver komma från mig och syskonen och få leka av sig med sina kompisar ibland. Så hon får vara kvar 2 dagar i veckan.

Usch vad mkt gnäll det blev... *skäms*

För att uppväga lite så kan jag säga att jag för första gången på väääldigt länge (om någonsin...) känner mig "hel" och det tackar jag Melker för... Jag är tillfreds med livet just nu! Skulle vilja vara hemmamamma några år nu, men hur vi skulle fixa det ekonomiskt vet jag inte... Tips mottages tacksamt.

• Bumblebina

Ifen: Ja det retar verkligen gallfeber på mig, det här med sovandet. Som jag och gubben sa, att det är ju inte det att hon inte KAN sova på dagen, för somnar gör hon ju om man låter henne. Det är ju det att nattningen tar 2-2,5 timmar och hon snurrar halva natten och vaknar tidigare, så hon får sova mer varje dygn om hon inte sover på dagen...

Emrejosana: Jo, jag funderar och räknar... Men lutar åt att jag söker vårdnadsbidrag för de två yngsta nästa vår, försöker jobba när min mor kan ta dem en dag i veckan och ev gubbens lediga dagar. Vet att det låter illa i mångas ögon, men jag VILL verkligen inte jobba just nu... Trivs inte på jobbet, det är dessutom tungt och slitigt. Så jag ska fortsätta att räkna och lura och förhoppningsvis kommer jag fram till en lösning... Nåja jag är ju föräldraledig just nu iaf, men har redan jobbångest...
    Vad barnomsorg beträffar, så finns det en anledning till varför vi väljer dagmamma istället för dagis. Tycker det är skönt att de små är i en hemlik miljö så länge som möjligt. Inget ont om dagis, men jag har upplevt det som en mer stressande miljö. Pojkarna fick dagis sommartid när de var små och vi määrkte en markant skillnad på dem jämfört med när de var hos dagmamman... Men jag förstår att du drar dig för att ta dig dit när det är såpass långt... Vi har ungefär lika långt till dagmamman, men då tjejerna är där så lämnar min man dem på morgonen och min mor hämtar dem på väg hem från jobbet vid 14-tiden.

Kläder köper jag till 98% bara i Ullared och på rea. De övriga 2% är när barnen behöver något akut... Matkontot försöker jag hålla till ett minimum. Alltså planera maten i god tid och veckohandla istället för småhandla då och då. Mjölk får vi ju köpa mer än en gång i veckan dock... :-P Men hur vi än vrider och vänder på det så kan vi liksom inte hitta några "läckor" som går att spara in på, tyvärr...

• Bumblebina

Emrejosana: Jag vet precis hur det är på små orter... Uppväxt i Strömstad... Flyttade därifrån när jag var 16. Som exempel hade jag vari gravid 5 gånger (ryktesvägen) innan jag faktiskt blev gravid... Ingen talade dock om för mig att jag var gravid de 5 ggr! Nej, det saknar jag INTE... Uddevalla är lagom stort, är definitivt ingen storstadsmänniska heller. :-P

• Bumblebina
    Ja då har gubben och tjejerna sprungit iväg till bussen... Ljuddämparen på bilen har gått sönder... *sitter och ser pengarna flyga iväg på Kalle-Anka-vis* Nån som vet vad detta kalas kan gå loss på? Räknar kallat med att sparpengarna går åt... *djuuup suck* Tre sömnlösa nätter har vi haft nu, Melker och jag... Han är så tät i näsan och får knappt luft stackarn, än mindre äta. Näsdroppar får han, men han skulle behöva dem varannan timma för att vara hjälpt av dem. Kan ju bara ge dem fyra ggr per dygn... *suck*

Mamma till Prinsessor: Har en bekant som var där i måndags och hon skulle dementera dina uppgifter om lugnet med näbb och klor... Hon sa det var helt hysteriskt... Men jag har ju hört att jan-feb är lågsäsong för dem, så det låter underligt måste jag säga.

Jobbigt med mobbing i skolan. Svårt som förälder och som lärare tror jag. Man kan ju som lärare inte vara överallt jämt tyvärr även om det skulle behövas. På pojkarnas skola hade de problem på fotbollsplanen varje rast. De satte in en extra rastvakt där, men då flyttade problemen till ett hörn på skolgården istället. Hur de än vänder sig har de ändan bak liksom...
Svar på tråden vi med många barn del 9