• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

CBN skrev 2011-01-08 21:36:36 följande:
    med facit i hand då vi bokat charter och vännerna inte, så sparade dom ca 5000:-. Så tycker jag nog att det lönar sig med att boka charter, så mycket skönare att få den servicen.

Sedan beror det på vilken klass man vill lägga sig på.
    Jag tycker man blir ganska begränsad med charter.
    Har flugit mycket charter när jag var lite yngre, men aldrig till Thailand iof, men andra länder långt bort.
    jag tyckte att det dels var betydligt sämre utrymme. Det blev även dyrt när man måste betala för allt på flyget.

Dessutom kan man vara borta max 4 veckor.

För oss var aldrig charter ett alternativ. Vi flög direktflyg till BKK och därifrån inrikesflyg. Helt ok med en mellanlandning i BKK tycker vi. På vägen hem bokade vi resan så att vi fick 3 nätter i BKK för att shoppa, vilket blir svårt om man har direktflyg från tex krabi.

Jämför jag våra reguljärflygningar till thailand, med de charterresor jag åkt på tidigare, så tycker jag att servicen på flygen har varit bättre på reguljärflygen.
    Olika alternativ passar olika famijer bäst.
  • Thegran
    kaosmaskinen skrev 2011-01-09 11:12:32 följande:
    Åh, tack för info. Ja det blir väl att packa en hel del barnmat då. Tänker att man får ta typ Hipp och dom som finns i såna plastförpackningar, annars blir det ju hiskeligt tungt med glasburkar...Eller hur har ni andra gjort? Sen får hon helt enkelt börja gilla banan:) Och mango funkar väl också.

Läste också nånstans att flaskvatten(mineralvatten) är för salt och att man helst ska använda vatten från apotek...det känns en smula överdrivet?

Var bodde ni på Lanta? Några utflykter att rekommendera? Både såna som lillan kan följa med på och inte:)

Tack igen! 
    Vår dotter fyllde två år under vår resa, så vi hade bara med välling sen åt hon vanlig mat.

Vi bodde 4 veckor på DR Lanta på Klong dao och en vecka på Good days på Long beach. Sen var vi i Ao Nang och krabi town också men det var inge vidare.
  • Thegran
    Acefi skrev 2011-01-12 17:59:47 följande:
    Halloj, är det någon i tråden som befinner sig på Lanta nu och som vill kolla om det finns badblöjor (har hört om Huggies) på Lanta Mart?

Tack på förhand!
    Det fanns i december iaf, så det finns antagligen nu med :)
  • Thegran
    YlvaD skrev 2011-01-12 20:46:36 följande:
    TessaG;

Hej!

Vet ju att Ni har tillbringat en tid på Lanta och jag har en liten fråga angående acrylnaglar... kanske en liten fjantig fråga, men jag är i valet och kvalet om man ska fixa mina naglar hemma eller vänta där.

Mvh// Ylva
    Ingen koll alls på sånt tyvärr :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-01-16 07:26:33 följande:
    Nyss hemkommen från Indien o känner inte precis för att åka på en ny långresa men jag antar att vi förlorar mycket pengar om vi skulle avboka, nån som vet om man kan få tillbaka pengar från hotellet som man redan har betalat ?
    Det brukar gå, beroende på hur långt i förväg du bokar av.
    Allt får du dock inte tillbaka.

Men är nog olika från hotell till hotell. Kolla med dem du har bokat hos. Brukar stå på hemsidan.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-01-16 08:37:14 följande:
    Vi hörde oss för om Raya, men på "tour-office" sa de att en dagsutflykt var vad de kunde erbjuda för allt boende är fullbokat nu under peak-season . Jag ville åkt över natten, eller stannat 2 nätter t.o.m.. Dagsutflykt med 2 små barn känns alldeles för jobbigt.

Idag var vi på Tesco Lotus och "NAIMISEN" ville ju veta om badblöjor, men jag såg inga i hyllan. Jag frågade t.o.m och de verkade förstå vad jag menade men de sa att det inte fanns. Men jag har för mig att nån annan i tråden har sagt att det finns badblöjor i Thailand. Nån som kan svara på detta kanske????
    ja, Lantamart, inne i Saladan, på Koh Lanta hade Huggies little swimmers nu i nov/dec iaf.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-01-16 08:55:32 följande:
    Tack för anabbt svar som alltid TessaG.
    Mannen vill åka så vi får se men visst är det lite bökigt att flyga långt men småbarn,jag o min man o våran 2 åring satt på en 3 rad framför oss satt 2 tjejer i 30 årsåldern o dom hade en plats tom mellan sig efter ganska många timmar började sonen sparaka lite på sätte framför då vi skulle äta o tjejen framför blev jättearg o jag sa då att hon kanske kunde sätta sig på mitten sätet där ingen sparkade blev hon jätte sur , visst jag håller med att det är irriterande då nån sitter o sparkar men hon hade ju ett val o det var ju lättareför henne att byta då det inte satt nån
    framför henne. Sånt där gör att man blir lite trött.....
    Men, kunde inte ni ha flyttat er son så han satt i mitten? Då skulle han ju ha den tomma stolen framför sig.
  • Thegran

Uh, vet inte hur det blir med nästa Thai resa för oss...den vi tänkt åka på ställdes in när sambon blev av med jobbet.
    Numera är vi två studenter istället för en student och en fast anställd...plus att vi flyttar till hus i maj.

hoppas på att få så pass bra betalt för lägenheten att vi har pengar till resan :) vill inte ta av våra sparade pengar till resan nämligen. Spännande att se om vi kommer iväg nästa vinter...

• Thegran
    Jensa1973 skrev 2011-01-17 15:51:22 följande:
    Hur fungerar det med kort.
    Vi har betalat med kortet fast  via Ica Bankens dosa.. Räknas det också eller??
    Och via Jorden Resor..

Ska man be försäkringsbolaget om något slags intyg också innan man åker?

Jag TROR att du måste betala med kortet (alltså, genom att skriva in kortnr och cvv kod etc) Men kolla på bankens hemsida, borde stå.
    Annars så har Jordenresor en bra försäkring för 190 kr per person.

Du ska ha med dig servicekortet från försäkringsbolaget, men annars behövs inget.

• Thegran
    Millans hustru skrev 2011-01-18 16:51:51 följande:
    någon som har koll på om det är väldigt stor prisskillnad att växla på swedbank eller forex? Vad blir skillnaden per tusenlapp eller nåt?
    Visst är det vanligt visakort vi använder i bankomaten där nere? med samma kod som här hemma? något mer vi ska ha med/tänka på gällande det?
    kolla på; www.vaxlingskontor.se
    där ser du vr du får mest bath för kronorna.

Visakort kan du använda, och det är din vanliga kod som gäller.
    Ni kan ju tänka på att inte betal med kortet i små affärer och restauranger, utan enbart när ni tar ut pengr i bankomat.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)