• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Det är förövrigt inte bara Jorden som erbjuder senare betalning.
    Vi hade kontakt med en säljare på Jade också, som kunde ge oss det erbjudandet efter att vi frågade om det. Det var dock inget dom gick ut med att dom erbjöd, men det gick att ordna ändå.

• Thegran
    hag7 skrev 2011-02-09 09:09:50 följande:
    Tack för bra info TessaG ! Jag är bara rädd att biljetterna ska gå upp jättemycket o står man där o måste betala.
    Njae, skulle de, mot all förmodan, gå upp jättemycket så kan du alltid välja att avboka biljetterna och inte förlora en endaste krona.

Men, så pass mycket lär de inte stiga.
    Skatterna går lite upp och ner, men det rör sig inte om mer än några hundralappar per person.
  • Thegran

Vi köpte converse (äkta) för 800 bath. Sådana med högre skaft.
    T-shirt (kopior, billabong, diesel, ed hardy mfl) för 100 bath.
    Köpte en Peak vinterjacka, kopia,, 2000 bath. 
    Äkta converseväska i skinn, 2900 bath.
    birkenstock tofflor (kopia) 200 bath.
    adidas wct jackor 350 bath.

Så visst finns det billiga saker :) Handlade mestadels i Bangkok, men shoppade en del barnkläder i Krabi town (19 bath styck) Handlade t-shirts på Lanta också och fick ge 150 - 200 bath där.

Om jag jämför de kopior vi köpt i Thailand och i Turkiet upplever jag att de från Thailand är bättre kvalite. tyget är tjockare och "rejälare". De från turkiet har snabbt tappat formen,
    Vi har tex fortfarande kvar en del kläder vi köpte i Thailand -07, de är tvättade massvis med gånger men är fortfarande fina.

• Thegran

tofu har vi ätit i en phad thai på lanta, så det finns. kanske inte så vanligt dock?

• Thegran
    hag7 skrev 2011-02-10 15:41:21 följande:
    Nu är jag här o tjatar igen : hur ska vi göra behöver råd !
    Vi är en familj men 2 vuxna o barn i åldern när i åker 3 o 4 år ska vi åka till Koh Lanta o bo i en bungalow på ett litet hotell 3-4 veckor el ska vi åka till Sunwing Bangtao o vara där 3-4 veckor ? Det som är bra med Sunwing är ju underhållning,kort transfer o även det här hotellet liogger på stranden o närheten av tex Kata o Karon men samtidigt känns det lite för mycket" Charter" men vi kommer säkert att få en ganska lugn sem .
    Eller så åker vi till Koh Lanta men då finns det ingen underhållningen mm  men samtidigt känns det mysigare men lite jobbigare resa dit......
    Ge mig råd snälla !
    resan till lanta är inte speciellt jobbig, tycker jag. Det brukar gå smidigt och bra. är det resvägen det hänger på så skulle jag bortse från den och åka till det av resmålen som lockade mest.

jag, som är allergisk mot underhållning ala charter resorter (bamseklubbar och liknande) skulle valt bort det alternativet vart jag än skulle :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-02-10 16:42:41 följande:
    Håller med dig helt TessaG när det gäller underhållingen mm men det att vid förra resa var det ganska jobbigt med barnen o då sa vi det att nästa gång skulle vi prioritera dom först.....
    Man kan väl prioritera barnen även om man inte väljer charterhotell med underhållning?

Men, känner ni att ni vill ha sådant så välj det alternativet. semestern ska ju bli det man vill att den ska bli :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-02-10 17:57:03 följande:
    Haha, jag sa efter denna resan vi just gjort: "Det är kanske inte så dumt med sån däringa Bamse-klubbtjosan"
    Eller så blir det Koh Lanta där barnen lär hitta vänner. Allt som görs för barnen på Lanta, typ lekhörnor, rutchkanor/gungor/lekplatser/myshörna med barnprogram och allt detta medan vuxna kan äta...tja det är ju nästan samma sak . Minus Bamse då. Lite Thailands Skara sommarland....
    Det är ju dock väldigt få ställen på lanta som har ruschkanor,  lekplatser och myshörnor med barnprogram bör väl tilläggas så ingen åker dit för den sakens skull och tror att det finns överallt.

Vi har sett ett ställe med ruschkana, och det var på southern.
    enkla trägungor finns dock lite här och där, men de passar väl mest större barn och vuxna. Den enda gungställning vi sett var också på Southern.
    Myshörna med barnprogram har vi enbart sett på Bajen.

däremot har många restauranger sådana där gummidjur barnen kan hoppa på.
  • Thegran
    DecemberBebis skrev 2011-02-10 18:12:43 följande:
    mina barn kan leka med dem mest primitiva sakerna , behöver inte vara några avancerade bamseklubbar och lekplatser
    vi kommer inte åka till något sådant ställe , stranden , pool , och så vidare lär dem vara mer än nöjda me

Som det ska vara alltså :)
    jag har väldigt svårt att se mig själv åka till ett hotell med bamseklubb, så mina barn får allt nöja sig med enklare saker de med :)
  • Thegran
    mattispadd skrev 2011-02-12 08:11:58 följande:
    vad kostar färjan mellan krabi och koh lanta och vilken tid går den??
    tror vi gav 350 bath per vuxen. Dottern åkte gratis.
    tid vet jag inte, vi åkte åt andra hållet (lanta-krabi)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-02-12 19:46:31 följande:
    Tror ni man ledsnar på att vara på Koh Lanta i 3,5 veckor ? tänkte ta dom sista dagarna i Karon men som sagt vi hinner säkert ändra oss ett antal ggr......
    Vi var där först 4 veckor, sen Ao nang och Krabi några dagar och sen Lanta 1 vecka till, och tröttnade inte :)
    Men, då känner vi oss hemma på ön och har vänner och bekanta där.
    Vore kanske annorlunda om vi inte hade haft folk att umgås med på samma sätt.

Vi är dessutom sånna som gillar att ta det lungt. Poolbad, lek på stranden, en sväng in till saladan och restaurangbesök räcker gott för vår del.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)