• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lejonmama skrev 2011-02-13 08:04:18 följande:
    Hur gjorde ni med solskyddsdräkterna nxär de va helt nya? ni tvättade dem innan avresa eller? är så rädd att man ska förstöra då de va ganska dyra, men det är väl ingen risk då de säkert är slitstarka..  ska man ta med sig tvättmedel dit å tvätta dem åxå? vågar inte lämna in dem på tvätt därnere..
    solskyddskläder ska inte tvättas med tvättmedel, endast sköljas upp. Iaf mina som är från zunblock.
  • Thegran
    molnen skrev 2011-02-13 11:59:26 följande:
    Hittade denna text på sunblocka hemsida:
    Solskyddskläderna kan tvättas i maskin i 30o alternativt 40o

(Läs i respektive plaggs skötselråd).

Använd tvättmedel utan optiskt vit- och blekmedel. Använd ej sköljmedel. Tvättas separat.

Kläderna bör vändas ut och in vid tvätt för att undvika att utsätta trycket för påfrestningar.

Någon som vet varför det står ej tvättmedel på kläderna ? har mailat dem och frågat...

då kom jag ihåg fel, var hundra på att de inte fick tvättas med tvättmedel..
    aja, då får de åka in i maskinen :)
  • Thegran
    molnen skrev 2011-02-13 17:46:04 följande:
    På lappen(tättråden) på kläderna står att de inte ska tvättas med tvättmedel så du har nog läst där

Mina sköljs i vatten mellan användningarna och tvättas i maskin mad tvättmedel när de börjar bli sunkiga.Jag har haft dem i flera år och de är hur fina som helst.
    Då var jag inte helt fel ute då :)

Vi har bara sköljt våra i vatten, och tycker det har funkat fint. Men ska ta och tvätta upp dem och lägga in i garderoben istället. (de ligger fortfarande nedpackade i väskan..*skämms* )
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-02-14 12:05:54 följande:
    Undrar, är det någon som vet om det finns någon webcamera uppsatt på klongdao eller dylikt? så mysigt om man kan kika på nätet hur vädret ser ut där just nu...? Googlar men hittar inte.

Har vänner på plats, enligt vad jag läser på hennes blogg verkar vädret vara bra :)
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2011-02-14 15:49:58 följande:
    Just med blöjor har jag för mig att jag läst att det är dyrt?
    Men det kanske jag fått om bakfoten?
    har för mig att det var ungefär samma pris som här hemma.
  • Thegran
    Made in Taiwan skrev 2011-02-14 16:31:44 följande:
    Om blöjor, jag tror momy pocky är de bästa, men lika tjock som 3 pampers! Vi tog med oss egna! Är inte så kul med feta plastblöjor i den värmen...
    Tycker jag ;)
    Komme nyss hem från Yasothon i 2 veckor.
    Fast, det finns ju hur många olika momy poky blöjor som helst. De vi köpte var ungefär lika tunna/tjocka som Libero som vi använder hemma. Lite annorlunda i passformen men de funkde fint.

Ska man dock bara vara borta ett par veckor kan man ju ta med, men för oss som var borta 6 veckor var det en omöjlighet :) Hade dock med ett par paket ner, som vi packade i vagnväskan.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-02-14 16:48:39 följande:
    Tänk på att blöjorna ofta är mindre i strl i Thailand man måste gå upp några strl .Därför tycker jag att det är bättre att ta med egna om man inte är borta så länge.
    fast det är ju bara att kolla på vikten, så får man rätt.
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-02-14 17:16:43 följande:
    Är det någon som haft eftersändning av post?
    Jag har en postkontorsadress som jag tänkte eftersända posten till i Saladan, Lanta. Jag har nu beställt det från Adressändring, men är det någon som vet om jag behöver göra något mer? Typ registrera något på postkontoret i Saladan, eller sparar de bara all post som kommer med olika namn till deras adress tills någon kommer och frågar efter den?
    Kan ni inte få det skickat direkt till hotellet? Många av de vi mötte som bor longstay ordnade det så.
  • Thegran
    Berry85 skrev 2011-02-14 20:51:42 följande:
    Jag har varit i kata två gånger och på kvällarna upplevde jag att det fanns en del mygg, dock inget jag stördes av. Min mamma däremot fick myggbett på hela fötterna och vaderna och fick väldigt mycket besvär av det. Konstigt med tanke på att vi andra endast fick ett par stycken, Kanske är så att myggen tycker bättre om vissa:)
    Jag funderar också på hur jag ska göra med sonen. Vill inte smörja in eller spraya på honom för mycket kemikalier, men när det gäller mygg är ju nästan det det enda som biter.
    testa att sprya kläderna i första hand, det gjorde vi och tyckte att det fungerade rätt bra.
  • Thegran
    DecemberBebis skrev 2011-02-14 21:05:41 följande:
    nån som vet varför det inte står några prisuppgifter 1 nov - 15 jan ?
    har kollat massor med hotell , på flera olika sidor men det står inte på nån...
    De har antagligen inte släppts än.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)