Inlägg från: lillsussan |Visa alla inlägg
  • lillsussan

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-12-18 20:42:15 följande:
    Ingen ansiktsbehandling, men några massager på Dreamy spa :)

hm. Vi gjorde inte så mycket utflykter, hade planer på en hel del men väl där så blev vi bekväma ;)
    Massage är något jag vill unna mig mycket av.

Gick ni några promenader med vagn på stränderna?
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan
    Karolina75 skrev 2010-12-19 21:39:52 följande:
    Nu är vi hemma från en månad på Ko Lanta! Lyckos alla er som har era resor framför er! Sååååå himla underbart! Skulle helst aldrig åka hem!

Om det är någon som funderar på att boka boende på Klong Dao så kan jag varmt rekommendera Laguna Beach Club! Vi bodde i deras poolsvit, 65 kvm, superfräsch och 20 meter från stranden! Sista nätterna bodde vi på ett hotell som hette Nakara på Long beach. Bra läge, men ganska små och ofräscha rum för samma pris som poolsviten på Laguna!

Vad gäller utflykter från Ko Lanta så kan jag rekommendera att hyra en longtailbåt och åka till BuBu Island. Riktig paradisö. När vi var där var det två sällskap till där förutom vi, men ändå fanns det en restaurang - precis vad man önskar va?;o) 
    Välkommen hem! Vad betalade ni för longtailbåt till Bufu island?
  • lillsussan

Vi åker om 13 dagar!!! Har än så länge inte tänkt packning alls.

Vi håller för fullt på att tänka på att vi skall flytta veckan efter vi kommer hem från Thailand och det kommer bli att ha visningar av vår lägenhet när vi är i Thailand. Heltokigt, men nu känns det faktiskt som en bra tajming så att vi slipper att hålla undan i lägenheten.

Men vi skall ta tag i packningen efter jul. Skall bli spännande att se om vi fixar vikten. 2 väskor som skall räcka till 2 vuxna, 1 bebis med massor av burkmat, välling, gröt, flytväst osv... Det får nog bli att köpa blöjor på plats och bara ha med nattblöjor hemifrån. Är iallefall glad att vi bokat transfer från flygplats till hotell så vi slipper bära och kånka allt själva när vi landar 24:00 svensk tid (06:00 lokal tid).

• lillsussan
    Matillin skrev 2010-12-23 10:21:30 följande:
    Lillaussan. - ett tips är att lägga blöjpaket under sulky-vagnen. Så har vi gjort varje gång Ingen som vill tipsa om finaste stället på nog lanta? Funderar på att kanske sova där 5 sista nätterna. Visst kan man åka bil därifrån till fastlandet?
    Vi har funderat på att ta med vagnen ända fram till gaten då vagnen är helt ny. Men krisar det sig med utrymme så får vi kanske tänka om.
  • lillsussan

Har precis kollat in väderprognosen och det ser så där ut för Lanta nästa vecka, där det barar visas moln  . Hoppas det ändå är lite sol.

Vi är borta tre veckor, 2 v Lanta och 1 v Khao Lak - allt boende betalt. Vi funderar på att ta någon hotellnatt på någon annan ö och lite båtresor. Räcker 20 tkr för tre veckor i fickpengar oss två + bebis? Det skulle ju innebära nästan 1 000 kr/dag, vissa dagar mindre och andra dagar mer för båtresor etc. Vi vill inte snåla, men tror inte vi kommer köpa med oss så mycket saker hem.

Ni som varit borta - gjorde ni er av med allt och hade ni med er allt växlat och klart?

• lillsussan
    YlvaD skrev 2010-12-26 19:28:47 följande:
    Hej!

Vi var i Khao Lak i tre veckor, 2 vuxna och en treåring... boendet var betalt och inkluderade frukost. Vi gjorde av med 15 tkr och då köpte jag 2 par glasögon och Vi åt vad vi kände för och gjorde vad vi ville, samt handlade en del.

Vi hade med 1000 baht och tog sedan ut i automater. Tror man tjänar mest på det.

// Ylva
    Tack för snabbt svar Ylva! Med lite extra transporter så kanske det blir lite över då. Du menar väl att ni hade med 1000 kr i baht eller? Det kostar väl typ 30 kr per uttag i automater som ej är EU-länder om jag har fått rätt info på banken.

Trivdes ni bra i Khao lak förresten?
  • lillsussan
    MissKaos skrev 2010-12-30 15:22:36 följande:
    Nä, vi flyger charter (ving) från landvetter. Antar att ni flyger från Sthlm? Vi har valt charter för att dom flyger direkt härifrån till Phuket. Slippa byta.. Och han fyller 2 en vecka efter att vi kommer hem våran så det var en prisfråga för oss med. Vi åker ca 23 på kvällen.. Nu kör vi med att vara uppe så länge det går, sova sent på dagen och uppe seeent för att hanska klara att sova hela vägen ner! Sen ska vi ju såklart ha ut väskan och på transferbussen osv -det blir ett äventyr det! Särskilt matbiten har jag kommit på nu. Vi får ju mat på planet menm lär ju int evara på hotellet förrsen kl 18. Kommer packa ner kex och russin.. Ngn som vet om det finns mc donalds på Phuket flygplats? inte antar jag.. Hade varit smidigt att ta ungen på ryggen (måste ta med sjalen, inte glömma) och gå och köpa ett happy meal medans den andra tar ut väskorna..
    Ha,ha, det är roligt att läsa det du skriver, framförallt om tidigare resor innan barn. Känner igen mig precis. Dyka bland hajar, packa i ryggsäck, inget boende osv. Men allt löser sig-mentaliteten är som bortblåst och man är supernojjig  

Vi arbetar också på hur vi skall justera dygnsrytmen, nen vi tänker åt andra hållet. Vi åker nämligen kl 13 från Landvetter och landar lokal tid 06:00, men svensk tid kl 24:00. Inget vidare när vår lilla 6-månaders sover 8 till 8 varje dag. Vi åker på onsdag, men tänkte försöka justera dygnsrytmen så sakteliga för hela familjen med start nyårsdagen, dvs lägga sig tidigt och gå upp någorlunda tidigt.

Hon har varit jätteduktig på att somna in, fram tills för några dagar sedan, sen hon med hela familjen blev förkyld. Hoppas det problemet släpper och att vi alla blir friska före avresa.

Har idag växlat 10 tkr, 5 tkr skall gå till boendet som ej är slutbetalt, sedan blir det nog att ta ut mer pengar därnere. Har ni skaffat specialresekort för att göra uttag och betala med i Thailand? Hörde att skimning var vanligt.  
  • lillsussan

God fortsättning allesammans och hoppas ni som är i Thailand har det underbart härligt!

Nu är det bara tre dagar kvar för oss!!!

Vi har precis packat väskorna och de två hamnar på exakt 40 kg tillsammans efter att ha slängt ut en strandhandduk (fick svar att vi fick detta på hotellen vi bokat på). Vi får bara ha 20 + 20 inkl handbagage på Fritidsresor, men jag hoppas dem inte bryr sig om att väga handbagaget (är bara en liten bag och ryggsäck men där ligger de tyngsta grejjerna...). Någom åkt med dem från Göteborg nyligen och vet om de kollar? Vi har inte köpt någon vagnsväska till vår nya chicco men jag skall försöka tjata mig med den på flyget. Hoppas hoppas!!!

På hemresan tippar jag på att väskorna väger hälften även om vi shoppar på bra då 32 barnmatsburkar, 2 vällingpaket, 2 grötpaket och 2 ersättningspaket och ett stort blöjpaket väger sin beskärda del.

• lillsussan
    Trulis78 skrev 2011-01-02 22:07:41 följande:
    lillsussan: Vi flög förra året med ving men med Novair och då kollade de handbaggaget med. Vi var tre betalande och en infant och fick ha med oss 60 kg alltså inklusive handbaggaget. Vi vägde in knappa knappt 50 kg och ändå valde de att väga vårt handbaggage. Hoppas att de inte är lika kinkiga på fritidsresors bolag! I år när vi åkte med Ving men med deras eget Thomas Cook kollade de aldrig handbaggaget.
    Tack Trulis för svar, men attans, jag som hade hoppats på att de skulle skippa att kolla handbagaget (vi åker med Thomas Cook). Hmmm, det blir väl mina eller min mans skor eller kläder som ryker den här gånger...
  • lillsussan
    Tullemi skrev 2011-01-03 20:56:03 följande:
    Ska du köpa i Sverige? Isf har både Chicco och Carena enkla sulkyvagnar. Fast jag hade nog kikat på Blocket först efter dessa modeller. Vi funderade på en Chicco innan vi åkte och då kostade den i butik (erbjudnade) runt 500:-
    Chicco för 500 kr! Vi köpte våran för typ 1300 kr i november...

Läste precis på Fritidsresors hemsida att man vid resor längre än tre veckor får ta med 30 kg/person över 2 år. Grymt bra för oss. Det konstiga är dock att det på biljetten står 20 kg, men jag har lagt ett mail till Thomas Cook för att kontrollera.

Vi vägde precis våra burkar - strax över 10 kg, så allt som allt med välling, gröt och ersättning, ca 17 kg!!!
  • lillsussan
    Tullemi skrev 2011-01-04 06:22:22 följande:
    Kan säga att vädret är toppen här i Karon och VARMT som sjutton. Några enstaka stackmoln, men det var flera dgarar sen det kom nån miniregnskur ens. Inget fel på vädret!

Lillsussan: ni kanske köpte Chicco liteway då? Det finns en ännu enklare modell, en riktigt simpel vagn som egentligen bara är en sists på hjul
    Jo, vår är en chicco liteway, så då känns det lite bättre.

Någon frågade om vikt: vår väger nog ca 6-7 kg.
  • lillsussan
    winters skrev 2011-01-04 09:29:09 följande:
    Vi hade samma, Fritidsresor sa åt oss att vi skulle skriva ut sidan på Thomas Cook så att det inte blev problem eftersom det står fel på biljetten. Vi behövde dock inte visa det utan det räckte att säga det på vägen hem.
    Lovely att man får ta med 30 kg!!!

Då får jag behålla mina klänningar - jippi!!! Har bett svärmor skriva ut det åt oss så vi kan ha med det imorgon till flygplatsen. 
  • lillsussan

Idag åker vi - närmare bestämt kl 13 avgår flyget! Bara snöfallet lugnar ner sig så att det inte blir för mkt förseningar. Vi känner oss löjligt lugna och allt är fixat och klart. Vi har t o m en perfekt iordningställd och städad lägenhet då vi kommer ha lägenhetsvisningar i nästa vecka när vi är bortresta. Känns skönt att när man väl kommer hem från resan kommer hem till en renstädad lägenhet med ytterst lite tvätt. Däremot startar projekt flytt vilket säkerligen kommer att ta på krafterna.

Vad gäller magsjuka, så kom Thailand på 4:e plats på "topplistan", men flest svenska resenärer drabbas, vilket inte är så konstigt med tanke på att det är det näst mest valda resemålet.

För vår lilla tjej kommer vi hålla oss till medtagen mat från Sverige, dvs burkmat, välling och gröt. Hon kommer även få skalad frukt. Hoppas att det skall fungera.

Jag har själv tagit dukoral, men är skeptisk till om de hjälper. Finns ju så många varianter och dukoral skyddar ju inte mot allt precis.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)