Inlägg från: lillsussan |Visa alla inlägg
  • lillsussan

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

smarres skrev 2010-08-09 15:38:22 följande:
    Vi va på Lanta o Kao Lak  i mars 2009. Vi tyckte jättemycket om Lanta, men inte Kao Lak. Lanta är i mina ögon mycket mysigare, med bungalows och restauranger på stränderna. I Kao Lak var det mest större hotellkomplex som låg vid stränderna, inte alls lika charmigt. o vi skulle inte åka dit igen, men sen beror det ju helt på vad man är ute efter...Vi åkte på en dagsutflykt till Similian island, helt oförglömligt. Vi hade med våran då 10-månaders lilla tjej på utflykten o de gick jättebra. Jag o min man kunde ut o snorkla tillsammans medans de som jobbade hade hand om lilltjejen.
    Tack Smarre för infon.

Upplevde du att det var stora komplex i hela Kao Lak eller var det vissa områden som var värre än andra? Vi har kikat lite på Andaburi (Nang Thong), Ocean Breeze (Nang Thong) och Ayara Villas (Bang Niang). Men vi vill absolut inte bara ha massa hotellkomplex men gärna lugn och ro och promenadavstånd till restaurangstråk.   
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan
    smarres skrev 2010-08-09 15:46:57 följande:
    Vi hade en babycot till våran tjej förra gången vi va iväg, hon va då 8 månader, 10 månader när vi åkte hem. Det gick jättebra. Vi har tänkt ha de till våran andra tjej när vi åker, hon kommer vara 9 månader då, ja hoppas det kommer funka lika bra me henne....Glad
    Aaah. Har  ni bokat en sådan till er tjej för den här resan? Läste på Thomas Cook att dem bara hade ett  begränsat antal sådana per flygresa.
  • lillsussan

Det är galet hur många timmar jag och min man har suttit framför var sin dator eller framför Thailandsböcker - och det på semestern. Men nu verkar vi äntligen funnit en flygresa och det lutar åt att vi åker den 5/1 och är borta tre veckor. Skall försöka få bokat detta imorgon.

Vi tänkte hur som helst starta i Lanta (sen blir det väl Khao Lak eller Railay). Funderar på något av följande boende i 9 dagar:

1) Good Days, A/C Bungalows beachfront, 4200 kr
    2) DR Lanta, A/C Bungalow, double:  5200 kr
    3) Southern Lanta, superior beachview, 5000 kr
    4) Holiday Villa, deluxe room, 4800 kr
    5) Lanta Resort Bungalows (via Ving-resor): 5900 kr

Hört något om dessa?

• lillsussan
    MissCh: Vilket hotell bodde ni på när ni var på Railay - något att rekommendera alternativt andra boenden där?
  • lillsussan
    Thegran skrev 2010-08-10 06:56:04 följande:
    har förresten foton från både Good days och DR om du vill ha? I sånnafall är det bara att skicka ett meddelande med din mailadress så fixar jag under dagen!
    Supersnällt! Du har fått ett meddelande från mig
  • lillsussan
    MissCh skrev 2010-08-09 23:02:16 följande:
    Vi bodde på Sand sea resort. Det var relativt enkla men OK trevliga bungalows. Poolen var jättemysig, och restaurangen precis mot havet jättebra. Men man kan gå på vilken restaurang som längs stranden i och för sig, utom till frukosten då. En nackdel var att det var höga palmer där det trillade ner kokosnötter ibland, en natt var det en som smällde till riktigt rejält i taket! Det måste vara livsfarligt om man får en sån på sig. Jag skulle hellre bo nånstans där de plockat bort kokosnötterna från palmerna... På östra sidan är det inte så fin strand, och där är mest backpackerställen, så ta något av dem på västra, jag tror flera kan vara bra. Hela halvön, med tre stränder, är väldigt liten så det är inte långt nånstans, tror det tar typ 10 minuter att gå mellan sidorna.
    Såg jättefint ut. Bodde ni i Deluxe Air Condition eller vad hade ni?
  • lillsussan
    smarres skrev 2010-08-10 13:17:59 följande:
    Ja, vi åker me Finnair o vi bokade babycot på en gång o kommer att få det. Förra gången va vi inte garanterade babycot, just för att det finns ett begränsat antal, men fick det som tur va. Så ring o kolla, tror de e först till kvarn som gäller....Flört
    Bokade precis flygresan till - jippi!!! Skall kontakta flygbolaget direkt och se om vi kan få en vagga.
  • lillsussan
    smarres skrev 2010-08-10 15:04:25 följande:
    Härligt!! När åker ni? Vi har drygt tio veckor kvar, men det ska nog gå fort....Skrattande!
    Det bär av den 5/1 - så det är ju rätt många veckor kvar förstås. Allt var extremt uppbokat om man ville ha direktflyg så det känns så skönt att veta att flygresan är bokad. Vi blir borta i tre veckor. 

Har nu lagt ett mail till thomas cook och frågat om vagga. Hoppas!
  • lillsussan

Nä, nu vet jag varken ut eller in längre. Har fått massa bra hjälp och bilder från Tessa G för både Good Days och DR Lanta. Känns som allt hänger på vilken strand man skall välja. Vi har inget behov av barnpool, gungor etc (dessa lär ändå få umgås med de kommande åren... , men däremot barnvagnsvänligt så man kan promenera runt (2 vuxna + bebis).
    HJÄLP!!!

Long Beach: mer gemytligt (?), inte lika långgrunt vilket fungerar bra för oss då vi bara har en bebis som ändå inte kommer kunna bada, fler restaurangutbud? Negativt: inte lika lätt att ta sig runt med barnvagn? Finns tydligen rätt många kassa boenden som man skall undvika

Khlong Dao: finare område och bättre boenden (?), lättare att gå med barnvagn, kan promenera till Ban Sala Dan. Negativt: mer turistigt (?)

Har även kikat på Golden Bay Cottage och Southern Lanta som också verkar vara bra alternativa boenden på Khlong Dao.

Känns som jag behöver någon som bestämmer det här åt mig... Usch vilken velpelle jag är!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)