• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ledilnaan skrev 2010-10-17 20:48:04 följande:
    Hej tjejer!
    Hoppas jag får skriva några rader här och få lite svar på mina frågor!?
    Min mans bror är gift med en thailändska, för några veckor sedan frågade de om vi ville följa med dem till Thailand till sommaren, när det är lågsäsong. Tanken är att vi ska åka 15 juni till 6 juli, alltså tre veckor. De två första veckorna ska vi vara i Phuket, Krabi, dagsutflykt till PhiPhi island mm, den sista veckan ska vi tillbringa i Bangkok.
    Min man tror att det kommer bli jätte dyrt med mat, boende mm. Så han är väldigt tveksam till att åka, jag vill jätte gärna åka och behöver på något sätt övertyga honom att det är värt pengarna. 

Så ni som har varit där, hur mycket kostar mat och boende för en familj på fem, barnen kommer vara 1½ år, 3 år och 5½ år?

svårt att svara på.

man kan bo ungefär hur billigt eller hur dyrt som helst. klarar ni er på en dubbel och en enkelsäng eller ska alla ha egna?
    äter ni i enkla gatustånd eller går ni på fina restauranger varje dag?

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-18 08:18:51 följande:
    Jag har ju våndats lite över att behöva ta på bikini eftersom jag fick mitt andra barn i februari. Så nu har jag tagit tag i det lite smått med hjälp av viktklubb.se och lite simning/rejäla promenader och (här kommer skrytet ) jag har gått ner 2,2 kg på 2 veckor . Hade en syndig mathelg dock för jag klarar inte av att vara duktig varenda dag. Men mån-fre är det 1300 kcal/dag som gäller. Lite OT-ämne kanske men jag blir så glad över lite resultat
    körde också med viktklubb ett tag, och resultat syndes direkt. Men, vi la av efter ett tag..tyvärr.
    Men det är en bra metod! och 1300 kcal räcker ju till rätt mycket ändå!
  • Thegran
    Tant T skrev 2010-10-18 08:26:13 följande:
    Hej,
    jag har ställt frågan tidigare men fick inget svar så jag provar igen:
    badskor, till  barn och vuxna, när man ska till Koh Lanta, är det nödvändigt? Har hört de som säger att det är det (åtminstone till barn) men vad säger ni, har ni haft det? Vilken sort i så fall? Det huvudsakliga syftet är skydd mot maneter...
    har inte haft barn med oss tidigare, men har inte märkt något behov av badskor tidigare och tänker inte ta med det nu heller, vare sig till oss eller dottern.
  • Thegran

om två veckor sitter vi på flyget!!
    åh vad jag längtar!

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-18 17:40:46 följande:
    Åh det är ju jättesnart .....avis light här. Fryser gör jag också. Jädra GBG-väder idag
    riktigt ruggigt väder här också i dag! blåsigt och kallt, och lite lite regn har kommit.
    Känns overkligt att man snart kommer kunna gå o bikini och tycka det är varmt :)
  • Thegran
    ulligulli skrev 2010-10-18 18:02:13 följande:
    Sånna har köpt ill pojkarna, mellanblå till den lilla och svarta till min stora kille

Vi åker verkligen om 3 dagarTyst. Börjar nästan få lite resfeber och jag som inte ens börjat packa ännu...

Skulle börja plocka fram lite saker idag tex vår resevattenkokare, men jag hittade den inte! Brukar alltid stå på samma ställe i förrådet så jag blev först förvånad när den inte stod där och sen fanns den ingenstans...
    Måste ha lånat ut den till någon...

Ja, ja det blev en repa till Expert och köpa en nyGlad
    åh, då är du ju där SNART!
  • Thegran

Har ni tips på något bra ställe där man kan reseblogga? :)
    tycker att resedagboken verkar rätt kass, vill gärna ha så man kan scrolla ner och läsa alla inlägg i en följd och inte behöva gå tillbaka och klicka upp ett i taget

• Thegran
    Thegran skrev 2010-10-18 21:38:51 följande:
    det blev en wordpress blogg,
    här kommer ni kunna följa sista förberedelserna och resan; elsaithailand.wordpress.com/
    hm, verkar vara lite problem o komma in :(
  • Thegran
    winters skrev 2010-10-18 21:57:02 följande:
    Spännande, ska försöka komma ihåg att läsa!

Har du möjlighet får du gärna skriva om ni skaffar sådant sim-kort till mobilen och vad det verkar kosta att ringa hem. Men det borde ju vara det som är billigast. Och även om det funkar med Internet. Nu ska ju vi bo i Ao nang och Khao Lak, men man kan ju hoppas att det kan vara samma, fast det kanske finns en massa olika operatörer som har trådlöst Internet...

Har nu oxå börjat lägga sådant som ska med i en låda, känns kul att packa lite varje dag, fyra veckor kvar i dag! Skrattande
    ska bli :)
    simkort kommer vi köpa redan första dagen, och internet fixar vi antagligen också direkt. datanörd som man är...

(får jag fråga om du kommer in på bloggen, finns det nåt inlägg där? Jag har postat ett och ser det på min dator men sambon ser det inte på sin, hm)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)