• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MissKaos skrev 2010-10-13 19:26:29 följande:
    Tror inte det går med Thai,. vi har iaf inte kunnat det.. Kolla deras hemsida?
    Thegran skrev 2010-10-13 18:44:51 följande:
    håller med om att de är toppen!
    Använder det till dottern här hemma, både i badhuset och på stranden!

har haft dolphine swimwear, som har "dragband" i ben och midja (sitter toppen eftersom man kan reglera storleken själv) och nu har vi imse vimse, som också funkar fint.
    Dom kanske man ska ha med, men jag vill ha soldress på sonen.. Dels mot solen, man bränner sig så lätt på stranden dels mot maneter -kläder skyddar bra! Dels så kyler dressen lite om den är blöt..
    det går att boka platser om man reser med barn.
    vi gjorde inte det, eftersom det är speciella platser reserverade om man åker med infant, men mina svärföräldrar som åker med samma flyg har bokat platser.

ja, jag kör också på solskyddskläder. har två uppsättningar, men tänkte varva med badbyxorna ibland, då kan man ha solskyddströja och badshorts ihop ibland.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-10-13 19:29:51 följande:
    vi gjorde inte det, eftersom det är speciella platser reserverade om man åker med infant, men mina svärföräldrar som åker med samma flyg har bokat platser.

ja, jag kör också på solskyddskläder. har två uppsättningar, men tänkte varva med badbyxorna ibland, då kan man ha solskyddströja och badshorts ihop ibland.
    dessutom är det ju ett måste att ha antingen badbyxor som håller tätt eller engångbadblöja i pool...man vill ju inte ha bajsolyckor! inte för att jag tror att dottern skulle bajsa i någon pool, ,men man kan ju aldrig vara hundra.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-10-13 19:29:51 följande:

oj, skrev fel, det går att boka om man reser med Thai, ska det stå :)
  • Thegran
    mattispadd skrev 2010-10-13 17:51:44 följande:
    jag vet inte om jag har frågat tidigare...men vi har bokat genom AOB travel och flyger med thai.....hur gör jag om jag vill förboka platser??
    du kan ringa direkt till thais kontor i sthlm, eller göra det via resebolaget.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-10-13 19:58:44 följande:
    Aha, vi hade inte barn då Sen var det ju några år sedan. Andra gången satt vi en trappa upp

skrev lite fel, skulle vara att det går att boka platser med thai, inte med barn :)
    så, man kan alltså boka även om man inte har barn med :D
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-10-13 19:58:44 följande:
    Ja, jag har tänkt löpa en uppsättning till + att vi har badshorts sedan i sommras. Tänkte nog satsa på badblöjjori poolen. Jag brukar ha med 2-liters påsar till stranden (och tvättlappar..). MIn grabb vill gärnagå upp på stranden och bajsa så det är ju lika enkelt att ta upp som hundskit! Han gillar bästa tt bajsa med rumpan bar så får han vara naken ett tag så, ja..
    här hemma kör vi bajspåsar både till hunden och till dottern :) de är dessutom utmärkta att lägga blöjan i innan man kastar den :)
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-10-13 20:23:55 följande:
    Mileas mamma: Stort tack för informationen! Jag och sambon har tagit 2 sprutor, det måste vara Twinrix, kom ej ihåg riktigt. Men det var för 10 år sedan. Nu är det väl dags att förnya dem... Iaf för vår dotter. Man bokar väl tid hos vårdcentralen antar jag - tror det blir dyrare på en vaccinationscentral.
    för oss var det tvärtom, billigare på infektionskliniken än på vårdcentralen
  • Thegran

vår vacc klinik rekommenderar enbart vaccin mot Hepatit A.
    jag och sambon har havrix sedan tidigare, så vi nöjer oss med det men dottern har fått twinrix.
    Thailand har bra sjukvård, att få hep b är alltså inte någon större risk, men ska man ändå vaccinera sig, är det såklart lika bra att ta twinrix.

• Thegran
    The Luckiest skrev 2010-10-14 09:14:06 följande:
    resemamman: tack för info!!!
    Jag undrar om någon bott på något av dessa hotell:
    *Ananda lanta resort
    *Andaman lanta resort bungalow deluxe
    *Royal Lanta resort
    och vad ni tyckte isf. hade tänkt stanna på Lanta i ca 20 dagar o då vill vi att det ska vara fräscht.

Undrar om någon mer varit på Koh Ngai?  Vad tyckte ni?
    Har inte bott där, men kolla travelfish eller tripadvisor så hittar du säkert omdömen :)
  • Thegran
    mattispadd skrev 2010-10-14 13:27:52 följande:
    Våran vc sa att om vi inte skulle fladdra runt och ha sexuella kontakter så behövs bara epaxal som det heter nu för tiden..alltså bara Hepatit A skydd....för sjukvården funkar som här i sverige om inte bättre ang att få testad blod om man råkar behöva det...
    så vi har bara tagit det och ska ta en andra spruta inom ett år från den första.
    fast havrix finns väl också kvar? epaxal är väl bara en billigare variant av havrix, som dessutom ger mindre biverkningar?

vi tog twinrix till dottern, eftersom vi inte vet var vi kommer åka i framtiden. Då det är ett så pass långt skydd, så kändes det lika bra att ta både mot hep a och b, det var inte med thailandsresan i tanken, utan framtida äventyr :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)