• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-10-14 14:42:42 följande:
    Eftersom vi diskuterar det mesta i tråden så vill jag fråga vad ni har för kameror med er. Vi står inför ett kameraköp och vi ska lägga....ca 7000-8000:-. Mannen vill ha en med HD-filmfunktion. Några tips?
    oj.
    för det priset får ni väl en systemkamera? eller som ligger snäppet under?
    Min fotointresserade vän har tipsat mig om  Canon g11.

själva tar vi med en casio exilim, en samsung wp10 (vattentät) och ev en videokamera...onödigt med videokameran eg kanske då vi kan filma med båda kamerorna (hd på iaf den vattentäta också) men känner oss tvugna att använda filmkameran nån gång också så den får nog åka med...kanske :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-14 14:59:55 följande:
    G11 kan man inte filma med

ok, vad tråkigt, sorry :(
    tog för givet att man kunde filma med de flesta kamerar nuför tiden

• Thegran

tänkte åka till apoteket någon dag och köpa det som behöver kompletteras till hemapoteket.
    tar ni verkligen med alla apoteksvaror som står i packningstråden..?

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-15 07:03:25 följande:
    Nej, det har vi inte, men ganska mycket ändå. Vi tar inte med Inoytol (eller vad den heter) inte heller hydrokortison, Xylocain blir det nog inte heller....inte medicinskt kol.....inte Aloe Vera......
    vad bra, då behöver inte jag känna mig dum som skippar en del :)
    vi tänkte väl typ;

Solkräm
    Alvedon
    nezeril
    plåster
    Termometer
    After sun (finns det speciell till barn?
    sårrengörning
    medel för att lindra klåda vid insektsbett 
    något mot värmeutslag

är det något mer jag verkligen bör ha med, som inte går att få tag i där nere?
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-10-15 07:14:22 följande:
    vad bra, då behöver inte jag känna mig dum som skippar en del :)
    vi tänkte väl typ;

Solkräm
    Alvedon
    nezeril
    plåster
    Termometer
    After sun (finns det speciell till barn?
    sårrengörning
    medel för att lindra klåda vid insektsbett 
    något mot värmeutslag

är det något mer jag verkligen bör ha med, som inte går att få tag i där nere?
    glömde vätskeersättning som vi också tar med.
  • Thegran

har ni sett att kursen går åt rätt håll nu?
    känns riktigt bra såhär alldeles innan avresa!

• Thegran
    Smilla75 skrev 2010-10-15 09:28:48 följande:
    Nej, jag tittade i förrgår och så illa hade ju bahten inte varit på alla år som vi rest dit 0,22-0,23. Har det hänt något? Hoppas! Fast vi har slutbetalat allt.
    mattispadd skrev 2010-10-15 09:15:58 följande:
    Är det den ön varanerna är??
    Nej. På Ko Turatau finns.

Vi tar inte med mycket läkemedel. Alvedonsuppar till bebis, bedapred mot hemska myggbett och inotyol. Att vi tar med blöjor är för att vi tycker de har bättre passform här, och så kostar de mindre än hälften i Sverige. Vi får ju ta 100 kg så det gör vi, har skjuts hela vägen.
    1 kr = 4.5 bath
    för inte så länge sen var den ju på 4, så visst går det lite uppåt :)
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-10-15 09:28:48 följande:
    Vi tar inte med mycket läkemedel. Alvedonsuppar till bebis, bedapred mot hemska myggbett och inotyol. Att vi tar med blöjor är för att vi tycker de har bättre passform här, och så kostar de mindre än hälften i Sverige. Vi får ju ta 100 kg så det gör vi, har skjuts hela vägen.
    kostar blöjorna dubbelt så mycket där?
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-10-15 10:12:42 följande:
    På Lanta finns ju inte storpack blöjor så de är rätt dyra. Hemma betalar vi 79-89 för Pampers/Libero. Där kostar blöjorna cirka 3 kr styck.
    oj, vad billiga blöjor ni har hos er! vi ger 109 - 119 för ett paket Libero här (up & go) 
    finns inte storpack på mataffären i saladan? nu minns jag inte vad den heter, men den var iaf lite större :) har hört från andra att det ska finnas strörre förpackningar där...?

vi plockar med oss en del blöjor vi med, eftersom vi har vikt så det räcker och skjuts hela vägen, så då kan man ju lika gärma fylla upp till maxvikt med blöjor.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)