• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-10-15 11:34:40 följande:
    Jag har också sett det. Tidigare har ju bahten följt dollarn så det känns tokigt.
    Thegran skrev 2010-10-15 10:22:21 följande:
    oj, vad billiga blöjor ni har hos er! vi ger 109 - 119 för ett paket Libero här (up & go) 
    finns inte storpack på mataffären i saladan? nu minns jag inte vad den heter, men den var iaf lite större :) har hört från andra att det ska finnas strörre förpackningar där...?

vi plockar med oss en del blöjor vi med, eftersom vi har vikt så det räcker och skjuts hela vägen, så då kan man ju lika gärma fylla upp till maxvikt med blöjor.
    Här är priskrig på blöjor för att locka småbarnsföräldrar. Någon tur får man ha ibland. Storpack i mataffären finns men då är det ca 10 blöjor i paketet, jämfört med 3 på Seven Eleven, sådana "storpack" har många småbutiker också men det är bara i Krabi jag sett vad vi menar med storpack. Det kommer säkert så småningom men det mesta förs ju till Lanta med tuktuk och då blir det väl ingen ekonomi med de mest skrymmande varorna antar jag. Våtservetter tar vi också med hemifrån, dels för att de thailändska stinker parfym och vi använder dem ofta istället för handtvätt inför måltider och då känns det inte så nyttigt, dels då de är betydligt dyrare. Här köper vi ett paket för 12 kr. Minns inte riktigt vad de kostar på Lanta men det var dyrare.
    ah ok, då packar vi ner så mycket blöjor vi kan :) och något paket våtservetter också, inte så det räcker till hela resan men ett tag iaf.
    Hur är det med torra tvättlappar, sådana i typ skumgummi? finns det?
  • Thegran
    winters skrev 2010-10-15 13:12:51 följande:
    Det beror väl på kursen, vi har alltid haft med oss en del och hämtat ut allt eftersom och betalat med kort där det känns bra. Några tusen vill vi ha med oss iaf, och det kan man nog inte räkna med att de har hemma på bankkontoret.
    Det är ju någon avgift för att hämta ut på plats, men jag vill oxå minnas att det var dyrare på någon sorts bankomat och billigare på en annan. Hur var det?

150 bath tar thailändska banken när man tar ut pengar. sen tar ju svenska banken oftast en avgift. För VISA är det väl 35 kr/uttag, medan ICA banken inte tar någon alls.
    det är alltså 150 bath + 35 kr som det kostar att ta ut pengar om man har VISA.

En sorts automat har tidigare varit avgiftsfri (som alltså inte dragit 150 bath), nu minns jag inte vilken det var men kan kolla upp.
    Vet inte om det fortfarande är så att de är gratis att ta ut i, men de har varit iaf.

• Thegran
    ulligulli skrev 2010-10-15 15:17:43 följande:
    Det finns vätksteersättning på Lanta. Godare än den hemifrån och den finns även för små barn. Säljs i små portionspåsar och är mycket billigare än hemmaGlad
    försent :) köpte ett paket nu på em.
    men om behovet finns och den inte faller fröken i smaken får vi köpa där och testa :)

förut vi inte med oss nånting typ. Men, då hade man ju inte en knodd med sig heller...blir lite annorlunda packning!
  • Thegran

åh har beslutsångest ang hur och var vi ska tillbringa sista 1.5 veckan! :) ska inte boka nåt än, men jag är såååå sugen att på att bestämma vart vi ska ändå :)

• Thegran
    Mawe123 skrev 2010-10-15 20:57:40 följande:
    Nej det blir inga stora pengar alls, kursen har sedan jag började följa den lite närmare nu de senaste månaderna pendlat mellan 0,23 och 0,26. Brukar då passa på att köpa på mig lite de gånger den dippar under 0,23..

Växlar jag 20 000 thb är skillnaden mellan 0.23 och 0,26 bara 600 spänn.
    fast 600 är ju ändå rätt många måltider i thailand :)  så det är ju faktiskt inte så bara :)
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-10-15 21:42:56 följande:
    ja det blir sjuuukt dyra semestrar det här om man lägger ihop allt man måste bekosta för resan- så därför väljer vi att inte göra det Flört

Dukoralen hoppar vi och sprutorna tog vi förra året.

Hushyran betalade jag i förrgår, så  nu har jag bara räkningen för flygbiljetterna kvar att se fram emot att betala Tungan ute
    usch ja. jag vågar inte räkna på den totala kostnaden..
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-10-15 21:41:33 följande:
    Törs man åka utan att ta Dukoral månntro? Vi har tagit Dukoral inför vår förra Thailandsresa, och även när vi åkte till Turkiet förra sommaren. D.v.s till sådana länder där man riskerar att bli väldigt magsjuk. Jag kom inhåg att jag fick jättedålig mage senast jag tog Dukoral, jag fick riktiga magsmärtor, och fick springa på toaöetten hela tiden. Nu undrar jag om det är värt att ta Dukoral inför resan. Kanske kan man skippa det denna gång... Nån som har åkt till Thailand utan att ta Dukoral? Blev ni magsjuka där då?
    har inte tagit dukoral, och har inte blitt magsjuk.
    skippar det den här gången också.
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-10-15 21:53:46 följande:
    Ja, vi funderar allvarligt på att skippa Dukoralen denna gång. Inte värt den hemska magplågan jag fick med enorma magsmärtor...

Jag kom inte ihåg hur vi gjorde förra Thailandsresan, men kan man ha is i läsk på restauranger? och äta grönsaker typ sallad? Sköljer de salladen med flaskvatten? Hur är det med glass, då menar jag typ mjukglass eller kul-glass man skopar upp. Och vanligt bröd? De som serverar tar väl i brödet med sina händer, man vet väl inte hur rena de är om sina händer...

Nej, nu blev jag helt nojig. Vet knappt vad man törs äta eller inte där
    Vi har aldrig brytt om oss att akta oss för något i matväg. Det är väl bufféer i sånnafall, men det äter jag helt inte på här hemma heller då det helt enkelt inte är min grej...

isen ska vara säker - den tillverkar i fabriker som kontrolleras regelbundet.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-10-15 21:59:15 följande:
    Vi har aldrig brytt om oss att akta oss för något i matväg. Det är väl bufféer i sånnafall, men det äter jag helt inte på här hemma heller då det helt enkelt inte är min grej...

isen ska vara säker - den tillverkar i fabriker som kontrolleras regelbundet.
    hm, ursäkta min stavning...trött, och ny dator :) skyller på det!
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-15 22:03:28 följande:
    Har de flyttat på tangenterna på den ny a datorn? Skojar baaaara.....hihi.
    jaaa, jag misstänker det iaf!

nä, men den är betydligt mindre än den förra..så tagenterna är mer ihoptryckta :) typ.
    Var ju tvungen att ha en "resedator"...Förvånad
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)