Inlägg från: ulligulli |Visa alla inlägg
  • ulligulli

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lycka 1 skrev 2010-12-13 08:46:12 följande:

Vet du vad den färjan kostar?

Går det någon färja Lanta-Phuket? Pris på den?

Här finns priser och avgångstider:  http://www.krabiguiden.se/kohlanta/
  • ulligulli

Babyskydden är bakåtvända. Vi hade med oss 2 ifrån Sverige i höstas De större barnstolarna är framåtvända för de går inte att fästa bakvänt i minibussarna.

• ulligulli

MissCh: Det är svenska babyskydd för vi köpte med oss 2 från Sverige när vi var nere i höstas -:)

• ulligulli
    bumbi skrev 2011-01-16 19:18:42 följande:
    ni som har flygit med Thai nyligen, får barnen samma mat som vi vuxna eller får de annan mat? 

Vi flyger till Bangkok imorgon och jag börjar få lite resfeber, har packat för fullt hela dagen och tanken var att packa lätt men tji fick jag.. Bara flytvästarna tar ju upp en halv väska ;)
    Vi flyger vidare till Krabi och sen till slutdestinationen Koh Lanta.
    Jag har fått massor av tips i den här tråden som jag har följt ett bra tag så vi ser verkligen fram emot den här resan :)
    Man kan ringa Thai och boka barnmat till barnen! Det som är bra då är att de får maten först

Vi har pratat lite löst om att åka 3 vescor över jul och nyår och funderar lite på vart och hur vi ska åka.
    Vi blir minst 5 vuxna och 2 barn, men kan bli 8 vuxna och 3 barn.

Någon som har något bra förslag? Kanske hyra ett hus?
  • ulligulli
    obelix skrev 2011-01-19 19:55:13 följande:
    Tänkte på det där med allergi medicinen, är det nått som är receptfritt?  för både barn och vuxna? både jag och barnen får ofta mycket myggbett och stora som kilar som tusan,men har inte fått nått utskrivet av läkare för det, visste inte ens att det gick,,,,s Har hört att kortison ska man inte smörja på och sen vara ute i solen för då blir det vita fläckar.... stämmer det?
    Vi hade med oss reeptfri Clarityn ifrån Sverige till mig och tillbarnen hade jag tänkt köpa flyatnde Clarytin för barn när vi kom ner till Thailand, men hittade inte det denna gång. Köpte något annat märke istället men det hjälpte inte
    Såg sen att det fanns flyyande i Bangkok men då var vi på väg hem.

Till slut köpte jag Clarytintabletter där nere och after rådfrågat apoteket på plats fick barnen en halv var per dag.

Vet att det finns för barn i Sverige oxå, men bara på recept. Hinner du kan du säkert få det utskrivet på vårdcentralen om du förklrar att barnen/ barnet brukar ha besvär!

Lycka till & trevig resa!
  • ulligulli

Visst är det någon/några här i tråden som är eller på väg till Ban Phe?

Vi funderar på att åka ner med mina föräldrar och min bror 3 veckor över jul och nyår. Min far och bror vill gärna spela golf och vi tänkte att kanske Ban Phe skulle passa oss.

Vi är lite inne på att hyra hus inte för långt ifrån standen för 7 personer och minst 3 sovrum. Någon som har något bra tips? Har hittat en massa annonser ,men tycker det är svårt att veta vilka områden som är bra,  vid vilken strand mm man ska boFörvånad.

Har även hört att stränderna ska vara skitga i Ban Phe. Stämmer det eller är det fina stränder? Jag vet att det är lungt, men är det för lungt?
    Har barnen möjlighet att få några kompisar ( 4& 7)?

Tack!

• ulligulli
    obelix skrev 2011-01-20 14:59:30 följande:
    Vi ska dit  21 feb och har hyr ett hus med 3 sovrum.... kan återkomma med svar....  sambon kommer oxå att spela ett par rundor golf under vår månad i thailand.
    Åh perfekt! Tack! Vad har ni hyrt för hus?
  • ulligulli
    mady skrev 2011-01-20 09:41:19 följande:

thaihouse4u kan jag rekomendera, det huset hyrde vi och det var toppen!

Stränderna inne på "orten" kan jag inte rekomendera vi gick där en gång men ut mot thaihem där huset vi hyrde förra julen låg så var stränderna toppen. Vi låg ofta helt själva=)

Den dagen det var fullt på stranden var det ett sällskap på 2 familjer 9 pers 2 pensionärspar och vår familj på 7 personer...

Sen tycker jag att maten där var tråkig för mig var det inte thaimat utan mer kinamat. Resturangerna kring huset där vi oftast åt av bekvämlighet var dock väldigt tillmötesgående och man kunde komponera mat själv.

När vi hyrde så hjälpte de oss att boka minibuss från flyget, vi sa till om buss med bälten och barnstol och det fungerade....

Tack för svar! Precis det huset har vi kollat på
    Var det nära till lite butiker? Vad konstigt med kinamat
  • ulligulli
    Lila1 skrev 2011-01-22 02:14:52 följande:
    Vi är strax utanför Ban Phe. Har varit i Thailand 5 gånger nu och bränt mig  på maneter alla gånger men då har jag också snorklat en del. Jag är inte rädd för dom och tror att jag förde över den känslan på dottern för hon badade som vanligt i havet efter det. Man kan bli bränd av maneter i sverige med så det är inget konstigt med det egentligen, det är bara dom där jäkla kubmaneterna som spökar för en.

Är man på Phuket  så småsticks det mest tycker jag men det är sällan det lämnar några märken.

Man ska inte vara rädd tycker jag och det är ju väldans bra att dom vet hur man tar hand om det med enkla medel...
    Åh, vad tycker du om Ban Phe?
    Är stranden smutsig som en del säger?
    Annan ris och ros?
  • ulligulli
    Jensa1973 skrev 2011-01-23 13:23:13 följande:
    men nu...
    Jag har tänkt ställa frågan sååå många gånger och varje gång glömmer jag.
    Och det är ju bland de viktigaste sakerna i ens liv dessutom Flört

Hur tusan är det med kaffet i Thailand. Är det som hemma eller ska man idas ta med sig??
    Vi hade med oss till Turkiet så vi fick i oss morgonkoppen på rummet...

Men nu ska vi ju vara borta länge. kan ju inte släpa med flera extrakg i kaffe..

I-lands problem kallas det visst hihihi
    Vi hade med oss en pressokanna och prezzokaffe ifrån Zoegas. Fantastiskt gott med riktigt kaffe på morgonen och efter bad Kaffe

Vi har en sån här http://www.bagarenochkocken.se/shop/?cat_id=121,
    men funderar på att köpa en sån härmed termos till nästa resa http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=4555
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)