Inlägg från: ulligulli |Visa alla inlägg
  • ulligulli

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

obelix skrev 2011-03-15 13:32:51 följande:
    Hej ja vad vill du veta....   Vi bor på ett svenk ägt område som heter dream village där vi hyr ett hus.  detta ligger ca 1 mil utanför ban phe.  ban phe är ett litet thailänsk  samhälle med lite turister, Har inte sett så mycket barnfamiljer men det beror nog mycket på området där man bor. Om man trivs att leva med thailändarna, handla på deras marknader och i deras plåtskjul är detta ett toppen ställe, resturanger finns det i massor, mycket fisk och skaldjur restauranger.  Näst intill ingen shopping alls, lite saronger, flipp flopp och sol hattar typ. ingen kopie shopping om man säger så.

Fråga gärna om det är nått särskillt du undrar. Var ska ni bo? eller ni har kanske inte bestämmt er ännu?

vi trivs jätte bra och åker troligen tillbaka nästa år igen. 
    Vi har funderat på Dream Village och har skickat en förfrångan till dem Är husen fina?  Viljen del bor ni i och vilken tycker ni verkar vara bäst?  Är standen fin och på gångavstånd?
    Skulle vara kul med lite andra barn så att barnen kan få kompisar. Kanske det är mer barnfamiljer över jul och nyår?
  • ulligulli
    obelix skrev 2011-03-16 03:54:04 följande:
    Hej vi bor i deramvillage 1 och jag och måga av de som är här nere längre tid ( de som äger sina egna hus) säger att detta är den bästa av de 3 områden som finns på denna anläggningen, då detta byggdes som visningsanläggningen när de startade upp och skulle börja sälja.

Om du vill kan du få mailen till dem vi hyr utav.  när har ni tänkt att åka och hur länge? vad kostar det att hyra direkt av villagen?  husen är jätte fräscha och hela anläggningen

Det är en ganska bra bit ner till närmsta stranden att gå gissar på ca 1 km men där har vi aldrig badad, större delen av den stranden är jätteskräpig och väldigt smal, vi har hyrt moppe med sidovagn, känns nästan som ett måste då man bor här, det är typ mitt ute på landet. Vi har haft en familj här som våra barn har lek jättemycket med, de va här nere i ca 2 månader, men de har rest hem nu och just nu är det bara våra barn här, men det beror ju helt på hur det är uthyrt.
    Vet inte vad det kostar ännu för vi kände att vi inte ville bo så långt ifrån stranden. Har ett annat hus på gång inne i Ban Phe som ligger nära stranden och inne i byn. Tror det passar oss bättre
    Vilken strand tycker du är finast?
  • ulligulli
    obelix skrev 2011-03-17 02:00:17 följande:
    Har aldrig badat på det hållet, Men  det är "samma strand" som är den som ligger närmast Dv, Och det är mest resturanger utmed havet och en smal ganksa skräpig strand som vi har sett om ni ska bo mitt i, men sen finns det ju ett fint område och detkan säkert vara där som ni har hittar, har aldrig varit där men det ska finnas nått super fint resort anläggning i ban phe
    Huset ska ligga vid Chackpong stranden. Har hört att den ska vara fin. har ni varit där?
  • ulligulli
    mady skrev 2011-03-17 09:16:24 följande:
    tror det är den stranden vi var på och den är fin och ger lugn och ro. vi hyrde www.thaihouse4u.se ligger kanon, bra poolområden, kort promenad till stranden
    Men  vad roligt det är ju precis det huset vi tittat på Så ni kan rekommendera Det?
  • ulligulli
    Mamma Tes skrev 2011-04-06 22:27:48 följande:
    Nu när ni pratar om maneter så kom jag på här att då jag och sambon var i thailand så upplevde vi några gånger då vi badade att det liksom stack till på hela kroppen. Som små, små nålstick nästan överallt som sved till lite. Skitmärkligt! Någon annan som upplevt det?
    Vi märkte inte när vi bodde på Klong Dao i november, men däremot både både Klong Nin och på Kating Bay (Båda längre ner på Lanta)
    Vi fick höra att de på Klomh Dao bett alla båtar köra längre ifrån stranden för de hade sönder maneter och småbitarna spolades in mot land...
  • ulligulli
    mady skrev 2011-04-08 22:31:18 följande:

kan varmt rekoemdera Ban Phe vi har hyrt www.thaihouse4u.se/

inne i stan är inte stranden trevlig men där är den toppen, lugn och ro, lätt tt t sig till marknaden eller in till Ban Ph

Vad kul, det huset har vi bokat 22/12 tom 13/1

Vill du berätta lite om området och omgivningarna?
    Vilken tid på året var ni där? Andra barn?
  • ulligulli
    mady skrev 2011-04-12 23:28:49 följande:
    Smilla75 skrev 2011-04-12 15:02:19 följande:
    ja, jag vill också höra mer! Hur lång tid tar det att gå till stranden (där man badar)? Ligger alla hus på detta avstånd eller kan man hitta närmare stranden? Ligger huset på strandsidan eller finns det en trafikerad väg emellan? Var komforten i huset någorlunda? Såg lite hårt och enkelt ut? Någon annanstans du var i krokarna där det skulle vara bättre

Trevligt område, vi hade ofta poolen för oss själva. Rampan har resturang i området somvar bra. lagade mat efter önskemål.

Man får gå en liten backe, över en väg och förbi ett litet hotell så  är man på en härlig ochlugn strand. varnar dock förmassage/flätstället som var lite oärliga=(

En dag tyckte mina barn att det var överfullt på stranden det var vi, ett aällskap på 9 per och 2 pensionärer =)

Vi var där över jul

åka till regnskogsresturangen är ett måste, tips attåka och bada med delfiner på oasis seaworld.

Pauls resturang på stranden är bäst, gå en promenad till vänster på stranden.

Huset är toppen alla bekvämligheter!

Tack för svar Hur många hus finns det på området? Fanns det några andra barn där? Mina barn vill väldigt gärna ha några kompisar
  • ulligulli
    obelix skrev 2011-05-02 21:08:49 följande:
    Det är fin väg mellan flygplatsen och ban phe, så den resan går ganska snabbt, Vi va där i feb-mars i år och träffade en chaufför som hade en minibuss med ac och dvd, de hade tom nån svensk barnfilm till barnen. Vi åkte med dem dels när vi skulle till pattya för shopping och tiger zoo, och sen när vi skulle hem igen, deras bil va helt super man kunde fälla säterna i bilen så man kunde vila riktigtpå vägen. Vi fick deras mail adress om ni skulle vilja komma i kontakt med dem, eller läste jag fel... hade ni redan varit där kasnke...?? 
    Jag ska oxå till Ban Phe och skulle gärna ta mailadressen
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)