Inlägg från: elinaehn |Visa alla inlägg
  • elinaehn

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

tack för de lugnande orden. ja sjutton om inte UD avrådet så åker vi och njuter. misstänker vi åker med ett uselt plan eftersom det är strejk, utan tvskärm i stolen framför och sitter som packade sillar men vad sjutton, sol o bad o vackert och värme väntar!!

• elinaehn
    Halvblod skrev 2012-02-15 10:14:02 följande:

Eller får ni ett mycket bättre plan Charterplan brukar vara de man sitter sämst på (utrymmesmässigt). 
    Hoppas det blir bra för er.
    När får ni veta vilka ni flyger med? Meddelar dom i god tid eller någon dag innan?  

vi skulel ha egen skärm med tuifly. hade förra året o det gjorde ju onekligen resan lättare än ... utan.
    men låte rju hoppfultl om det kan ske ändå, även om det blir annat flygbolag
    jag tror vi får veta först några dagar före resan, för att de säkert avvaktar om strejen hinner avslutas (kostar dem ju massor att hyra in andra plan). jag TYCKER att de borde välja de bättre planen till de längre resorna, tycker ni inte?   
  • elinaehn
    Camilla D skrev 2012-02-15 12:54:07 följande:
    Egen skärm! Vilken lyx! Det har inte Ving va?

Nej, jag skall inte heller hålla på att oroa mig. Men det är lite typiskt, jag har verkligen övertalat maken om denna resa, längtar som en tok, första gången i Thailand, så några veckor innan avresa händer både det ena och det andra.

ja det känns lite darrigt men förra året då vi skulle åka var det nåt stort oväder eller nåt, minns itne, precis samma dag somv i skuller åka, fast i annan del av thailand. det går nog itne att komma ifråna tt vi reser tille tt land där människor kämpar med massa olika utmaningar som vi vanligen är förskonade från...
  • elinaehn
    molnen skrev 2012-02-15 13:01:44 följande:
    Här kom grejerna från bamseklubben idag och en taggad 5åring planerar vad hon ska ha i ryggsäcken ....=)

hur långt före resa kom de, fian har itne fått sina än o jag börjar undra, förra året kom de 3-4 veckor före resan.
  • elinaehn
    Bumbi6666 skrev 2012-02-16 16:16:50 följande:

Min dotter är 10 mån när vi åker till thailand. Jag kommer givetvis ha på henne en soldress och ha henne i skuggan så mycket som möjligt. Men det är ju oundvikligt att inte vara i solen något.

Min fråga är. Det står/sägs ju att man inte ska använda solskyddsfaktor på barn under ett år. Men jag skulle vilja smörja in henne på den bit hud på ben, fötter armar och händer som sticker ut från dressen. Ev ansikte och öron.
    Hur skulle ni ha gjort? Smörjt in eller inte? Varför ska men inte smörja in barn under ett?  

jag skulle absolut smörjt in. men kolal med apoteket vilken kräm som är bäst. jag köpte nyligen på doc morris, de hade en sort som itne innehåller massa skräp, minns tyvärr itne vad den hette men fråga!

förra året när vi var i thailand hade vi, hela fmailjen, solskydd 50 hela tiden. sista dagen när det var molnigt o regn blev jag röd för att jag bara smorde två gånger... solen är verkligen starkt! 
  • elinaehn

Vågar man äta skaldjur hejvilt elelr ska man vara försiktig? jag vågade inte förra året utan höll mig till annat, gott det med. Men misstänekr att det var överdriven försiktighet?

åh vad vi längtar iväg nu!   

• elinaehn

det var nån ovan som udnrade om hur man gör med tidsskilnad o jag vet eg inte. när vi åkte förra året med vår sexåring så sov hon ett par timmar på planet, tror itne det blev mer. sen kom vi fram, för oss mitt i natten. sen sov hon en del i bilen på väg till hotellet. efter det höll vi igång. lugnt tempo men höll oss vakna. gick o la oss hela familjen vid sex på kvällen, sov som stockar till morgonen, o vips var vi tidsomställda. min plan är att göra så i år med, fast vi komemr landa till o med ett par timmar tidigare.... thailändsk tid är nog runt sju på morgonen tror jag. blir en låååång dag. men blir de tomöjligt att hålla oss vakna så tar vi siesta med larm på klockan så vi bara sover två timmar o sen upp o ut ... allt för att ställa om så fort som möjligt...

Men hur man gör med en tvååring... om det går så skulel jag försöka ställa barnet på vanlig rytm direkt. om han/hon sover lite i bilen på väg till hotellet o sen kolla vilken tid det brukar vara middagstid o gör vad ni kan för att hålla vaken till dess. bada! kolal området! gå på stranden! var överseende o tålmodig till tusen för gnäll. o försök få till middagssömnen precis den tid han/hon brukar sova hemma.  

jo vi brukar också (vet inte alls omd et har betydelse) dricka extra mycket dygnet före vi reser. på flygplanet blir det itne så mycket liksom.  o så försöker vi nog gå upp rätt tidigt, kanske vid sex på morgonem den dagen vi ska resa. för då är ju klockan redan tolv i thailand o på flygplanet gör det inget om vi är lite trötta. men kanske man itne gör så när man har yngre barn... 

• elinaehn
    Blomma80 skrev 2012-02-19 19:36:06 följande:
    Tack för tipsen :)
    Vi åker från Sverige vid 13 tiden och efter ett byte landar vi vid nio tiden på morgonen, på krabis flygplats vilket ju är mitt i natten för oss.
    Får försöka underhålla krabaten så gott det går under dagen sen, men det känns som sagt som det kommer att bli en lång första dag ;)

jo på sätt o vis blir första dagen lång men ni har ju så mycekt att kika på också första dagen o så ska ni smaka fruktdrinkar (med det menar jag utan alkohol *ler*) och shoppa myggmedel och bada o gräva i sanden o bo in er och...
    jag vet med mig att jag inte orkar tänka när jag är sådär trött så jag komemr tex skriva en lista på vad jag villhandla hem första dagen (solskydd schampoo vatten myggmedel osv) så jag slipepr tänka ut det när vi går in i affären... Fudnera på vad ni kan "förarbeta" som gör er första dag så lätt som möjligt. kanske en liten ny leksakspåse med strand och vattenlek att ta upp ur resväskan då ni är som tröttast? o nåt litet att plocka med på rummet som är så skoj att han/hon håller sig vaken en extra stund? 
  • elinaehn

men alltså! nu har det, i den här tråden elelr i mitt oroliga inre, varit så mycket flygstrejker och katastrofvarningar och oro för än det ena än det andra men faktum kvarstår. En underbar resa väntar till ett underbart land och nu vill jag rycka upp mig, släppa oron och bara njuta av tanken på att snart snart är vi DÄR!!!
    Googlar o hittade en webkamera i khao lak. javisst den visar bara en gata liksom men den visar thailand http://www.khaolaklanddiscovery.com/cam/Khao-Lak-Land-Discovery-Webcam.php

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)