Inlägg från: elinaehn |Visa alla inlägg
  • elinaehn

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

passar på att byta signatur, jag är ju liksom inte millans hustru längre. Mitt nya blir Elina. Hej på er

• elinaehn

jag brukar ta med spade, för ofta när man köper set så får man bara en och vi vill ju vara flera som gräver ihop

• elinaehn

alltså... kan man göra typ ordentlig ansiktsrengöring... hm vad heter det, någon slags djuprengöring i kao lak? finns det typ på stranden tro precis som massage o annat? provade aldrig det på koh lanta förra året. o vågar man, eller blir man helt mosig o ser inte klok ut o ska undvika sol resten av resan elelr nåt annat tok? 

• elinaehn

googlar runt för att vara redo för khao lak o jag undrar, vi vill t.ex. till similan, men gissar det är fånigt dyrt att åka på utflykten i fritidsresors regi, har ni tips på bra båtföretag som organiserar utflykten inkl hämtar på hotellen? gärna bra båt med lunch, toa osv...

dottern vill på elefantutflykt också. någon som har tips? gärna nåt tex med bad med elefant drömmer fian?

något annat vi bör satsa på?

förlåt om jag tjatar       

• elinaehn
    NICU skrev 2012-01-25 22:38:45 följande:
    Det går nästan bara Speedboats ut till Similan eftersom de ligger 55 km ut i havet. Det tar cirka 2 timmar med full fart på speedboaten. Min dykfirma som jag brukar dyka med sa att en vanlig båt skulle ta cirka 4-5 timmar ut och att det inte lönar sig att åka på dagstripp när man inte hinner vara där ute något. Det finns toalett på ö nummer 8. Och restaurang också. Annars är det väldigt enkelt och eftersom det är en marinpark och nationalpark så är man rädd om naturen så mycket man kan.

Lunch brukar ingå dock, men det är mesta dykfirmorna som fixar dykutflykter och snorkelutflykter (det är något som jag tycker att man MÅSTE göra om man är där... åtminstone snorkla)... men jag har också sett några hotell som ordnat utflykter. Det var rätt dyrt när vi bodde (privat) på ett Apollohotell. Vi åker alltid med firma inne i Khao Lak.

tack minns du vilken firma? alltid skönt att veta att det jag väljer har prvats o verkar bra?
  • elinaehn
    winters skrev 2012-01-26 08:40:51 följande:
    förra året betalade vi 3500 baht för två vuxna och Oscar på hotellets egen bokning som är super, tror fritidsresors disk som är mittemot tog det dubbla ungefär! de åkte med medsye då som är jättebra.

nu sist var det några som hade badat med elefanter som de större barnen hade älskat, men det var ju inte på samma hotell vi bodde nu, men det måste ju finnas att boka på seaview oxå. vi testade det inte själva eftersom vi tyckte O var lite för liten, men det var poppis för de lite större!

bra tips, vi ska alltså itne bara ha fokus på fritidsresors egen disk. blev ni upphämtade o lämnade igen på hotellet av de ni köpte utflykten av?

åh nu är det inte ens fem veckor kvar o jag börjar ivrig att packa. dottern vill ha nedräkning, en lapp att dra varje dag, ska fixa!! 
  • elinaehn
    Pajsarn skrev 2012-01-26 11:27:05 följande:

Våra barn hängde upp ett måttband med de antal dagar som var kvar till resan. Varje dag klippte de en siffra och det blev mindre och mindre för varje dag, väldigt överskådligt! Kan ju vara ett tips!

kul sätt att räkna ner!!
  • elinaehn
    Jempa10 skrev 2012-01-26 11:32:57 följande:
    Hittade denna tråd och ni verkar ju alla vana resenärer. Ska till Thailand i mars med min då 11 månaders son. Har fått kommentarer om att han är för liten för en sån resa.... vad anser ni, hur små har era varit när ni börja åka till Thailand? Jag har bokat i Khao Lak för där har jag varit förr så det kändes som lämpligt där jag känner till lite om området.... har bokat bungalow vid stranden så vi har nära in och "hem" om det blir för jobbigt med sol och värme.
    låter som att du planerat på en jättefint sätt!!
  • elinaehn

det här med flygresor o småbarn. vi åkte en hel del låpnga bilresor med vårt barn första åren. sitta fastspänd i en stol 65 mil med några pauser funkade fint. på ett plan kan man resa sig, flytta runt lite, stå lite, gå lite... Det handlar nog om att vi vuxna ska vara lugna, ha tålamod inte vara rädda o oroliga utan ta en stund i taget o följa barnets behov. sitta still när det funkar, röra oss när det behövs. o lite happenings med små paket, leksaker osv när det behövs. itne göra av med alla alternativ första timmen utan ta en stund it aget. lugna föräldrar som dessutom kan turas om så kan den andra ladda under tiden är ju en utmärkt förutsättning, men kan sdäkert funka om man åker själv också. bara man förbeder sig lite

• elinaehn

letar febrilt sommartoppar att ta med till thailand. förra året var jag stl XL och kunde itne köpa topparna som fanns i thailand. tror ni, har någon i min storlek, large, lätt hittat toppar i khao lak? vågar jag satsa på att hitta lite grejer där att ta på?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)