• NICU

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tänkte åka iväg i vinter (i vanlig ordning).

9:e året på raken, men första gången med eget barn.
    Pyret kommer att vara runt 5 månader när vi åker och ska försöka vara borta i 6-8 veckor.

Hur har ni andra gjort med föräldrapenning när ni varit borta?
    Jag har en massa semester sparat och min sambo också. Men man behöver väl ta ut FP också?

• NICU
    älskarlivet81 skrev 2012-07-06 22:11:21 följande:
    Hur menar du kring fp? Man måste inte ta ut fp om man inte vill
    Jag menar... för att få dagarna att räcka - Min sambo har nog cirka 4 veckor semester innestående. Jag har 6 veckor. Han kan väl ta FP när vi är borta?
  • NICU
    Billabong skrev 2012-07-06 22:26:28 följande:
    Det går inte att ta ut fp medan du har semester från jobbet. När du har semester är du arbetsrättsliga sett i tjänst. Men när du är föräldraledig så är du tjänstledig. Men ni kan varva det och ta fp före respektive efter semestern.
    Ja, det var så jag tänkte. Att begära ut semester från jobbet och då får min sambo ta FP och sen tvärt om? :)
  • NICU
    Billabong skrev 2012-08-02 20:49:20 följande:
    Detta undrar jag också över.

Våra tre barn kommer vara 6, 4 och 4 år gamla.
    Hade gärna kunnat boka bungalows/familjerum eller liknande på Koh Lanta eller andra öar med nära till stranden/strandläge och pool. Någon som har erfarehet eller tips om boende som fungerar för vår familj? 
    Det kan vara problem med tre barn - de flesta hotell tar bara 2 barn (2 extrasängar). Ni kan oftast boka 2 extrabäddar och ha ett barn i er säng - eller boka familjerum och ha ena barnet i er säng (om ni har kingsize).
  • NICU
    Annake skrev 2012-08-07 13:58:11 följande:
    Hej! Jag hoppar in i tråden här! Vi skall resa till Thailand i januari och jag är lite sugen på Koh Tao och behöver tips. Vad tycker ni som har varit där, är det värt besväret att resa dit när man är en familj med tre barn (2, 5 och 7 år)? Vilket är enklaste sättet att ta sig dit, från fastlandet eller via Koh Samui? (Vi kommer närmast innan att komma ifrån Krabi). Hoppas någon kan hjälpa mig!
    Om ni kommer från Krabi så skulle jag antagligen åka till Surat Thani och båt över via Koh Samui och Koh Pha Nang. Det går katamaraner (Lomprayha) där emellan. Eller via Chumphon och rakt över till Koh Tao (men båten går bara 2 gånger per dygn fortfarande tror jag)...
  • NICU
    Ancilla skrev 2012-08-07 22:19:45 följande:
    Ko Samet eller Ko Chang?

Ancilla
    Absolut Koh Chang! ;)
  • NICU
    Ancilla skrev 2012-08-08 16:49:50 följande:
    Tack för rådet både Toppen 9 och NICU.
    Har ni tips på ett bra hotell på Koh CHang också, för jag antar att ni varit där?   
    Jag bodde på White Sand Beach - Cookie Resort när jag var där. Gillar Khlong Phrao Beach också, som ligger söder om White Sand - lite mer lugnt där.
  • NICU
    femman skrev 2012-08-10 09:55:03 följande:
    Ni som bokar boende med olika bokningssajter! Vilka kan man lita på???
    Jag kör ofta med Booking.com - både i Europa och Thailand och övriga Asien - toppenbra sida! :)
  • NICU
    Soprano skrev 2012-08-13 21:51:30 följande:
    Tänkte slänga in en fråga här där ni verkar ha koll!
    Vi var på Ko Lanta i januari 2011 och gillade verkligen stället. Nu tänkte vi åka till Thailand i vinter igen, men känner för att testa något nytt, men vill ha något som liknar Lanta.
    Har surfat runt lite och läst och vi funderar på antingen Ko Chang eller Khao Lak. Båda ställena verkar vara barnvänliga och lugna. Vilket skulle ni ha valt?

Vi vill ha vackra stränder, fina restauranger och lagom livat. Våra barn kommer att vara 4,5 respektive 1,5 när vi åker så smidighet (dvs inte många transporter när vi väl är på plats) är också högprioriterat...

Snälla, ni som varit på Ko Chang eller Khao Lak, vad skulle ni ha valt??    
    Vad gäller barnvänlighet så är båda bra ställen. Däremot är det lättare att ta sig runt lite granna runt Khao Lak (om man vill se omgivningarna) - på Koh Chang är det bergigt och snävt och branta backar... Jag gillar båda ställena och kan rekommendera dem båda :)
  • NICU
    Soprano skrev 2012-08-14 09:57:50 följande:
    Tack snälla! Kul med någon som varit på båda ställena.
    Vilket ställe har de finaste stränderna?
    Vilket är mer genuint? Det är ju roligt om det finns någon marknad och lite affärer.
    Var ni på några utflykter till andra öar? Vilket var i så fall bäst?
    När vi var på Ko Lanta var vi iväg på två båtturer till bl.a. Phi-Phi öarna, stranden från "the Beach" och "varanön" (som har nämnts tidigare), det är ju kul om man kan göra något sådant också.

Jag är kanske lite frågvis, men man får ju passa på när det finns experthjälp

När det gäller stränder så har båda ställena underbara stränder i omgivningarna :) Så där kan jag inte välja.
    Men när det gäller utflykter till öar så vinner Khao Lak eftersom man därifrån åker över till Similan Islands som har en av de 10 bästa dykplatserna i hela världen och också snorkling.
    Däremot är det kanske ingenting för barnen om de är mindre - då skulle jag nog välja Koh Chang som har en väldans massa öar runt omkring sig som man kan åka på utflykter till över dagen
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)