• NICU

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Billabong skrev 2012-01-03 23:19:26 följande:
    Finns det någon annan bokningssida än agoda som man kan boka via när man är 5 i familjen?
    Sara, VART i Thailand ska ni åka?
  • NICU
    Billabong skrev 2012-01-04 14:13:45 följande:
    Inte en susning!
    Våra resplaner ligger längre fram i tiden, jag samlar bara info och tips/varningar så länge.
    Men för att planera bra är det ju toppen att veta vilken budget man ska ha för sin resa genom att just se hur mkt saker kostar beroende på hur man reser.
    mollan nu skrev 2012-01-04 07:23:37 följande:
    hittade du? här är länken: www.sunwingphuket.com/
    Där hittar du även sunwing kamala längst ner, plus ett par hotel till
    Nej, jag letade inte mer när jag fick bokningssajt-tipsen. Men jag kikade nu när du gav mig direktlänken. Dessvärre går det tydligen inte att bo där med 3 barn alls. Konstigt familjehotell!
    Men tack ändå!
    Jag har kollat runt lite men det verkar som att de flesta hotell bara tar max 4 personer per rum (oavsett barn eller vuxna). Booking eller Agoda fungerar inte. Ni kanske ska kolla på lägenheter eller hus som folk hyr ut?
  • NICU
    Edwin07 skrev 2012-01-08 13:57:12 följande:
    Hej allihopa! Vi ska till Bangkock i 2 dagar med en 3- och en 5-åring. Tidigare har vi bara varit och badat i Thailand. Vi behöver tips på bra köpcenter och roliga aktiviteter. Har hört om ngt köpcenter som hade stort akvarium med rockor och stora vattendjur, är det bra? Alla tips mottages tacksamt!
    Siam har Siam Underwater World. Discovery Center. Det borde barnen tycka om :)
  • NICU
    Millans hustru skrev 2012-01-09 16:17:59 följande:
    min sjuåring undrar nu följande (skriver på hennes uppdrag): finns något bra (där man inte blir sjuk) glasställe i khao lak (vi ska till fritidsresors blue village hotell där) som gör lika fantastiska glassar som visats i denna tråd (hon höll på att smälla av!)
    och vet någon om man kan köpa fina gosedjur i närheten eller bör hon slå till redan på arlanda, där finns fina vet hon sedan sist vi var där.

<3 från  fia    
    Swensen's glass finns på Phuket närmast ;) Annars finns det bara lokala hak med glass och pinnglass i affären ;) Jag brukar vara försiktig med glass när jag är ute, men brukar inte bli dålig av "GB-glass" som de säljer i affären :)
  • NICU
    Dixie skrev 2012-01-10 17:54:38 följande:
    har ni tagit Dukural innan ni har åkt?
    Jag gör alltid det, men jag har känslig mage. Har man det kan jag rekommendera det. Annars ska det inte behövas ;)

//Sjuksköterska ;)
  • NICU
    elinaehn skrev 2012-01-25 20:08:57 följande:
    googlar runt för att vara redo för khao lak o jag undrar, vi vill t.ex. till similan, men gissar det är fånigt dyrt att åka på utflykten i fritidsresors regi, har ni tips på bra båtföretag som organiserar utflykten inkl hämtar på hotellen? gärna bra båt med lunch, toa osv...

dottern vill på elefantutflykt också. någon som har tips? gärna nåt tex med bad med elefant drömmer fian?

något annat vi bör satsa på?

förlåt om jag tjatar       
    Det går nästan bara Speedboats ut till Similan eftersom de ligger 55 km ut i havet. Det tar cirka 2 timmar med full fart på speedboaten. Min dykfirma som jag brukar dyka med sa att en vanlig båt skulle ta cirka 4-5 timmar ut och att det inte lönar sig att åka på dagstripp när man inte hinner vara där ute något. Det finns toalett på ö nummer 8. Och restaurang också. Annars är det väldigt enkelt och eftersom det är en marinpark och nationalpark så är man rädd om naturen så mycket man kan.

Lunch brukar ingå dock, men det är mesta dykfirmorna som fixar dykutflykter och snorkelutflykter (det är något som jag tycker att man MÅSTE göra om man är där... åtminstone snorkla)... men jag har också sett några hotell som ordnat utflykter. Det var rätt dyrt när vi bodde (privat) på ett Apollohotell. Vi åker alltid med firma inne i Khao Lak.
  • NICU
    elinaehn skrev 2012-01-25 23:45:21 följande:
    tack minns du vilken firma? alltid skönt att veta att det jag väljer har prvats o verkar bra?
    Jag åker alltid med "Liquid Adventures". Det är både dykare och snorklare som åker med och det är en svensk kille som har det. Det ligger inne i centrala Bang Niang mittemot Supermarketen (ett gult litet hus på tvärgatan ner mot stranden).
    Jempa10 skrev 2012-01-26 11:32:57 följande:
    Hittade denna tråd och ni verkar ju alla vana resenärer. Ska till Thailand i mars med min då 11 månaders son. Har fått kommentarer om att han är för liten för en sån resa.... vad anser ni, hur små har era varit när ni börja åka till Thailand? Jag har bokat i Khao Lak för där har jag varit förr så det kändes som lämpligt där jag känner till lite om området.... har bokat bungalow vid stranden så vi har nära in och "hem" om det blir för jobbigt med sol och värme.
    Jag tycker inte att det gör så mycket med ålder, bara man känner sig trygg i att resa med en liten. Jag kommer själv förmodligen att ta med min lill* till Thailand nästa vinter och h*n kommer då att vara cirka 5 månader. Jag är däremot en otroligt van Thailandsresenär och barnsjuksköterska så jag känner mig väldigt trygg med att ta med en så liten dit :)
  • NICU

KLM eller FinnAir. Februari-Mars. 4 veckor.
    Bara 1 timmes mellanlandning.

28.000 kronor för 4 vuxna.

• NICU

Ja, för guds skull, ha i öronproppar och hoppas att det hjälper. Jag har drabbats av sprucken trumhinna två(!!) gånger vid flygningar (den senaste i somras) och det är ingenting som jag någonsin vill genomlida igen. Fiiii faen vad ont det gör =(
    Jag var så tät i bihålorna när vi lyfte och jag visste att den skulle spricka men det gör för jäkla ont ändå =(

• NICU
    Frökenjulie skrev 2012-02-04 17:55:04 följande:
    Ska man ha solskyddskläder till en 7 månaders tjej eller duger det lika bra med långarmade bodys+byxor? Inte direkt så att hon kommer kuta runt i solen. Vi har med oss sånt där halvtält som vi ska sätt i skuggan o ha henne i. Hur har andra gjort som varit iväg med bebisar?
    Absolut solskydd. Kläder hjälper i princip ingenting. Mina vänner som bor i Thailand använder SF 50 och 60 på sina små och de får ändå färg.
    Jag har bra pigment och ligger mest i skuggan under någon palm eller träd och har SF 30-40 och jag bränner mig ibland till och med. Så solen är otroligt stark där borta, ingenting som i Sverige eller Europa :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)