elinaehn skrev 2012-01-25 20:08:57 följande:
googlar runt för att vara redo för khao lak o jag undrar, vi vill t.ex. till similan, men gissar det är fånigt dyrt att åka på utflykten i fritidsresors regi, har ni tips på bra båtföretag som organiserar utflykten inkl hämtar på hotellen? gärna bra båt med lunch, toa osv...
dottern vill på elefantutflykt också. någon som har tips? gärna nåt tex med bad med elefant drömmer fian?
något annat vi bör satsa på?
förlåt om jag tjatar
Det går nästan bara Speedboats ut till Similan eftersom de ligger 55 km ut i havet. Det tar cirka 2 timmar med full fart på speedboaten. Min dykfirma som jag brukar dyka med sa att en vanlig båt skulle ta cirka 4-5 timmar ut och att det inte lönar sig att åka på dagstripp när man inte hinner vara där ute något. Det finns toalett på ö nummer 8. Och restaurang också. Annars är det väldigt enkelt och eftersom det är en marinpark och nationalpark så är man rädd om naturen så mycket man kan.
Lunch brukar ingå dock, men det är mesta dykfirmorna som fixar dykutflykter och snorkelutflykter (det är något som jag tycker att man MÅSTE göra om man är där... åtminstone snorkla)... men jag har också sett några hotell som ordnat utflykter. Det var rätt dyrt när vi bodde (privat) på ett Apollohotell. Vi åker alltid med firma inne i Khao Lak.