• NICU

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vad roligt att se att min tråd lever vidare - det var jag som först startade den här tråden för läääääääääängesen!

Jag har dock bytt namn och kommit in hit på nytt efter en väldigt lång paus! :)

Kram Carro
  • NICU
    Tullemi skrev 2011-04-10 18:38:18 följande:
    Är du "kaffekopp" eller vad nicket nu var?
    Jamen det stämmer bra det Mileas mamma! ;)
    Fast jag minns inte mitt inlogg eller något och det var så längesen jag var inne, så jag skaffade mig ett nytt namn och "kom tillbaka" :D

Har varit i Thailand i år igen, som vanligt ;) 7:e året på raken nu, men vilket katastrofalt dåligt väder det har börjat bli där borta! =(
  • NICU
    mitapita71 skrev 2011-04-11 12:36:49 följande:
    Kul att man känner igen några namn sedan innan...Nicu/Kaffekopp - välkommen tillbaka.

Är inne och tjuvläser och hoppas att vi ska få råd att åka till Thailand snart igen. Det blir inte billigt med tre barn speciellt om Moa och Meya hinner bli 2 innan vi kommer iväg. De fyller 2 år 8/9.Storasyter Towa blir 4 år i slutet av aug.

Vi har alltid åkt i lågsäsong maj/jun sep/okt innan barnen kom och varit supernöjda med vädret. Regnskurar gör ju ingenting! 

När vi var iväg till Bang Tao, Phuket, i höstas (sep/okt 2010) så var det störtregn mest hela dagarna - kunde ju bada i pool iaf men kunde ju inte vara på uteplatsen då det blev såphalt på kakelgolvet så det var tyvärr mycket tid som vi var instängda på rummet. Tur det var Vings resort så det fanns mycket aktiviteter i leklandet speciellt för Towa. Önskar dock att vi valt en större ställe än Bang Tao så vi hade kunnat röra oss utanför resorten med vagn. Inte lätt att ta sig någonstans med tre barn och två vagnar (hyrde en P&T genom baby on board + att det fanns sulky på rummet). Längs stranden kunde man kanske gå till någon annan restaurang på förkvällen men hem fick man gå bakvägen i mörkret för då var det högvatten. Inte heller lätt att ta sig upp till restaurangerna när nedersta trappstegen spolats bort...De höll på att feja och laga som bäst så det är säkert underbart där senare på säsongen. Vågorna gick höga och mycket skräp på stranden var det när vi var där. Oj då nu känns det som om jag bara klagar men jag vill bara informera hur det kan vara i lågsäsong. Var det inte ösregn på kvällen gick vi till det lilla centrumet och åt på svenskrestaurangen Ricos. Jättegod mat!
    Tack för välkomnandet Mitapita! :)
    Hoppas att ni kommer iväg igen!
    Jag var iväg (dock utan barn) för 7:e året på raken nu i februari/mars men det var ju köldrekord en av dagarna (sista dagen tyvärr när man tänkte pressa lite) och mycket regn i Ao Nang. Koh Lipe däremot visade sin bästa sida :)
  • NICU
    hag7 skrev 2011-09-17 09:56:47 följande:
    Provar igen :nån som har åkt till Koh Kradan ? Hur åker man dit från Kho Lanta vad kostar det mm ?
    Jag har varit där. Är helt otroligt fint. Ni kan åka dit på dagstur från Koh Lanta eller bo där över natten/nätter i bungalows. Besök också Koh Ngai/Hai och Koh Muuk när ni ändå är där i krokarna ;)
  • NICU
    Thegran skrev 2011-09-21 07:24:51 följande:
    Är Koh Kradan finare än Koh Ngai och Koh Muuk? har varit på de två sistnämnda, men inte den första...tanken är väl att stanna nån natt på nån av öarna nästa resa.
    Jag håller med Smilla75 här ovan :) Koh Kradan är väl värt ett besök - på något sätt är vattnet finare där också tycker jag :) Men jag gillar som sagt alla öarna :)
  • NICU
    hag7 skrev 2011-09-23 20:37:18 följande:

Nån som kan tipsa om boende på phi phi ?

Det finns ett jättebra ställe, dock är barn under 12 år inte välkomna där... Phi Phi Casita heter det.
    Annars finns många bra boenden på Phi Phi, beroende på VART på ön man vill bo? Lungt, centralt? Vilken prisklass?
  • NICU
    Charlottetott skrev 2011-10-07 17:17:23 följande:
    Hoppar in Åker första gången till Thailand den 23 november. (Smekmånad men vi tar med vår son som fyller två i december) kommer hem igen den 10 december. 

Vi flyger till Bangkok och planerar sen ta hoss till Koh Lipe och Langkawi(malaysia) för att sen åka tillbaka till Bangkokg oc vara där de sista dagarna och shoppa ;) 

Någon som varit på Koh Lipe? 
    Jag har varit där flera gånger och det är en toppenhärlig ö!
    Tänk bara på att det inte finns någon sjukvård etc på ön - det finns en lokal sjukstuga, men inga läkare eller så. Det är bra att ha med vätskeersättningar, omläggningar och sånt för eventuella "småskador" :) (måste ju påpeka det, som den barnsjuksköterska jag är Flört )
     Jag har varit på Langkawi också och kan rekommendera er att stanna där över några nätter om ni inte tänkt det ;)
  • NICU

Då kör vi igen då.

8:e året på raken. Ännu en månad i Thailand Cool

• NICU
    hag7 skrev 2011-10-14 15:28:20 följande:
    NICU:Vart ska ni åka o när ?
    Jag åker den 26:e februari och den här gången blir det Bangkok, Khao Lak (och omgivningarna), Ao Nang, Phi Phi, Koh Lipe och Langkawi i Malaysia :)

Millans - ABSOLUT att ni vågar åka själva! Bara åk! Jag reste runt ensam i 13 veckor för ett par år sen ;)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)