• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

cillae skrev 2010-09-08 06:42:27 följande:
    Ang välling vi brukar ta med vatten till starten sen brukar vi be om varmvatten under resan och även disk vid bra tillfällen. Åker man reguljärt så får man ju ingen mat alls till dom under två utan eget säte. Sist vi åkte med Thai så fick vi veta att man kan förbeställa "childmeal" till barn över två, och den maten var bättre till barnen, plus att det var lite choklad och annat kul. Skulle hellre haft den brickan själv om jag fått välja :) Så gör det om ni har barn över två, det är inget vi vetat förrut, det var kanonsäljarna på www.jordenresor.se som tipsade om det.
    men vad konstigt. Jag har nämligen fått uppgift om, från Jorden, att vår dotter kommer få samma mat som oss. Hon åker som infant, utan eget säte, men fyller två år under resans gång.
    Så mat verkar man ju få?
    Har mailat dem nu precis och hört igen vad som gäller :) och dessutom frågat om child meal, tack för tipset!
  • Thegran
    winters skrev 2010-09-08 09:37:17 följande:
    Det låter rimligt, vi tar nog det och tar med en barnmatsburk i reserv.

TessaG, visst var ni i Ullared nyss och köpte lite leksaker att ha med? Har du några bra tips, vi åker ner om ett par veckor?
    Japp, vi var där i slutet av juli.
    Fanns massor med bra saker :) Till resan köpte vi kritor, liten målarbok, en "rittavla", häfte med fästisar (klistermärken man kan sätta dit, ta bort, sätta dit, ta bort...etc med tillhörande "miljö" där man sätter fast dem), små böcker.
    Har även köpt en bärbar dvd spelare och barnfilmer till den (köp 5 betala för 1 på www.homeenter.com)

sen passade vi på att köpa alla julklappar till dottern också när vi ändå var där.
  • Thegran

men va f...
    Har pratat med Thai och jorden nu. Tydligen kan vi bara beställa toddler meal till dottern som flyger som infant. Det består av "lite grövre mat, purer och så". Hon känns på tok för stor för purer!
    Får beställa ett sånt ändå och se om hon kan äta nåt...och så får vi ta med annat åt henne.
    trist, när jag tidigare fått veta att hon kan få samma mat som vi får...

• Thegran
    pussgurkan86 skrev 2010-09-08 15:43:11 följande:
    hur är vädret i thailand i november??? regnar det mycket? på fritidsresor stod det att det är ca. 17 regnfria dagar. någon som har en aning om sånt??
    Vi har varit i thailand slutet av okt - början av nov och varit nöjda med vädret. Visst regnade det, men max en timme per dag och då ÖSTE det ner.
    Åker dit i november i år igen, 1 nov - 13 dec. Skulle även kunna tänka mig att åka mitt i lågsäsongen, vädret är inget som bekymmrar oss :)
  • Thegran
    winters skrev 2010-09-08 15:59:18 följande:
    Tack för tipsen Tessa, får spendera en lång stund på leksaksavdelningen så att jag kan spana vad som kan vara passande!

Vad synd med maten, hoppas att hon kan få lite riktig mat, känns som att det nästan borde ändras mat vid 6 månader när de börjar äta riktiga luncher.
    toddler meal är från 10 mån till 24 mån. Men det är ju fortfarande matpure...och det känns ytterst tveksamt om dottern äter det, hon äter ju enbart vanlig mat nu för tiden.
    Vi har iaf bestämt ett sånt mål, så får hon äta det hon vill/kan äta, och sen tar vi med en liten matsäck. Typ kall korv, kalla köttbullar, ärtor och sådant som hon älskar :) Då blir det dessutom lite plock som bör sysselsätta henne ett tag :)

Hoppas du hittar massa fynd på GeKås! Vi handlade för över 7000 :O
    köpte vinterkläder och sådant :) ett tips är skrållan dockan, den kostar ca 260 på Gekås och mer än 400 kr här hemma...de har även haft sunblocks solskyddskläder för strax över en hundring, vet dock inte om det finns kvar nu längre. vi köpte även solskyddskrämer etc när vi var där, var lite billigare än hemma så passade på.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-09-08 19:17:16 följande:
    Är det flygplansmaten vi pratar nu? Det där moset kommer alldrig min son äta.. Får man ta mer annan mat ombord? Alltså riktig mat? Får väl ta med en pizza som dom får värma eller nå´t. Han klämde i sig 2,5 fiskpinne med mos och grönsaker till lunch. Frukt efter det. Lite bebismos göre sig icke besväret. Han fyller 2 strax efter att vi kommer hem. HAr dom ingen reservmat på charterplanen? Brukar ju finnas på vanliga flyt. Typ nudelkopp el dyl. Kan ju jag leva på om han tar min mat.
    vi åker inte charter, har ingen koll alls på hur det funkar.
    Vi flyger med thai.  Jag ringde Thai´s kontor i sthlm idag och hörde mig för. Han sa typ "vill du ta med dig pannkakor åt barnet så går det bra", så ja, man får ta med mat till barnet. Det är bara att säga att det är till barnet så är det lungt.  Värmer maten gör de inte, så det gäller ju att ha med mat som inte behöver vara varm. Frågade om jag kunde betala extra och få vanlig mat till henne, samma mat som vi får, men det gick icke. Men det gör inte så mycket, har smält det och tror nästan det blir smidigare att ta med mat till henne, då kan vi ge henne mat när vi tycker det passar, ha mat som tar lite tid att äta och som vi vet att hon tycker mycket om. Vill hon äta från vår mat också så får hon det.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-09-08 19:48:50 följande:
    Fast thai brukar ha typ nudlar mm... Men det låter ju smidigt. Ska maila "vårt" flygbolag och höra med dom när vi har betalt allting
    fast bara nudlar vill ingen i vår familj äta ;) för antar att det inte är någon hel nudelrätt, utan bara typ som portionspåsarna man köper med nudlar med någon smaksättning.
    då tar vi hellre med mat.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-09-08 20:48:20 följande:

Ah, på lördag är det 100 dagar kvar till avresa . Låter som när man räknar ner till BF *fniss* . Nu tror jag vi har lyckats beta av de flesta utgifter, sprida ut dom så att inte allt ska fixas sista månaden. Jag och dottern har sista dosen Twinrix kvar och sonen MPR och Havrix. En påfyllnadsdos Dukoral kommer det att bli också har vi bestämt nu. Ja och så pass till sonen.... Bara några tusenlappar till då .

grattis till snart 100 dagars dagen ;)

vi är nere på 53. Helt otroligt vad dagarna går!
    och allt är fixat. det är bara en resevattenkokare kvar att köpa.
    Jag börjar få resfeber, och drabbas med täta mellanrum av lyckorus!
  • Thegran
    winters skrev 2010-09-09 09:40:10 följande:
    Tycker oxå att det är kul att handla och fixa lite då och då, häromdagen gjorde jag av med några hundralappar på Apoteket! Skrattande

Är det fortfarande ca 1 vecka som gäller för pass? Tänkte vänta till han fyllt ett innan vi fixar det.

Läste i en resebilaga till Mama ett tips om att ta med reflexer till barnvagnen eftersom det blir mörkt tidigt och dåligt upplyst ibland.
    vi var till polisstationen en mån vid lunch och fixade dotterns pass, på ons morgon fick jag ett sms om att det fanns att hämta ut...
    det gick alltså FORT!

reflexer har vi packat ner :)
    och ficklampa.
  • Thegran
    Meramat skrev 2010-09-10 06:48:15 följande:
    Ni som reser med vagn, har ni nåt smart "resefodral" så att man kan få ned lite annan packning där också?
     Vi kommer resa med tvillingar och är i stort behov av att få med oss mkt välling....
    jag har köpt denna väska till vagnen;

http://www.amvina.se/sunshinekids/buggybag.aspx 

har inte mer än provat den än, men verkar bra! annan packning går absolut ner också, eller ja, det beror väl på vad man har för vagn men med min chicco är det mycket plats kvar!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)