• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Trulis78 skrev 2010-09-13 18:23:09 följande:
    Ipren gör blodet tunnare och ökar blödningsbenägenheten. Man ska inte ta det vid denguefever eftersom själva sjukdomen gör en mycket blödningsbenägen och det farliga med sjukdomen är att man kan få inre blödningar. Det är verkligen ingen rolig sjukdom att råka ut för, jag tror aldrig att jag varit så sjuk någon annan gång. Jag fick dock inte denguefever i Thailand utan i Laos om det är till någon tröst.
    tack snälla för ditt svar!
    Tråkigt att höra att du blev sjuk!
    Åker du fortfarande till asien, eller håller du dig borta från denguedrabbade områden? Är deti nte så att om man fått det en gång så blir nästa gång värre?

Men, alvedon är alltså ok?
  • Thegran
    Trulis78 skrev 2010-09-13 18:34:39 följande:

TessaG:  Jo det sägs att det blir värre för varje gång man får det. På sjukhuset i Hanoi där jag hamnade trodde läkarna att jag hade haft det åtminstone en gång tidigare eftersom jag blev så sjuk. Jag åker fortfarande till Asien och andra denguedrabbade områden men kollar noga upp om det går några epidemier och i så fall åker jag inte just dit just då så att säga. Lite orolig måste jag medge att jag är när jag reser men samtidigt kan jag känna att jag inte vill sluta resa heller och denguefever finns ju på så många ställen.

förstår att du inte vill ge upp resandet, skulle nog inte göra det jag heller.

var rädd om dig!
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-09-13 19:54:19 följande:
    Hej

Nu har jag skummat, funderat och blir lite fundersam över hur jag ska göra med vagn.
    Tessa, det kanske var på andra forumet som det sas att inte Baby JOgger city mini ev inte gick igenom säkerhetskontrollen.. Vi tänkte nog INTE checka in vagnen..

Någon som har erfarenhet av Ullareds sulky och resa??
    nu hänger jag inte med, minns inte att vi pratat om baby jogger city mini..? :)

vi är inne på att inte checka in vagnen vi med...har ändrat oss. Tydligen hanteras den mer varsamt om man tar med den till gaten.
    men, visst kan man lägga ner den i vagnsväskan ändå?
  • Thegran

någon som varit hos tandläkare och gjort bettskena i thailand?
    min tandläkare här hemma påtalade att jag skulle behöva en så jag gnisslar tänder på nätterna. Det går på 3000 kr här hemma, vore ju trevligt om man kunde få det billigare i thailand :)

• Thegran
    MissCh skrev 2010-09-14 20:31:45 följande:
    Ja, vi åker med Thai. Dels gick det bra förra gången att ha med varsin sulky, då var barnen knappt två och knappt fem. Sen har jag frågat resebyrån, som menade att det var ok. Men man vet ju aldrig, så jag är ändå lite nervös att det ska bli strul...
    ring direkt till Thai och hör ifall du är orolig.
    eller maila, då kan du ta med mailat till arlanda och visa upp om det blir nåt strul.
  • Thegran
    ulligulli skrev 2010-09-15 13:51:12 följande:
    Nu känns det att det börja närma sigTyst. Betalade flygbiljetterna idag + att jag handlade två bikinis!

36 dagar kvar.... JIPPEY!

Tessa: Hur mycket betalar ni för transfern ifrån Krabi med Lanta Diver? Jag har bokat men Maj-Britt skrev att vi kan betala när vi kommer ner och kom på nu att jag inte fick nåt pris...

En annan sak: till er som har små barn kan jag verkligen rekomendera cherkerringar. De är lite dyra men funkar jättebra och de kan knappt gå sönder
    Om du bokar enkel väg kostar det 3000 bath. Om du bokar tur och retur på en och samma gång 5600 bath
    (säsongens priser, info från MB för några veckor sen)
  • Thegran
    ulligulli skrev 2010-09-15 13:51:12 följande:
    Nu känns det att det börja närma sigTyst. Betalade flygbiljetterna idag + att jag handlade två bikinis!

36 dagar kvar.... JIPPEY!

Tessa: Hur mycket betalar ni för transfern ifrån Krabi med Lanta Diver? Jag har bokat men Maj-Britt skrev att vi kan betala när vi kommer ner och kom på nu att jag inte fick nåt pris...

En annan sak: till er som har små barn kan jag verkligen rekomendera cherkerringar. De är lite dyra men funkar jättebra och de kan knappt gå sönder
    fusk, har du bara 36 dagar kvar?!
    åhhh! jag har hela 46 :(

men sjutton vad snabbt dagarna går!
  • Thegran

nån som har tips på vad man kan köpa på Lanta som passar till en tjej som fyller två?
    Dottern fyller när vi är där, och lite paket ska hon givetvis få även om hon kommer få en del saker hemma i förväg.

• Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-09-15 20:21:39 följande:
    Min kille fyllde 1 i mars och han fick såna röda ringar till sommaren och han klarar absolut av att hålla sig flytande. Han älskar att bada

Jag börjar fundera på att hitta en annan sulky att ta med, som man kan ha till gaten..

Tessa
    När ni har varit nere så kan du väl rapportera hur mycket ni använde vagnen i liggläge...

Undrar om man bara ska köpa sån superbillig vagn...
    alltså, jag tror inte att vi kommer använda liggläget direkt något alls faktiskt.
    hon sover aldrig i vagnen här hemma, och jag antar att det enbart är på dagsutflykter det kommer bli aktuellt i thailand, annars anpassar vi oss så hon kan sova i bungen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)