• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lin83 skrev 2010-09-15 21:49:47 följande:
    Har tyvärr inga tips om presenter men de hoppas vi att någon annan har Jag tänkte fråga dig om ni får betala "fullpris" för eran tjej för flyget el får hon åka på bebisbiljett eftersom hon inte e fyllda 2 när ni åker?? Vilka flyger ni med?
    Vi flyger med thai, och med dem får man välja om man vill ha eget säte  till barnet eller om det ska resa som infant (i famnen) när de fyller två år under resans gång.
    De flesta andra bolag har dock inte på samma sätt, oftast räknar man åldern vid hemresan men med thai fungerar det alltså att räkna ålder vid ditresan.

Vi har valt att låta dottern åka som infant, det kostar strax över 1000 kr för henne. Hade hon åkt med eget säte hade vi fått betala över 6000 kr...
  • Thegran
    cillae skrev 2010-09-16 06:10:40 följande:
    Jag rekomenderar också Cherekringar, dom är verkligen super!! Sonen hade dom när han var liten och sen fick dottern dom, hade dom i ett år och nu i våras köpte vi ett par extra när vi åkte till thailand för säkerhets skull, vi hade lagat dom flera ggr och dom hade bitit på dom så plopparna för att stänga dom var helt trasiga, men dom är prima än. DOm håller hur länge som helst och barnet kan verkligen inte sjunka/komma under vattnet. Vi har bara haft röd/gula sen dom var knappt under året, tycker det har gått bra.

Ang present: Ebba fyllde också 2 år i våras när vi var där. Jaghade världens planer på att gå till bageri och försöka få tag på en tårta, köpa nåt osv... Det blev ingenting. Det finns ju lite småsaker att köpa, både i Saladan och på 7/11. VI hade firat henne hemma med släkt och våra vänner som var med hade med en present till henne. Men det lev inget direkt firande.
    För oss är födelsedagar viktiga, även om hon är så liten att hon inte vet vad det är för något, så vill VI fira henne på hennes dag.
    Hon kommer firas här hemma innan vi åker av släkten, men det blir 3 veckor innan hon fyller.
    Vi tänkte ordna ett litet kalas med våra vänner som är på Lanta samtidigt, sen kanske man träffar någon annan barnfamilj som vill äta lite tårta också :)

vi tar med ett par smågrejer hemifrån, som två nya barnfilmer som hon kan ha på resan hem, men de "riktiga" presenterna får hon hemma i förväg.
    Vill dock köpa något på Lanta också. Kanske någon rolig strandleksak, gosedjur, docka eller annat som hon iaf kan leka med under resan, och så hon får lite paket att öppna.
    minns inte förut att vi såg direkt några leksaker, men vi kollade iof aldrig efter det heller...hur är utbudet på sådant?

Hennes pappa fyller också år när vi är där, men har för nöja sig med en ny halskedja som jag köper här hemma och en massage eller så :)
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-09-16 07:03:37 följande:
    I vintras när maken fyllde år beställde jag en tårta på franska bageriet - de hade en pärm med underbara bilder på tårtor så valde jag en av dem men ändrade lite. De skrev hans namn på och den blev verkligen fin :)
    Där beställde jag även lussekatter till lucia och köpte pepparkakor.

Det där med presenter som de sedan ska kunna ta med hem är svårt.. men min son som var två i vintras blev väldigt glad över en lite större plastbåt som vi knöt fast ett snöre i som han kundr dra efter sig i vattenbrynet och på stranden. Alla leksaker lämnade vi sedan kvar.

Kanske kan du ta med dig någon bra film och en bok som du inte visar förrän födelsedagen, min lille gillar moraträsk filmerna, perfekt att sätta igång en sådan dvd när han ska sova - bra barnpassning oxå Flört
    en stor plastbåt lät kul! Det behöver inte vara saker som kan tas med hem igen, utan sånt hon kan leka med på resan och sen lämna kvar duger fint. en båt och en boll blir det nog iaf.
    Vi har två barnfilmer som vi redan köpt och lagt undan till födelsedagen :)

Är det franska bageriet på long beach du köpte tårta på alltså? Hur långt i förväg beställde du den?

på tal om leksaker. finns det hink och spade att köpa, så de har något att gräva med på stranden?
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-09-16 07:08:30 följande:
    Vi hittade inte mycket kvalitets leksaker på lanta, men billiga grejor som roar dem en stund. Upp på gatan snett ovanför southern finns ett stort tält -de har typ allt lite rustastuk över den butiken, där köpte vi byggklossar i plast i olika färger t ex, samt lite andra enkla leksaker.
    perfekt, tack för tipset!
    Det behöver som sagt inte vara kvalitetsgrejer, det är bara tänk att användas medan vi är där. Vill att hon ska få lite paket att öppna bara :) De "finare" presenterna får hon hemma i förväg, hon ska bl.a få en Rubens barn docka :)
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-09-16 07:37:59 följande:
    Hmm.. nej bageriet ligger inte på longbeach, utan mkt nära southern.. det fanns ett tyskt bageri lite längre bort också där de hade gott lite grövre bröd, men detta ligger bara kanske 50-100m från Southern nedfarten om du går mot Saladan.

Strandleksaker och liknande finns det gått om.
    ah, då ligger det ju nära och bra :) kanske var det tyska jag tänkte på...hm.

Tack för alla tips!
  • Thegran
    cillae skrev 2010-09-16 16:45:58 följande:
    Jag håller med dig, jag har haft jättedåligt samvete för hennes 2 årsdag.. även om inte hon kommer ihåg det. Vi hade ju sagt firat hemma, men jag ville ju göra det på den riktiga dan också. Jag hade också kollat på German bakery och sen gillar hon kladdkaka och det hade dom på Gafé aroy (svensk cafe) men sen blev det inget alls. Det finns ju lite typ Barbiedockor i Saladan, strandleksaker, åker ni till Krabi och åker på tesco eller nåt så finns ju massor. Annars finns det små telefoner på 7/11 som har varit väldigt populära.
    små leksakstelefoner, eller riktiga? :) en riktig funkar ju iof fint det med att leka med!

Jag tror nog vi får till en fin tvåårsdag! Hon får sång och paket i sängen på morgonen, leka i poolen och på stranden med sin pappa på dagen när jag har praktik och på em tänkte vi försöka få till ett litet kalas, vi har ju som sagt vänner med ett nästan jämnårigt barn som bor på Lanta, sen lär man ju antagligen känna fler också :) som avslutning får det bli ett besök på någon restaurang som serverar hennes favvo mat :) (för tillfället är det köttfärssås...men det återstår ju att se vad som gäller just då :) )

snacka om att nojja för konstiga saker, haha..men igår satt jag och hade dåligt samvete för att inte fira dagen med hennes släkt, men det får hon ju göra i förväg :) Hon är ju dessutom så liten att hon egentligen inte alls bryr sig om vilken dag sådant sker...

Laila håller förresten Gafae Aroy stängt den här säsongen.
  • Thegran
    cillae skrev 2010-09-16 19:52:56 följande:
    Leksakstelefoner :) Med en melodi som du garanterat blir less på efter några dar :) Men båda mina barn har gillat den. I våras iaf så hade dom god köttfärssås på DR,  Appropå nojja för konstiga saker så fick jag även dåligt samvete när sonen började prata om att han längtade efter julkalendern och undrade om han skulle få den med små paket i varje dag.... och undrade vad det slulle vara på tv julkalendern och som att inte det vore nog så sa han även att  han skulle vara tomte och lillasyster lucia på dagis när dom firade där. Och så är dom inte ens hemma.... Jag kände mig nästan hemsk!!! Nåväl vad är väl en strand i Thailand när man kan fira lucia hemma :)

visst är man lite lustig på det sättet? att man alltid hittar något att nojja för, få dåligt samvete över eller annat :)

förresten, alla som är på Lanta samtidigt (nov) vi kanske skulle dra ihop en liten träff? någon som är på?

• Thegran
    Mawe123 skrev 2010-09-16 21:39:49 följande:
    Oj ser att det är till salu Förvånad vet du något mer om det? Hoppas de hittar någon ny driftig person som vill ta över innan högsäsongen!
    vet att hon tidigare nämnt att hon skulle sälja, men har inte sett att det är till salu. var inne på hemsidan för ett par veckor sen och då stod det bara att det är stängt säsongen -10 pga personliga orsaker .

JAG vill köpa det där stället!  :)
  • Thegran
    cillae skrev 2010-09-17 12:36:19 följande:
    Ja jag är med :)

Ja datorn ska med så det går ju att kolla där. Appropå det så säljer dom kort med tid till Internet, tex 8 tim, 12 tim osv på tex DR och lite överallt. Men om man går till Laguna så säljer dom månadskort med obegränsad tid för 1200 THB ( i mars) så behöver man inte tänka på tiden och det går att använda i hela Thailand där det finns WIFI. Och man ör inte bunden till en speciell dator utan kan användas på sin efen eller på andra eller varför inte telefonen :)
    vadå, behöver jag ett kort för att kunna ansluta datorn till wifi nät?
    är det med någon kod då, eller hur fungerar det?

helt novis på sånt där, men ska ta med datorn, måste kunna ha lite kontakt med skolan.
  • Thegran
    winters skrev 2010-09-17 16:51:23 följande:
    i dag fick vi bokat barnmat i stället för babypaketet till oscar, han tyckte att det skulle vara gratis eftersom vår mat är det, så det var bara att tacka o ta emot! :)

och i går fick han prova thaimat för första gången, stekt ris med tillbehör, grät som en stucken gris när det var slut, så vi får hålla tummarna att det går lika bra när vi väl är i thailand! Skrattande
    vilka flyger ni med?
    Är det med Thai ska jag sjutton ringa och trycka på lite mer så vi också får det :)

dottern fick också thaimat här hemma, gjorde en lite barnanpassad paneng (inte lika starkt) hon slukade det!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)