• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2011-07-25 20:48:13 följande:
    Beräknad 27 sept! Går in i v.32 på ons :) tjock, osmidig, trött pga lågt HB, och grymt öm i revbenen (bebis har en tendens att ligga och trycka ut sig mot revbenen och böka runt) men annars finemang :)

tackar som frågar! :)

ja, tvååringar är enkla att köpa klappar till :) Badleksaker är ju en rolig också förresten, om ni stannar där en stund efter jul och inte hunnit köpa allt sådant redan...
    mysigt med en bebis snart, det kommer att gå fort den sista tiden, så vips är det höst, eller ja, det känns ju redan som höst, iaf med tanke på vädret här... Skrattande

just strandleksaker köper vi nog i början, ett pussel har jag kommit på oxå. har funderat på en sådan där "min första dator", är det någon som har köpt det till en 27 månaders, eller är det för svårt, och är de ens något bra? :)
    Oscar 091001
  • winters

ja, det verkar vara runt 3 år på de flesta, jag hade spanat lite på fisher price, men har inte satt mig in i det ännu, ska kika efter bokstäver då! aah, möjlighet att stänga av ljud är bra, men det funkar inte lika bra längre nu när sonen har kommit på hur man sätter på det igen! Skrattande

då kanske vi har lite mer tips till er millans hustru när vi kommer tillbaka i januari från khao lak! Skrattande

Oscar 091001
  • winters

Det här är avresetråden, funkar för mig iaf:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

Vart ska ni bo i Khao Lak? Vi bodde på Seaview Resort vid Nang Thong-stranden förra december och tvättade nedanför hotellet där de har massage och kroppsvård, jättebra! Hämtade nästa dag, har för mig, men kommer inte riktigt ihåg om det var 50 baht/kg inkl strykning, något var 35 baht, men nu minns jag inte vad vi betalade... Men fint o rent blev det! :)

I år bor vi vid Ao Thong, White Sand Beach, så om någon vet ett bra tvättställe där tas tips gärna emot!

Oscar 091001
  • winters
    Dynah skrev 2011-07-27 08:44:18 följande:
    Avresetråden är ju gammal. Senast någon skrev där var i mars och det verkar inte finnas någon som åker i höst/vinter.
    tror bara att ingen som åker i höst har skrivit i där innan, jag börjar och gör det nu! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Dynah skrev 2011-07-27 08:38:59 följande:
    Vi åker med Fritidsresor och ska bo på Blue Village Exotic – Khao Lak Seaview FFFF. Första gången för oss i Thailand och jag är über-entusiastisk!  Vad jag förstår ligger vårt hotell också vid Nang Thong-stranden.
    100 Bath är idag 21 svenska kronor, det måste betyda att det typ är nästan gratis med tvätt???!!
    Det är samma hotell som vi bodde på, ni kommer att bli jättenöjda! Hotellet sträcker sig från stranden och upp till "stan", så beroende på var ni bor kommer ni antingen att ha nära till huvudgatan eller stranden. Pooler finns längs med hela vägen, så de kommer ni inte att kunna tröttna på. Då är det precis nedanför hotellet som vi tvättade, vi var nöjda med det, så det kan ni nog satsa på. Att tvätta på hotellet är dock jättedyrt, precis som TessaG sa.
    Oscar 091001
  • winters
    Dynah skrev 2011-07-27 10:52:47 följande:
    Är i valet och kvalet om vi ska lägga till halvpension på hotellet. Det kostar 5000,- extra och innebär middag på hotellet. Frukost ingår redan. Vi reser med småbarn så det kanske är praktiskt att ha maten fixad redan, å andra sidan har jag hört att det är bättre att äta ute. Vad föreslår ni?
    Vi åt på hotellet några gånger, men det är ungefär dubbelt då dyrt, men några kvällar tyckte vi att det var trevligt att äta där. De har olika restauranger, men en ligger precis vid stranden, och det är en scen med barnaktiviteter, så det kan de säkert uppskatta. Jag uppskattade att sitta o äta vid stranden, tycker jag är jättehärligt.
    Vår favoritrestaurang ligger bredvid hotellet och heter Nang thong bay resort, kanongod mat och billigt, deras restaurang ligger oxå vid stranden, jättemysigt! Jag skulle rekommendera att ni äter lite blandat, det är ändå trevligt att komma ut lite när det finns så mycket bra runtomkring, vi åt inte något som inte var bra och det var billigare än Ao nang där vi startade resan.
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2011-07-28 14:23:01 följande:
    *hickar till* vänta vad hörde jag nu *fattar långsamt* Far ni i januari till kao lak? Samma hotell? berätta allt!!
    ja, mannen kom hem en dag och sa att han ville åka till thailand vid jul och vad ska jag säga då, det är ju bara att köra glädjedansen! Skrattande så vi är där i december, i år byter vi dock strand, och bor på Kantary Beach Suites & Villas på Ao Thong, White sand beach.
    http://www.ving.se/thailand/khao-lak/kantary-beach-hotel-villas-and-suites
    Hade gärna bott på Seaview igen, men när vi skulle boka fanns bara de hutlöst dyra villorna med egen pool och jag vill ogärna lägga 80 000 på två veckor... Så nu testar vi den här stranden, var där nedanför och badade förra året så det blir säkert jättefint, det enda jag kan känna är ju att det ligger lite off, men vi behöver ju inte åka in till stan varje kväll. Desto mer shopping blir det när det blir, hoppas de ff säljer Converse i sportbutiken, för jag har varit jättenöjd med mina jag köpte förra året!

Men då kan jag återkomma i januari med lite nya fräscha khao lak-tips! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Martha skrev 2011-07-28 10:47:41 följande:
    Ska vi inte göra en ny avresetråd då? Som gäller från hösten?? 
    jag skrev ett nytt inlägg och struntade bara att kopiera över de från i våras så det är bara att fylla på alla nya vinterresenärer! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2011-07-28 18:05:57 följande:
    grattis till dig! Det låter toppen tycker jag o hotellet ser jättefint ut!! ser fram emot dina tips sen!
    Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Lilla Gny skrev 2011-08-07 21:45:30 följande:
    Kanske är det någon här som ska vara borta samtidigt, eller någon som har erfarenhet av hotellen, restaurangtips eller tips på aktiviteter som passar barnen?
    Tips i Ao nang är att äta på Peace laguna vid stranden, precis där vägen svänger upp mot McDonalds mm. Usch nu minns jag inte alls, men sedan är det en jättebra bara en liten bit längre upp på gatan, minnet kanske kommer tillbaka eller om jag har skrivit upp det. På andra sidan stan finns bra restauranger ut på ett stråk precis vid havet som är mysigt att sitta på.

Vi tycker om att åka ut till Poda o Chicken island och nu senast var vi även på Koh hong som var en härlig tur. Skärgården där är fantastisk och liknar ingen annan. Du kan även åka till Railey och i närheten Phra nang (som vi inte har blivit så imponerade av, men det var nog mest att det var galet mycket folk). Hotellet vet jag tyvärr inte var var det ligger, sist bodde vi på Ao nang Villa resort som är kanon om man reser med barn.

Härlig resa låter det som!!
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)