• Ancilla

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Någon här som har tips på bra och prisvärda hotell på Ko Samet och Ban Phe?
    Har bokat fly idag till Bangkok den 8:e nov. Tyckte vi fick ett bra pris 19335 för två vuxna och två barn varav en är under 2 år. Då ingå avbeställningsskydd så man får tillbaka allt om någon är sjuk och man har intyg. Ångrar man sig av någon anledning kan man avboka till dagen innan men förlorar då 20%.

Men sopm sagt. Har någon tips på bra prisvädra hotell på Ko Samet?

Någon som varit i Ban Phe. Det lär vara ett ställe som inte har så mycket turister och inga charterresor. Det är dock många som hus där som man kan hyra. Sedan går båten till Ko Samet därifrån och tar c:a 20 min.
    Det lär också vra klart billigare att äta än på Phuket.

Ancilla

• Ancilla

Någon här som flugit med Finnair till Bangkok?
    Hur är servicen på flyget? Hur är maten till barnen?
    Finns det tv-skärmar i stolsryggarna eller bara uppe i taket?

Vi flyger först till Helsingfors och får vänta där ett tag. Sedan vidare till Bangkok. Undrar om vi får möjlighet att få en vagn på flygplatsen eller om vi måste bära lilltjejen. Planet från Helsinfors går  runt midnatt så hon lär ju säkert ha somnat. Vore ju väldigt smidigt att få tillbaka  vagnen på flygplatsen.

Ancilla

• Ancilla

NI som skall ha med er vagnar som har tre hjul och blir platta när man fäller ihop dem . Vad använder ni för väska till dem? Har för mig att jag för länge sedan läste om att någon köpt någon slags väska på typ Stadium som vagnen gick ner i. Någon som har förslag?

Ancilla

• Ancilla

Ni som har resevagnar som är på tre hjul och blir platta ihopfällda, vad har ni hittat för väska att lägga vagnarna i på flyget?

p.s Jag har en Babyjogger City mini

Ancilla

• Ancilla

Ni som pratar om att ta med "vanliga" vahnar typ Emmaljunga scooter eller UJ. Mitt råd är att lämna dessa hemma. Der kommer att se ut som klumpiga vagnar jämfört med andra. Skall ni snatt åka med en taxi eller tuk tuk kanske ni inte får plats med dem. Det är betydligt enklare att ha med en lätt vagn. Jag tänkte samma sak som ni förra gången då vi åkte med barn för första gången men jag kan säga att jag är glad att vi lämnade scootern hemma och tog vår Maclaryn. ( vet ej stavninge). I år har vi både den och en babyjogger city mini. De får lätt plats i en taxibaklucka eller till och med uppfällda i en tuk tuk.

• Ancilla
    Ledilnaan skrev 2010-10-20 22:06:27 följande:
    Det är tänkt två veckor i Phuket, göra dagsutflykter till Krabi, PhiPhi Island mm. Sista veckan är det tänkt att vi ska var i Bangkok.
    Måste bara få fråga vad ni skall göra i en hel vecka i Bangkok med  barn?
    Ni kanske redan varit där men om inte så kan jag säga att 1 vecka är långt med barn där. Jag har varit där en vecka utan barn på en företagsresa och jag var totalt slut. Vi tänkte avsluta med kanske två dagar för att träffa vänner som bor där.

Ancilla
  • Ancilla
    Gryntroll skrev 2010-10-20 13:45:38 följande:
    Vi tänkte ta med Bugaboon (cameleon) med vinterhjulen eftrsom dottern sover så bra i den på dagarna och för att vi inte vi har någon annan just nu.   är det kanske lika tokigt då som de andra? Iofs är ju Buggan betydligt lättare och mindre, nättare helt enklet, än Emmaljunga.

Är det allra bästa en sulky med ligg/viloläge?
    Det beror ju lite på vad ni skall göra. Vi åkte omkring ganska mycket och tänker göra det denna resa också så vi tar absolut bara resevagnen och mini cityn som blir extremt liten ihopfälld. KÖpte en stor bag på Stadium förra veckan för 99 kr och vagnen gick ner i den om jag tog bort hjulen. En väska som var för just en sådan vagn skulle kosta typ 1599 kr i en babyaffär så jag är riktigt nöjd med min bag. Skall snurra runt lite brun tejp runt om så att allt ligger stadigt. Lycka till med vagnplanerna.

Ancilla
  • Ancilla
    resemamman skrev 2010-10-23 21:23:32 följande:
    Ni som hyr lägenhet eller hus, hur gör ni med städning och frukost?

Det jag tycker är skönt med att bo i Thailand en längre tid är att slippa just att städa och att laga mat. Att någon bäddar och städar varje dag och att gå till en uppdukad frukost, och att slippa plocka undan efter frukost... Ja, jag är slö

Köper ni städning (lr ingår det i hyra av hus/lgh)? Hur ofta, och vad kostar det? 

Hur gör ni med frukost? 
    Vi skall hyra en lägenhet på 100 kvm och då ingår bara slutstädningen. Vill man köpa sig till daglig städ och diskning är det bara att säga till. Alla sådana tjänster är ju väldigt billiga om man jämför med Sverige. Att gå till en uppdukad fruktost med bacon, ägg, omelett mm är ju fantastiskt en tid men sedan längtar i alla fall jag efter fil, flingor, gröt, smörgås som, inte bara är ljusa frallor eller rostbröd mm. Då är det SÅ SKÖNT att kunna köpa egen frukost och ha i kylskåtet. Han man dessutom småbarn som kanske vaknar tidigt eller vid olika tider så är det perfekt att kunna äta egen frukost i sitt eget kök. Det är också skönt att kunna sitta i köket eller på altan/balkong i sitt nattlinne och sedan göra sig klar och gå ut. Barnen kan "lulla runt" i pyjamas tills man själv är klara. De kanske kan titta på någon barnfilm medan de vuxna äter klart i lugn och ro och de står inte och hela tiden vill snabbt gå från en hotellfrukost. ja de var lite av våra tankar och erfarenheter.
    Vi kommer både att bo på hitell och äta goda hotellfrukostar och äta i lägenheten som vi skall hura i Mae Phim. Vart skall ni hyra bostad?

Ancilla
  • Ancilla

Någon som vet om man kan shoppa Petshop-figurer i Thailand eller är det något som bara finns i Sverige?
    Min 4-årin har precis blivit väldigt intresserad av alla kompisars Petshop men de är ju så otroligt dyra.

Ancilla

• Ancilla

Nu är det dags för oss arr fara iväg. Åker via Helsingfors ikväll till Bangkok. Där väntar en minibuss som kör oss till en underbar lägenhet som vi hyrt mellan Ban Phe och Mae Phim. Om någon skall dit kan ni väl skriva en rad.
    KOmmer att blogga och lägga in bilder om allt tekniskt fungerar. MIn adress finns på min presentationssida om någon är nyfiken.

Ancilla

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)