Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Åhhhh jag minns när den kostade 0,17 ett år. Jösses vad vi handlade!! HUR mkt som helst. *s* Allt var ju superbillig..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Imorgon ska vi:
    -betala vår resa
    -påbörja Dukoral....

JAG VILL ÅKA NUU!!

Undrar vad dukoral smakar och ur vi får i sonen det? Nåja, det är mkt kolera nu... Får muta honom med kola.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    winters skrev 2011-12-06 09:41:24 följande:
    Det är en konstgjord hallonsmak på det, påminner om nån medicin man fick som liten... Tänk bara på att man inte får äta eller dricka i anslutning, men får ni inte i honom det på annat sätt är väl det bättre än inget! Skrattande
    Ptja.. Han tar ju hostmedicin utan knot. Får väl ta hem en 10ml spruta från jobbet och köra kattmetoden. Inte kul, men det går ju i nödfall. Och lite godis efter...
  • MissKaos
    brommamaria skrev 2011-12-06 16:19:02 följande:
    Ja då är han för liten. Vet iof inte om det är magsjuka eller inte för han är jätteförkyld o då brukar bajset bli lösare o slemmigt. Så är det nu, inte helt vattniga o det kan gå många timmar mellan diarréerna. Han kissar i alla fall o är glad

Har fått svar från taxi boss, 2500 för normal bil, 3000 för jeep, 400 för bilstol. För bil o chaufför en hel dag inkl allt.
    Dåså. Dukoral tar endast och bara kolerabakterier. Vanlig turistdiarré har det ingen effekt på. Sålänge han kissar och inte bajsar blod och är aktiv behöver du inte oroa dig för mkt. Se bara till att han dricker!  Om han är stor nog räknas även isglass som dricka.
  • MissKaos
    Camilla D skrev 2011-12-07 14:32:37 följande:
    Vi skall till Sunwing resort Kamala beach, bo ganska fint och tänkte äta ganska "fint" med. Behöver vi något vaccin eller annat då???  Har med våra 4 barn på 11, 9, 6 och nästan 2 år.

Hur gör ni andra med sånt???
    Jag gillar mest maten i gatustånd eller på små restauranger... Billig, upphetad och god. Har alldrig blivit sjuk. Äter även sallad, färsk frukt glass osv.  (eh. jo en gång. PÅ Mc´donalds)
    Fina restauranger är mest jobbigt.
  • MissKaos
    Boomie skrev 2011-12-07 22:28:18 följande:
    Hej hej

Har läst i tråden länge nu och även fått ett par tips. Har annars samlat på mig en massa bra info från er vana resenärer. Tack för det!

Vi flyger till Phuket den 18/1 och blir borta i 3 veckor. Två vuxna, en treåring, och en 9-månaders. Första 10 dagarna planerar vi att bo i Kata beach. De följande 10 dagarna har vi inte bestämt ännu. Tips någon?

Vi har heller inte bokat hotell ännu i Kata, har beslutsångest som sjutton.

Kaoset - Heeeej! Long time no see! Kul att se att du lever   När åker ni? Och vart ska ni?
    HEEEEJ! *kramas*
    Vi flyger till puket ett par dagar före er   Bangtaobeach kommer vi husera på, så tar ni er dit så hälsa på oss! Via ska vara borta i 3 veckor. Antar att Bang tao får bli mitt tips då. Vi var nere förra året på K Lak och vi låg stilla i 2 veckor där. Det är jobbigt med resor i buss med barn -och min erfarenhet är att det ALLTID tar längre tid än planerat i Thailand. Mao, åk taxi.. Såklart de tär enkelt att flyga inrikes vilket gör Samui tillgängligt för er med Där har vi varit 3 ggr och jag gillar det Men, kanske är det smidigast att stanna på Phuket och "bara" byta strand?

Tagit drickvaccin nu (dukoral) och "får" inte äta på 1h. För att få i sonen det (hallå, 75ml äckligt att dricka till en treåring??) fick jag muta med jellybeans. Man ska inte äta på 1h före och 1h efter det där. HAn hade ätit kvällsmat strax innan och för att öht få i honom det dessa mutor. Hoppas det fungerar ändå.. Han ska ha 2 doser till. Vi behöver iaf bara ta en till, det smakade verkligen ÄCKLIGT!

Ni som funderar på vad det verkar mot: Det verkar ENDAST mot kolera bakterier. Men det finns flera olika stammar av dessa och vissa av dom beter sig som "turistdiarré" och det är alltså dom man säger är turistdiarren som vaccinet skyddar mot.
  • MissKaos
    Smilla75 skrev 2011-12-09 10:26:36 följande:
    Jo, det är för barn!
    MissKaos skrev 2011-12-08 20:24:32 följande:
    HEEEEJ! *kramas*
    Vi flyger till puket ett par dagar före er   Bangtaobeach kommer vi husera på, så tar ni er dit så hälsa på oss! Via ska vara borta i 3 veckor. Antar att Bang tao får bli mitt tips då. Vi var nere förra året på K Lak och vi låg stilla i 2 veckor där. Det är jobbigt med resor i buss med barn -och min erfarenhet är att det ALLTID tar längre tid än planerat i Thailand. Mao, åk taxi.. Såklart de tär enkelt att flyga inrikes vilket gör Samui tillgängligt för er med Där har vi varit 3 ggr och jag gillar det Men, kanske är det smidigast att stanna på Phuket och "bara" byta strand?

Tagit drickvaccin nu (dukoral) och "får" inte äta på 1h. För att få i sonen det (hallå, 75ml äckligt att dricka till en treåring??) fick jag muta med jellybeans. Man ska inte äta på 1h före och 1h efter det där. HAn hade ätit kvällsmat strax innan och för att öht få i honom det dessa mutor. Hoppas det fungerar ändå.. Han ska ha 2 doser till. Vi behöver iaf bara ta en till, det smakade verkligen ÄCKLIGT!

Ni som funderar på vad det verkar mot: Det verkar ENDAST mot kolera bakterier. Men det finns flera olika stammar av dessa och vissa av dom beter sig som "turistdiarré" och det är alltså dom man säger är turistdiarren som vaccinet skyddar mot.
    När det gäller drickvaccinet till barn rekommenderas att man slår ut halva vätskan innan man tillsätter den aktiva substansen i resten, det sade i alla fall läkaren till oss. Våra älskar dock dukoral....Vi har iof slutat ta det nu och har ändå klarat oss undan dålig mage.
    Exakt. Då blir volymen 0,75 dl Jag har ju som sjuksyster en liten träning på det där med att blanda till mediciner...
    Vi har inte tagit det innan, men nu valde vi att göra det. Det har tydligen varit/är en pågående epidemi av kolera just nu. Känndes lite dumt att inte göra det då. Min som tog ungefär halva sin dos, sen började han protestera. JAg vill inte HA mer, mamma!

Handväskor ja.. Jag drog med mig ca 6st genom tullen från kina. Dom sa ingenting. Vi hade med oss en försvarlig mängd spel och DVDfilmer med. MEn det är några år sedan.

Jag läääängtar efter att shoppa lite känner jag nu Jag har fördelen att se ut lite som en räka, och går i thai strl. om det bära är långt nog i ben/ärmar. Vilket betyder att utbudet för mig är enormt.. Jag har bla klöpt träningskläder från Nike i "thaisize" och det var (oiaf då) jättebilligt med våra mått mätt...
  • MissKaos
    Millans hustru skrev 2011-12-09 12:49:43 följande:
    gäller det converseskor också? hur många vågar man köpa tro?
    Men ta ett par på dig när ni reser hem, så borde väl ett par i din väska och ett par i makens inte vara konstigt? Gå i dom lite annars. BAra så dom blir lite smutsiga under -så borde du ju kunna säga att du hade dom med dig hemmifrån. Vaddå? JAg gillar mina converse.. Du ser ju dom är använda. Var dom är köpta? MInns inte. Hemma i Svea..
  • MissKaos
    brommamaria skrev 2011-12-09 16:15:02 följande:
    Jo vi bor i Khao Lak, betalade 3000 baht för heldag med chaufför, jeep, bakåtvänd bilstol o obegränsat med stop, försökte få för 2500 som "våra vänner" men han skrev att ni gjorde färre stop..

Det tog 1h o 40min till zoo, därifrån till shoting range 20min sen ca 15 till Patong o 2h ca tillbaka pga köer.

Inträde på zoo, vuxen 500, barn (även bebis 250 tror jag)

Djuren hade det trångt i sina burar, inatt låg jag o tänkte på dom Men det är många många djur som har det trångt, många barn o människor i världen som inte har det bra. Såg flera djurvårdare som gullade o pratade med djuren. Djuren hade fint i sina små burar, såg välmående ut, fanns skugga mm. Lite ledsen för djurens skull är jag, men det hade kunnat vara värre, ex när en apa "misslyckades" i apshowen fick han ett leende o en kram o så vidare till nästa nummer.

Idag har jag köpt två handväskor i alla fall två för 4000baht, började på 11000... Vet inte om det var bra eller inte, hade velat ha en tredje för samma pris..
    Var svårt att pruta, försökte i flera affärer att få det pris jag ville.

Inte många dagar kvar här för oss semestern börjar ta slut

Miss kaos, vart är det kolera epidemi?
    I thailand,jag GISSAR att det är en effekt av översvämmningarna och mao inte borde vara så illa på turistområdena.  Bli inte för orolig bara, de flesta får ju de milda varanterna som förväxlas med vanlig turistdiarré. Och om mans ka välja mellan kolera eller pest så ska man alltid välja kolera, för det finns det medicin mot :) JAg är helt skadad av mitt yrke...
  • MissKaos
    Millans hustru skrev 2011-12-09 18:52:38 följande:
    något kring utforskande reggio-arbete? hur jobabr man med det på svenska förskolor i thailand? biologi, hur använder man att svenska barn just nu befinenr sig på helt andra breddgrader, tar man tillvara det i utforskande arbetet? nu spånar jag bara så ta det för vad det är!
    Eller på studieresultat? Har hört att det är jättebra nivå i Thailand. Vad beror isf skillnader i studieresultat på?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)