Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Boomie skrev 2011-12-30 23:22:16 följande:
    Den såg ju väldigt smidig ut. Vi har ett sådant där extra tak som MissKAos beskriver. Jag hoppas att det ska räcka, vad tror ni om det?

Vi funderar också på 1 eller 2 vagnar. Äldsta (som fyller 3 när vi åker) sover inte längre på dagen och kan därför bli lite trött på kvällarna. Och om man vill äta middag lite senare så är ju 2 vagnar bra i sådana fall. Men det känns så himla meckigt. Här hemma har äldsta inte åkt vagn på nästan ett år så det känns också lite konstigt för den sakens skull. Gah!!! Många beslut att fatta.
    Solmässigt hade vi taket, sen använde jag nätet att skydda benen med på kcällarna mest. Myggen är ju envisa.
    En vagn och en sjal? Jag bar en del i Koh lak, smidigt och han somnadr ju likan bra där på hemvägen som i vagnen.

Stranden i Koh lak: Det GÅR köra vagn på den -i lågvatten. MAn får bära ner vagnen till där stradnen blir fast när vattnet drar sig tbx och sen går det köra. IAf där vi bodde.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Dom har påsar på flyget. *vet* (tyvärr..) men hink är nog lättare att pricka.

Ikväll om 14 dagar sitter vi på planet!!!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    själen skrev 2012-01-02 18:30:50 följande:
    Tack allihopa! Jag har pratat med soktorn nu som ska skriva ut medicin!
    Har någon av er bott på  blue garden resort och spa i Bangtao och hur tyckte ni att hotellet samt närområdet var? Finns det någon shopping nära? Och har någon av er bott på Kamala Regent??

Nej, men skriv gärna lite här när ni kommer dit! Vi ska till Bangtao, men ett Ving hotell Vore sååå kul med lite direktrapportering!

Tänk, förra året regnade det hela decemeber på Phuket sidan.. *huu* Vi kom ner i januari och precis då drog ovädren undan..

• MissKaos
    tickelina skrev 2012-01-03 08:53:58 följande:
    Hallå, ni verkar experter på att resa med barn!

Jag,  min sambo & min son tänkte resa till Thailand för sol & bad & även andra äventyr i JANUARI nästa år.

Men antar att resorna släpps snart?!

1. Vart ska vi åka, vill gärna få med BKK 3-4 dagar av 3 veckor!
    2. Vilken resebyrå tycker ni är bäst?
    3. Charter eller reguljärt?

Vi är sådana människor som tänker att ingenting är omöjligt, men vill ändå ha lite bekvämlighet.

Jag har varit i BKK & Hua hin 2 ggr tidigare & vill därför mer neråt denna gång! Sonen kommer fylla 2 år.

Om ni orkar svara så svara gärna i min blogg www.mirabell.blogg.se

Tusen tack om ni orkar ta er tid....
    JAg är lat: så charter flyg, slipper byta (landvetter -Phuket direkt). Alt flyga finnair så är det direkt från Vantaa till Bkk. Eller Thai, direkt Sthlm -BKK om ni ska dit först?
    Var man ska? Beor nog på vad man vill ha. Samui är fint och där finns mkt att se/göra går ju flyga dit från Bkk. Eller Phuket, Koh Lanta, Krabi, KOh lak osv. GÅr med flygad irekt från Bkk eller åka till Samui och sedan flyga över till Phuket sidan sen till Bkk -hem? Beror med på när nis ka resa, vädret skuljer sig! Somartid är det endast Samui sidan att välja på, på vår vinter kan amn ju välja vad som. Vi är lite sugna på Koh Chang i framtiden!
  • MissKaos
    tickelina skrev 2012-01-03 09:11:53 följande:
    Vi ska åka i januari :) Så då funkar ju det mesta....

Ja men jag tänkte typ östra sidan där någonstans, mest för sol & slapp... i BKK blir det ju mer att göra!

Vi flyger från Stockholm & reser gärna med Thai då jag gillar dem, men finnair ska också vara bra har jag hört!
    Finnair är bra Vi har testat. Det är Thai med.

MEst sol och slapp... Vi ska till Bangtaobeach nu, kanske kan vara värt att kolla? (Phuket sidan) transfern är kort från flyget! Sen gillar ju jag Samui Där finns ju med möjlighet till både slapp och lite shopping mm. Man kanske kan hoppa att bo på Chaweng eller Lamai dock. Finns ju en hel del småstränder där!
    mollan nu skrev 2012-01-03 09:38:44 följande:
    vi har bokat sunwing bangtao direkt via hotellets hemsida och flyg ska bokas från något av charterbolagen då vi inte vill mellanlanda.
    Vi räknar med att flyget kostar ca 5500:- per person och hotellet kostar oss 17500:- för två veckor.
    Jag vet att det inte är billigaste hotellet men det är vad vi vill ha.
    Så för oss fyra blir det ca 40´ för resa med direktflyg och sunwing happy baby rum i två veckor.
    Det tar ving 55´för
    MEN! Det är ju samma hotell som vi!!! Vi är tre och resan kostar oss ungefär samma (vi har valt till frukost) men vi har ett vanligt hotell och ska vara nere i 3 veckor..
  • MissKaos
    mollan nu skrev 2012-01-03 21:58:12 följande:
    Har vi bokat direkt via hotellet? Då ingår frukost i rumspriset så det behöver ni inte boka till.
    När ska ni åka? Vi åker i början av mars 
    Om 14 dagar idag räknar jag med att vi är framme på hotellet vid den här tiden Och kankse sitter och äter mat nu? Och en iskall Singha till det
    Jaha, där ser man! Billigare för er mao. Men vi bokade rätt tidigt med.... Ser SÅ fram emot avresa!
  • MissKaos
    Billabong skrev 2012-01-03 23:17:38 följande:

Hittade på agoda men blev en stor besvikelse direkt när det inte går boka via sajten om man är fler än 4 i familjen. Dåligt!

Testa att maila hotellet om det finns en mailadress. Så har jag bokat hotell innan vi fick barn och det gick bra. DOm brukar var jättehjälpsamma. (då var det för att fixa pickup service vid en båt + båt turlistor mm mm dom ordnade det, Båten  kom sen ca 2h sent och där stod dom och väntde på oss... Och väntade. Och hälsade glatt när vi kom!)
  • MissKaos
    winters skrev 2012-01-04 16:06:43 följande:
    Har oxå UV-kläder från PoP o Ullared, O har aldrig bränt sig under kläderna så att säga! Skrattande
    Samma här: Pop och Ullared och det fungerar fint. Kombinerar med solkräm, min son har en tendens att bränna sig i nacken han har inget hår där och hatar hattar som går ner.
    POP har REA 50% På sina solkläder! Såg jag idag. Fast vi har.. Funderade på en keps som dom med Reade men unge herrn vägrade prova ens.. Måste gå igenom hattar och skor, hoppas vi har (för det går ju inte köpa där *ironi* )
  • MissKaos
    Millans hustru skrev 2012-01-04 19:41:06 följande:
    åh vad kul med dina tips!! fian är lite anti att göra heldags båtresa o jag vill helst göra två! similan och koh tachai. var det heldag på båten mestadels när ni åkte?  berätta gärna mer om den båtresan så ska jag locka henne allt jag kan!

är lite nervös för att åka själv med dottern men tänker njuta o se till att resan blir underbar! skönt att vi varit en gång förut till thailand för jag är itne alls lika orolig för det där med vad man ska ta med. visst köper jag lätt myggmedel, shcmpåo/balsam/solskydd/lotion på plats? täntke packa lite lättare den här gången...

marknaden är jag nyfiken på!! skriver ner alla tips som komemr i min väg här.!    
    Ja, sånt brukar finnas överallt. Tom remot använder ju folk tvål mm..  I småbutiker, på apotek i Seven eleven osv. Eller på flygplatsen. Lite nödtvål/schampo brukar ju finnas på hotellrummet!

12dagar kvar till avresa Vi har 30kg friviktpå plantet *tjohoooo* ALLA mina sommarkläningar ska med! Jag har dåligt med shorts, var hittar man det mitt i vintern? (ej postorder vill prova..) Ifs, kan ju köpas på plats.. Åh, jag vill börja packa!
  • MissKaos
    Camilla D skrev 2012-01-04 20:58:34 följande:
    Hur gör ni med pengar? Skall de växlas hemma (Forex?) på plats eller tas ut i bankomat?
    Hur mycket fickpengar ungefär skall man beräkna för 2 vuxna 4 barn i 2 veckor?
    Vi tar ut i automat där. VISA fungerar fint. Billigare än forex tror jag.

Det beror ju helt på vad ni tänker gör aoch hur ni ska leva. Förra året var vi 3 (2 vruxna 1barn) och hade hotell, transfers och frukost inkl då gick matbudgeten på ca 5000kr och det inkluderade en del massager med.

Ska ni göra utflykter?
    Inrikesreor?
    Hur vill ni äta?
    Har ni hotell betalt? Ingår frukost?

Tänker ni shoppa?
    Har ni med blöjjor etc?

Kankse kan detta vara en hjälp:
    http://www.samuiportalen.se/kostnader_prisexempel_thailand.php

Dock, jag tycker det är väl lågt räknat där.
    Men kanske:
    Frukost: 200kr/dag (för familjen)
    Lunch: 200
    MIddag 400
    snax/ngn öl/fruktshakes/läsk/glass/taxi etc: 300kr/dag
    ca 1100kr/dag Sen hade jag valt att räkna lite högre för att h a marginal: 1500kr/dag.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)