• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • LadPrao
    Hanakana skrev 2010-07-08 20:12:08 följande:
    Är det någon som har åkt med Jade Travel?
    Egentligen hade vi tänkt att åka med Fritidsresor, men så har vi
    kollat upp Jade Travel och haft flitig mailkontakt. De verkar så
    otroligt trevliga och seriösa!
    Men nu är det så att vi är tvungna att betala flygbiljetterna direkt nu (nästan 21000 kr
    totalt för 2 vuxna och 1 barn med reguljärflyg Arlanda-Bangkok och därefter
    inrikesflyg Bangkok-Phuket. Allt med Thai Airways.).
    Någon mer som också har fått betala flygbiljetterna direkt efter bokning?
    Det är ju trots allt en stor summa som man måste betala ca 9 månader innan
    själva resan. Iofs har vi fått ett avbetalningserbjudande med Nordea, men då
    måste man betala HELA resan, d.v.s flyg+boende på 4 månaders delbetalning.
    Och allt har funkat ok sedan med flyg och boende när ni har bokat med Jade Travel?
    Vi har beställt med Jade. Dom är bra. Vanligvis kör vi med internetresebyrå för dom är billigare, men den här gången väljer vi Jade eftersom vi tyvärr behöver ha ombokningsbara biljetter i år.

Ving eller annat charterbolag skulle jag glömma om ni inte gillar att leka sardiner i burk.  /mvh
  • LadPrao
    Flamma skrev 2010-07-08 20:27:44 följande:

Ska kika in där, jag har tittat på mrjet.se och där verkar det vara bra priser.

Någon som har bokat vi www.mrjet.se ???

MrJet är ju bara en av massor med internetresebyråer. Kolla på tex. www.reseguiden.se så söker dom på 20-30 resebyråer + några flygbolag direkt. /mvh
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 12:12:35 följande:
    Än så länge vet vi inte vad det är för biljetter. Vi hittar ingen info alls
    men det måste ha stått när ni bokade dem? har ni inte kvar någon info om resevillkoren?
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-12 18:02:10 följande:
    men det måste ha stått när ni bokade dem? har ni inte kvar någon info om resevillkoren?
    Vi får inte boka om våra biljetter, inte ens mot en kostnad så nu får vi se hur enkelt det är att avbeställa hela resan istället. Det finns ingen info på hemsidan om vad som gäller, men vi har åtminstone avbeställningsskydd.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 18:24:43 följande:
    Vi får inte boka om våra biljetter, inte ens mot en kostnad så nu får vi se hur enkelt det är att avbeställa hela resan istället. Det finns ingen info på hemsidan om vad som gäller, men vi har åtminstone avbeställningsskydd.
    ok, hoppas det går bra att avboka och att det inte krävs läkarintyg!
  • Thegran
    Jackie85 skrev 2010-07-12 10:38:08 följande:
    Det låter så underbart att kunna åka iväg i 2-3 månader...hur har ni löst det med jobb och liknande? Har ni sparat all semester de senaste åren, eller hur gör man?
    när vi planerade en längre resa (6 mån) så tänkte vi lösa det genom att sambon tog tjänstledigt och jag fortsatte som här hemma, läsa på distans.
    Nu blev jag gravid och den resan ställdes in, men har planer på en sån resa om ett par år när det fungerar med skolan igen..i år får vi nöja oss med sex veckor.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-12 18:26:44 följande:
    ok, hoppas det går bra att avboka och att det inte krävs läkarintyg!
    Jag läste på deras hemsida och det står att det är extremt restriktiva regler som gäller för avbeställning....... Det bådar inte gott. Vi har dessutom kommit på hur felet  uppstått och det är tyvätt vårt eget fel (min mans fel och jag kan strypa honom just nu)....grrrr.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 18:33:16 följande:
    Jag läste på deras hemsida och det står att det är extremt restriktiva regler som gäller för avbeställning....... Det bådar inte gott. Vi har dessutom kommit på hur felet  uppstått och det är tyvätt vårt eget fel (min mans fel och jag kan strypa honom just nu)....grrrr.
    ja, tyvärr har de flesta bokningssidor sådana regler ang av - och ombokning, och även resebyråer om man köper de billigare biljetterna. 

Vi har betalat extra, och får på så sätt ombokningsbara ända fram till avgång,och avbokningsbara  (oavsett orsak). Det sistnämnda har vi eftersom vi köpt till en sådan försäkring via resebyrån för 190 kr men ombokningsbara ingick i biljettpriset.

vad jobbigt att det blivit som det blivit för er! Men kanske ändå skönt att ni vet HUR felet kom till.

Hur ska ni göra, blir du och barnen kvar en mån?
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-12 18:43:45 följande:
    ja, tyvärr har de flesta bokningssidor sådana regler ang av - och ombokning, och även resebyråer om man köper de billigare biljetterna. 

Vi har betalat extra, och får på så sätt ombokningsbara ända fram till avgång,och avbokningsbara  (oavsett orsak). Det sistnämnda har vi eftersom vi köpt till en sådan försäkring via resebyrån för 190 kr men ombokningsbara ingick i biljettpriset.

vad jobbigt att det blivit som det blivit för er! Men kanske ändå skönt att ni vet HUR felet kom till.

Hur ska ni göra, blir du och barnen kvar en mån?
    Vi får se vad dom svarar först. Min man är fortfarande optimistisk, men det är inte jag. Han tycker inte att det är lågprisbiljetter och han tror inte att det kan vara så strikta regler, men han fattar inte. Det ÄR lågprisbiljetter och det ÄR strikta regler.
    Det blir väldigt mycket dyrare för oss att stanna en månad extra. De verkar vara billigare att boka separata enkelbiljetter hem istället. Eller det går kanske på ett ut....
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 18:52:27 följande:
    Vi får se vad dom svarar först. Min man är fortfarande optimistisk, men det är inte jag. Han tycker inte att det är lågprisbiljetter och han tror inte att det kan vara så strikta regler, men han fattar inte. Det ÄR lågprisbiljetter och det ÄR strikta regler.
    Det blir väldigt mycket dyrare för oss att stanna en månad extra. De verkar vara billigare att boka separata enkelbiljetter hem istället. Eller det går kanske på ett ut....
    när vi kollade enkelbiljetter var det DYRT. Men då kollade vi åt andra hållet iof (sv - thai) minns inte vad det kostade, men det var iaf samma pris som att boka en ToR, om inte ännu dyrare.
    Kan ju dock ha ändrat sig, och är kanske annat om man flyger åt andra hållet. Var ett par år sen vi tittade på det.

Hur är det med namnbyte på biljetterna? går det? Då kan ni ju ev försöka sälja dem.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)