• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Wiley, grubbla inte för mycket på det. Lyssna på vad din BM sa. Om hon varit oroligare hade du fått tid mycket snabbare. Kurvan brukar ju plana ut mot slutet så det behöver ju inte vara något. Men skönt att kolla upp det. Å om du är orolig och inte känner barnet röra på sig så får du väl ringa till förlossningen och komma in under helgen för att kolla läget. Lycka till! håller alla tummar å tår!

• Fru Z

SaraLena, vilket härligt somrigt kort. Snacka om att man längtar tillbaka till sommaren nu (fast jag längtar nog ännu mer till nästa) Då ska vi också njuta som du av vår bäbis Låter som du trivs med din nya tillvara och njuter av ditt lilla mirakel!

Laelia, vad skönt att du har det stödet. Mina föräldrar bor 30 mil ifrån - men de ställer verkligen upp när vi behöver hjälp. Fast det gäller att planera i god tid bara. Mina svärföräldrar är bara 8 mil ifrån. Men de är knappt aldrig här och om de ska hjälpa så måste det lirkas länge å väl. Om ca 3 år så planerar mina föräldrar på att bygga hus ca 300 m från vårt hus så det blir helt underbart på sikt. Å vad det gäller svärföräldrarna så skulle jag mest vilja slippa dem öht, de ställer mest bara till besvär och får mig och min man att må dåligt. De är så egoistiska så det finns inte, och hanterar mig som något katten dragit in. Mannen min förstår ju hur de bär sig åt (men vill inte riktigt ta in allt), men vågar inte säga till och jag accepterar inte att bli behandlad så. Men jag har försökt att säga ifrån och sätta gränser, men då blir det bara ännu värre och dummare - å så blir min man ledsen och arg över att det inte går att lösa. Jag tycker att om de inte gillar mig så må det väl vara hänt, men de istället för att skuldbelägga oss att de aldrig träffar sitt barnbarn (de har så himla mycket att göra hela tiden) så försöker de inte ens bjuda till och fokusera på henne. Nu var de här i helgen och visade inte det minsta intresse heller för deras kommande barnbarn då vi visade dem bilderna och film från 3D UL. Så jag är avis på dig Laeila

Grymtis, hehe visst är det konstigt det dära Men vi bestämmer väl att det kommer gå fort nu å snart har vi våra bäbisar i våra famnar istället för sparkandes i magen Få se vem av oss som hinner först till vårt mål. Jag har varit hos BM idag och följer exemplariskt min kurva. Likaså har jag fått lite pep-talk inför stundande förlossning. Jag är ju inte så övertygad att jag vill föda vaginalt denna gången. Men min BM gav bra argument som gör att jag nog kan på sikt känna att det kan bli det bästa alternativet ändå. Får peppa mig lite till framöver

• Fru Z

Wiley, skönt att allt såg bra ut. Jag förstår dig när du säger att du är lite extra osäker med tanke på din syster. Klart man får vara nojjig då. Men pusta nu ut och njut lite också

Grymtis, oj det var värst. Förra gången behövde jag inte tänka på det då hade jag så mycket semester att plocka ut. Men nu har jag inte bestämt hur jag ska göra. Vill eg inte ta några dagar på bäbisen innan den kommit. Men sedan vill jag inte ta på dottern, för då kan jag inte ha kvar henne på dagis för jag kommer inte att orka att ha henne hemma hela tiden.

• Fru Z

Jag frågade på dagis för någon vecka sedan hur det fungerar här. Då sa de att fram tills 1 månad efter förlossning får vi ha dottern på dagis heltid som vi har nu. Sedan går vi ner på 15 timmar i veckan 3 dagar i veckan. Här bestämmer fröknarna vilka dagar det blir, men det är alltid mellan 9 och 14. Så även om jag är tjänstledig någon vecka innan bäbisen fötts så får jag ändå ha dottern kvar på dagis som vanligt.

• Fru Z

Grymtis, haha ja det skulle nog vara snyggt två gravida kvinnor i fulla värkar i ett och samma rum. Tror inte våra män fixar det Å då jag är planerad till den 25 så är jag tacksam om den kommer både en eller två veckor tidigare. Som du sa, har svårt att hålla mig till tåls

Ang dagis, så kommer vi inte att ha dottern på dagis efter att barnet fötts. Iaf inte första tiden då mannen min är hemma också. Men när han börjar jobba då kommer jag, beroende på hur jag känner mig ev utnyttja möjligheten att ha dottern på dagis max-tid första dagarna efteråt. Det utifrån hur jag vet hur jag mådde förra gången. Men om jag mår bättre nu så kommer jag givetvis inte ha henne där hela dagar utan hämta henne tidigare. Men i bästa fall så får jag mannen att stanna hemma lite extra denna gången och då är det ju inga problem.

• Fru Z

Bejbi, stackars liten! Hoppas hon kryar på sig nu å att ni får andas ut lite som föräldrar också.

• Fru Z

Bejbi, till oss sa de att vi kan använda upp alla våra ägg - givetvis betala för varje FET. Så ni kan bli en stooor familj Du är gó! (Å jag är impad över att du lyckas känna igen mig i affären så där bara)

Nu så säger jag natti natt. Har börjat flytta in julen här i huset idag. Njuter av att få pyssla lite, å har gjort mycket fint ikväll. Men nu så ska här laddas inför imorgon. Tänkte försöka baka lussebullar imorgon. Är sjukt sugen på dessa nämligen

• Fru Z

Wiley + Grymtis, kul att julbaket och julstöket har varit lyckat. Vi kom inte till ljusstakarna, men dock blev det tre sorters kakor bakade och ett kök rejält renstädat. Vi hade fått en husmus på besök som bestämt sig för att flytta in i våra kökslådor. Snacka om lyx en 27-rummare bara så där Men nu är det rent och fint och musen är vräkt

Men det blir ju bara bättre å bättre det här för varje dag som går. Inte långt kvar att jobba nu inser jag plötsligt. Vad gött!

Bejbi, förstår precis hur du tänker. Det är verkligen inte bara en ekonomisk fråga att ta ställning till. Men nu får du njuta en tid av din goa familj och framför allt nu med stundande jul och mys!

• Fru Z

Idag var det min tur att nojja mig. Efter att ha haft en väldigt lugn bäbis i två dagar, bara kännt lite "krafs" ifrån den, men inga rejäla sparkar eller smällar, så ringde jag förlossningen. Jag fick rådet att dricka kallt vatten och försöka få liv på krabaten och vänta ytterligare en stund för att se om det blev lite mer fart på den. Som tur så började det röra på sig lite mer, även om det inte alls är i magnitud av vad det kan vara, så var det iaf tillräckligt för att jag känner mig lite lugnare. Ringde in igen och de tyckte som jag att ett besök hos dem kunde vänta ett tag till. Antagligen är det så att bäbisen kan ha börjat vända sig neråt nu redan. Å eftersom jag har moderkakan mitt fram på magen så tar den upp mycket av kraften i sparkarna. Har märkt att bäbisen är på gång lite mer neråt iom att fogarna fram börjar kännas av allt mer och mer.

Så det var dagens pärs, tappade fattningen ett tag efter att ha pratat med förlossningen och fick stänga in mig på toa en stund. Det finns vissa saker som är lite trista att ha bytt jobb för än har jag ingen jobbkompis som jag känner tillräckligt väl för att våga säga sådana här saker till. Men men. Slutet gott allting gott !?! Nu hoppas jag på en livligare krabat framöver, som snarare gör det svårt för mig att sova eller hitta på saker pga många rörelser och sparkar snarare än avsaknad av det...

• Fru Z

Grymtis, låter som foglossning. Se till att komma i kontakt med en sjukgymnast så snart som möjligt så att du kan få hjälp med tex ett stödbälte eller så. Vid förra graviditeten så gick jag till sjukgymnasten och blev erbjuden ett 10 cm brett bälte. När jag testade det så gjorde det ingen som helst nytta. När jag väl kom dit en andra gång så blev jag erbjuden ett bredare som var/är mycket bättre. Det använder jag flitigt även denna gången. Tydligen är deras rutiner som sådana att de måste erbjuda det "lilla" bältet först (den får du även själv bekosta). Så stå på dig och säg till om det lilla bältet inte fungerar att fråga efter något annat bredare alt annat alternativ. För mig så hjälper bältet mycket och gör det mindre jobbigt att röra mig. Å du som är lärare behöver ju upp och stå mycket.

Här i Skövde så är det svårt att komma till en sjukgymnast så ligg på, du har ju inte så många veckor kvar. Prata med din BM så hjälper hon säkert dig. Lycka till!

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4