• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Wiley, jag säger som de andra. Ta den tiden för dig själv, det kommer behövas. Efteråt så har du fullt upp med ett litet pyre som kommer ta all uppmärksamhet och tid. Så njut av tiden innan om du har möjlighet till det. Förra gången gick jag hem den 9/12 och då var jag beräknad till den 30/1. Å jag låg på soffan i stort sett hela tiden, så jag hade personligen inte klarat jobba så mycket längre. Denna gången så har jag inte någon semester att plocka ut så därför planerar jag att jobba till den 5/1 (BF 25/1).

Blåbär, ja då förstår jag att ni måste förlita er på IVF-processen. Lite extra pengar hade ju aldrig suttit fel att vinna/få. Å speciellt när det är för en sådan god sak! Du får väl önska dig av tomten

• Fru Z

Wiley, skönt att du är komfortabel med ditt beslut också. Bäddar ju för att du kommer njuta en massa

Grymtis, har också massa halsbränna som kommer och går. Har kört med Omeprazol och Losec. Sedan ibland har jag tagit extra Novalucol också. Testa om det kanske gör bättre nytta, har själv inte testat Gavison.

• Fru Z

Laelia, jag gick till en läkare via MVC och fick Lergigan Comp utskriven. Likaså min sjukskrivning jag har nu. Förra graviditeten fick jag gå via VC en omgång och det gick inte så bra då, den sjukskrivningen gick aldrig igenom hos FK. Prata med din BM, du ska inte behöva känna så här. Min trötthet/illamående släppte första omgången runt v16-17, sedan har det ju kommit tillbaka för min del.

Idag har vi varit på 3d/4d UL. Det var häftigt. Även om min moderkaka ligger mitt fram på magen så det innebar att bäbisen gömde sig bakom den rätt mycket. Men vi fick några riktigt bra bilder bitvis, var verkligen helt underbart att se. Men jag kan verkligen rekommendera detta. Det var verkligen ett stort ögonblick. Nu är jag helt slut, dags att sova.

• Fru Z

Jo vi tog reda på könet, å BM som gjorde undersökningen sa att hon är 100% säker på vad hon såg, men hon får inte säga mer än 99% Men vi har besämt oss för att inte säga könet till mer än vår närmsta familj. So sorry, my lips are sealed (eller hur man nu stavar det)

Fick en viktskattning också, just nu är den ca 1500 g tung och ligger då 12% över medel. Så om det fortsätter i samma stil så slutar det någonstans runt 4000 g. Så det är ungefär som när dottern föddes.

Här sparkas det också periodvis mycket, men nu förstår jag varför jag bitvis har svårt att känna den iom moderkakans placering. Så jag är nöjd över dagen att fått veta att allt är ok och att den växer och gror som den ska.

• Fru Z

Leaila, jag bor i Skövde så det var en liten tripp för oss. Men vi gjorde det som en heldags familjeutflykt (mormor och morfar fick komma och passa dottern under tiden vi var på undersökninge då barn under 7 inte är välkomna in). Om du skulle vara sugen på att gå på sådant ultraljud skulle jag tipsa om att kolla upp hur moderkakan sitter på ditt rutin ultraljud. För som sagt när det sitter mitt fram som det gör på mig så är det svårare att få ut bra bilder. Få se om vi lyckas hålla det hemligt ända fram, just nu ler jag bara åt alla som gissar. Lite skoj att höra. Å när det gäller namn så kommer vi inte säga något av våra seriösa namnförslag förrän vi väl ser bäbisen på riktigt. Det är då först vi kan säga om det kommer passa eller ej. Plus att det vill vi inte bli påverkade av någon annan, för jag har en viss känsla av att min mans sida då kommer starta en rejäl kampanj gällande namn som bäbisen ska heta - och det har de inget med att göra

Bejbi, jag är i v 28+7 idag. Så det närmar sig med stormsteg nu

Jemema, aldrig hört talas om halstabletters inverkan på fostret. Men fråga på apoteket, de brukar kunna ta fram bra fakta. Lycka till, hoppas du blir frisk från förkylningen snart.

• Fru Z

Bejbi, jag hade iofs inte tackat nej till en storlek mindre bäbis. För hur som haver ska ju den tryckas ut samma väg också... Å man kan ju tycka att man borde ha fördel av att ens fogar är väldigt rörliga tidigt i graviditeten, men ack nej... Jaja, finns ju fördelar med stora bäbisar också

• Fru Z

Än så länge är det ju vaginalt som gäller, har ännu inte fått något gehör för KS. Å jag har eg inga problem med att föda vaginalt igen, men då måste jag få mer hjälp med tanke på mina fogar samt risken för att brista måste vara minimal. Jag är nämligen rädd för konsekvenserna av det efteråt. Inget skoj att känna som en 90 årig tant som inte kan hålla det minsta tätt...

• Fru Z

Wiley, hehe - antar att mannen din är glad nu Kan tipsa om att ha en stor storlek på bh:n efter förlossningen. För när väl mjölkproduktionen kommer igång blir de ännu större... Jag överdriver inte när jag säger att mina bröst kunde mer liknas som två välpumpade handbollsbollar två dagar efter förlossningen. Var helt omöjligt att få ut något ur dem, så jag fick börja pumpa. Men mannen min var glad

• Fru Z

Wiley, det är inte lätt. Men brösten kommer att minska igen när du fått igång en normal produktion. Men jag gick förra graviditeten från en C kupa till H kupa. men då behöll jag samma omkretsmått. Men gå in och fråga i en bh-butik. De brukar vara duktiga och hjälpsamma. Jag har för mig att jag ökade från en storlek från slutet av grav till amningen.

• Fru Z

Grymtis, passa på att njut av lediga dagen. Å du behöver inte alls ha dåligt samvete för att du sätter på filmen. Dottern tycker säkert också det är skönt att få mysa lite i soffan

Laelia, jag är full av beundran om ni lyckas får det att fungera. Men du har kanske möjlighet att få lite stöttning när det krisar av dina föräldrar eller hans? För det är ju underbart om det går, för då har ni ju riktigt mycket kvalitets tid när han väl är hemma. Jag själv har nämligen redan deklarerat för mannen att han får se till att vara hemma lite mer än de där 10 dagarna denna gången. Likaså har min moder också börjat planera för att kunna vara extra mycket ledig i början och stötta till om det skulle behövas.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4