• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Mynona, hoppas du är på g inne på förlossningen nu och när du väl läser detta så har du din lill* tomteniss* i famnen. Lycka till ! Underbart att vara så nära nu!

Grymtis, håll ut nu. Inte långt kvar tills ledighet. Förstår att du är trött. Men nu är det snart julledighet och jag hoppas att du då får chansen att vila/njuta och inte har en massa måsten. Dem har iaf jag prioriterat bort i år

Själv dras jag fortfarande med denna envisa förkylningen. Jag gick och jobbade i onsdags men fick stanna hemma igen dagen efter så förra veckan blev det bara 4h jobb. Får hoppas att jag nu klarar jobba veckan som kommer. Har totalt 11 arbetsdagar kvar (4h dagar). Sista arb. dagen är trettondagsafton. Magen den växer så det knakar känns det som. Känner mig som en smällkaramell redo att brisera när som helst Konstigt att jag känner så här nu andra barnet. Trodde jag skulle vara mer förberedd på detta tillståndet denna gången, men men Motiverar nu bäbisen att titta ut om ca 4 v även om den inte beräknad förrän om ca 6. Få se om jag lyckas motivera den

• Fru Z

Bejbi, stackars liten. Men skönt att hon inte verkar så påverkad av det iaf. Men roligare kan man ju ha :-/

Grymtis, ja visst är det skönt att få lite peppning ibland :-/ Jag kan dock säga att min BM hade rätt då hon sa att ibland så kan det bli bättre med foglossningen längre fram i graviditeten. I början/mitten av hösten hade jag riktigt jobbigt av foglossningen, men nu är det helt hanterbart och känns knappt bitvis. Är såå tacksam. Men jag förstår dig vad du går igenom, shit riktigt jobbigt. Jag hoppas verkligen att du får chansen att vila nu framöver så du har krafter/ork när det väl gäller på förlossningen.

Själv ser jag fram emot att gå till BM på fredag. Bäbisen trycker allt mer och mer neråt nu. Ska bli spännande att höra hur läget är och om den börjat fixera sig (även om det är tidigt än). Magen börjar peka neråt också. Känns riktigt bra faktiskt. Imorgon går jag in i v35, gött att det tar på det nu.

• Fru Z

Beijbi, konstigt att man kan glädjas åt sådana saker Alltså jag menar, förstår att du inte är lika glad vid amningsdags. Men man blir ju glad när ungarna växer på som de ska  och utvecklas

Wiley, Fick flytta min MVC tid. Ska dit först på tisdag nästa vecka. Ska bli spännande och höra resultatet då.  Ang håravfall. Jag tappade rätt mycket hår i början av graviditeten. Nu har det stannat upp. Men jag vet att förra gången då jag ammade så tappade jag rätt mycket hår. Fast jag har så tjockt hår så det märktes inte så mycket. Det var bara trist att gå och duscha... Så det verkar vara olika. Jag har iaf bokat in en klipp och hårfix tid nu i mellandagarna. Här ska det njutas lite och läggas lite egentid innan bäbisen kommer. Bäst att passa på, sedan blir det ju knappt tid till att hinna kamma sig

• Fru Z

Wiley och Grymtis: Ni får ha en skön ledighet nu. Wiley, du verkar ju verkligen ha lagt upp ett superbra program. Ska härma det med start lite smått nästa vecka

• Fru Z

Laelia, mysigt att få gå på RUL. Skönt också att allt såg bra ut och att du nu kan få njuta över jul och nyår. Snart så börjar du också känna av pyret så då blir det ju ännu mysigare

• Fru Z

Mynona, vilken liten juvel! Sååååå sööööt. Å Bianca är ett fint namn det med. Det ett av våra topp namn på tjejnamn också nämligen Hoppas det löser sig med amningen och att den kommer igång riktigt tillslut. Jag hoppas du får en bra BVC-sköterska som kan stötta dig/er i det inte kommit igång tills på måndag. Hoppas ni får en lugn helg nu och får njuta av ert lilla mirakel.

• Fru Z

Bullen, det är alltid jobbigt med dödsfall i ens närhet. Å det blir väldigt påtagligt också nu inför stundande jul då man verkligen vill njuta av sina nära och kära. Hoppas ni kan få julefrid ändå och en sak som är bra med att ha små guldklimpar hemma det är att man verkligen får hjälp att glädjas mitt i det svåra också. Både min mormor och farmor gick bort samma år som vår dotter hade fötts, mormor dog knall fall i slutet av november. Men jag är sååååå tacksam över att vi då hade vår lilla ängel hos oss som kunde lyfta hela familjen i allt det svåra.

Wiley, jag använde mycket profylaxtekniken vid min förra förlossningen. Det var super tyckte jag. Ett bra sätt att ha något att fokusera på och koncentrera sig på. Kommer def att köra på det nu även denna gången. Använde det tillsammans med epudiralbedövning så jag kan ju inte säga att jag födde mha profylaxövningarna

• Fru Z

Skickar även jag en God Jul hälsning till er alla. Jag känner mig verkligen sprängfärdig inför morgondagen Fast det beror nog mest på att den stora magen

Var på MVC i tisdags och mättes. Nu börjar kurvan peka uppåt allt mer, har legat aningens över normalkurvan. Men den följer samma kurva som förra omgången då det begav sig. Bäbisen har lagt sig åt rätt håll, men det var tydligen ca 1 vecka för tidigt innan det går att säga att den har fixerat sig där. Så det är väl bara att hålla tummarna att det som känns som att bäbisen är ivrig att komma ut stämmer. Har tom begärt att mannen och dottern inte får åka iväg på annandagen för julmiddag hos hans föräldrar (knappa 10 mil  bort), för bäbisen har tryckt på så mycket..

• Fru Z

Grymtis, din med. Ja vi får kniiiiipa några dagar till Jag har sagt åt min att det är fritt fram att dyka upp från den 5:e jan och framåt

Bejbi, om det bara vore så bra. Iom att vi var och mätte vår i v28 så blir jag nog ändå tvungen att trycka ut en stor klump. Men men så länge den inte växer allt för mycket mer så är det helt ok

Nu är första julaftonen avklarad hemma hos oss - alltså första julafton vi firat hemma i vårt egna hus. Varit trevligt. Men nu är jag helt slut och imorgon blir det inte många knop här inte. Gött!

• Fru Z

Sista veckan för detta året - gött! Ser fram emot 2011 Julen har varit väldigt skön här hemma. Har njutit en massa av att få fira första julen i vårt hus. Å julmyset fortsätter några dagar till.

Bejbi, vad skönt att veta det redan innan om plan KS.

En sak som inte har varit bra med all den här ledigheten är att jag på nytt börjat gruva mig för fölossningen och att spricka... Iom att magkurvan pekar uppåt nu så börjar jag nu fundera på om det inte är så att bäbisen ändå blir större än systra sin. Jaja, få se vad som sägs imorgon då vi ska på förlossningförberedandesamtal hos BM. Dags att sätta sig och skriva brevet till förlossningen också, blir nog lite annorlunda denna gången än första. Mycket kortare har jag en känsla av

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4