• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

VAB dag för mig med idag - förkylning. Det blir en lugn dag på soffan med massor av böcker och film

Beijbi, hoppas det går bra idag (för visst är det idag du ska till SU igen). Pratade med en kompis igår, som blött mycket i början av sin graviditet + fortsatt dock något mindre skala (hon är i v11 nu). I måndags hade de varit på UL och sett en sprallig liten krabat. Så jag hoppas att även du får ett glädjande besked nu!

Dazazz, hehe ja ibland undrar man var tiden tar vägen. Vissa dagar är evighetslånga, å sedan plötsligt har det gått 3 veckor

Ang vikt, jag är nu i v26 och vägde mig igår på nytt. Har gått upp 10 kg sedan start. Förra gången så gick jag upp knappt 10 kg totalt under hela graviditeten. Kommer detta fortsätta så blir det en stor klump av mig med mot slutet Var hos läkare igår och fick mer Legergian comp utskrivet, då det börjar tryta. Men läkaren sa att jag bara fick käka 1-2 om dagen. Jag frågade då varför så lite, har innan fått instruktioner med max 10 per dag. "Äter du såååå många, kan man det" utbrister läkaren och sätter näsan i FASS. Jag sa att när det är som värst nu så käkar jag kanske 6-7 stycken. Hon konstaterade att det var ok att gå upp till max 10 men hon tyckte att jag inte skulle behöva ta mer än max 3 per dag. Å om det inte hjälper så är det något annat som behövs "botas" typ... Så det är bara att se glad ut och hoppas att plötsligt så räcker det med denna dos, annars lär det bli ett besök hos doktorn på nytt igen inom en snar framtid.

Nu en rolig sak, har bokat in mig på 3D/4D UL i mitten av november. Blir något riktigt skoj att se fram emot

• Fru Z

Haha, jag är rätt snurrig (skyller på graviditet å en förkyld dotter = därmed inte mycket nattsömn) Menade såklart Katja

Ja, vi kommer kolla könet också då. Det är främst mannen som vill veta. Men jag kan inte sticka under stolen att även jag är "lite" nyfiken Frågan är bara hur vi ska lyckas hålla tyst sedan. Vill nog suga på karamellen lite till. Vi får väl se hur vi bestämmer. Blir nog heta diskussioner i bilen hem antar jag

• Fru Z

Hmm, jag är inte lika säker som jag var förra gången. Då kändes det mest som en tjej. Fast denna gången så lutar jag nog mer åt pojke. Nu jämför jag mycket hur jag mådde då och kände osv, och eftersom det skiljer en hel del så känns det mer sannolikt att det är en pojke Men ändrar mig säkert om fem min igen

• Fru Z

Katja, usch vad ledsen jag blir för din/er skull. Hoppas att du får detta överstökat så snabbt och enkelt som möjligt nu så du kan börja fokusera framåt igen... Kram!!

• Fru Z

Laeila, kul att höra att bäbisen mår bra och är hövlig och vinkar på dig Låter som en klok gyn, så du får väl lyssna på henne

Själv har jag varit hos BM idag, känner mig numera som en gående zombie. Så jag fick en ny läkartid inbokad om två veckor. Å har även förvarnat på jobbet att jag antagligen kommer att sjukskrivas deltid framöver. Inte så optimalt, men vad gör man inte. Jag gör ju heller inget bra jobb om jag sitter och somnar. Men magen är mätt för första gången å den var ungefär lika stor som förra gången å barnets hjärta tickade på fin fint.

• Fru Z

Wiley, jag jobbar på kontor så jag kan inte söka HP (om jag fattat det rätt). Får hoppas på sjukskrivning istället. Tack och lov att det är fredag imorgon. Är gråtfärdig vid lunch numera - fogarna skriker och illamående etc. En vecka till, sedan blir det två lite kortare (å även besök hos läkare).

Laelia, inte hört talas om nya MVC upplägget. Kan ju både vara bra och dåligt. Här är det inte så många besök annars. Tror det är totalt 6 under hela graviditeten nu andra omgången. Å i snitt är det 30 min tider. Kan tycka att det är lite snålaste laget.

Grymtis, kul att du också kommit igång hos BM med mätning osv. Tänk vad man kan uppleva sig olika mot vad verkligen eg är. Det kanske är så att du har ett litet annat utgångsläge kroppsligt denna gången än förra?

Nu blir det mat, sedan soffan, å sedan sova...

• Fru Z

Wiley förresten, ang att du börjar känna av fogarna. Se till att så långt du bara kan undvika att lyfta tungt och minska på trappor. Om det är fogarana du känner av så påfresta inte dem i onödan. Är verkligen inget skoj när det börjar kännas om dem utan att göra något. Så förebygg så mycket du bara kan. Även om jag själv vet hur svårt det är.

• Fru Z

Jemema, grattis!!! Vad underbart att höra en sådan solskenshistoria. Jag själv blev också spontantgravid, mellan två syskonförsök. Välkommen hit, förstår precis hur du känner.

• Fru Z

Jemena, första graviditeten så gick jag knappt upp något i början. Men mot slutet så ökade jag mer. Men precis som du skriver så hade jag både stora bröst och mage. Det är ju inte fel när det omfördelas lite

Bejbi, tröttsamt det där. Blir ju lite less på att de måste "tjata". Min BM ställde frågan hur jag kände inför att ta preventivmedel så sa jag att om jag lyckas bli gravid naturligt är det ju snarare en bonus, sedan lämnade vi det ämnet. Men nu efter denna omgången kommer jag att gå över på p-piller igen. Men det är mer utifrån att jag mår bättre av att knapra sådana tabletter iom PCO:n.

Själv har jag varit hos läkaren idag igen, å idag fick jag med mig en 50% sjukskrivning. Väldigt skönt, ser ljuset i tunneln. Har fått sjukskrivning fram tom 10/1 då jag planerat att gå hem. Får nu bara hoppas att FK inte sätter några käppar i hjulen. Men som det är nu så orkar jag inte jobba heltid oavsett så det är väl bara att se glad ut även om man inte får några pengar därifrån.

• Fru Z

Tackar, tackar. Alltså det är inte HP jag fått. Är en kontorsråtta så någon HP får jag inte. Men väl sjuskriven. Är så tacksam. Firade detta med att sova en massa extra både igår och idag

Wiley, gött att känna att du också kan börja ta det lugnare.

Bullen, kul att det funkar naturligt. Förstår dig precis hur du känner dig att inte behöva grubbla över om det tar sig eller ej. Rätt slitsamt. Men hoppas att ni får bli positivt överraskade framöver igen, men att det då fungerar hela vägen.

Blåbär, har ni inga frysisar kvar? Det är ju så sura pengar. Vad är anledningen till att ni gjort IVF? Men rolig BM iaf.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4