• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Grymtis, du gör rätt i att passa på att ta lite ledighet under januari. Gäller ju att passa på innan, sedan dröjer det ju några månader

Wiley, jag säger detsamma till dig. Passa på att ta ledigt innan om du har möjlighet. Sedan kommer det en liten parvel som kommer styra allt där hemma. Å då är det skönt om man fått chansen att vila lite innan.

Jag själv har inte tänkt så långt ännu mer än att jag hoppas (ta i trä...) att jag orkar jobba fram till jul/nyår. Om det inte blir planerat kejsarsnitt så kanske jag jobbar till trettonhelgen eller nåt sådant (har ju BF 22/1). Förra gången så slutade jag jobba i mitten av dec och då hade jag BF 30/1. Men det var av anledningen att jag inte orkade jobba en dag längre...

Idag har jag börjat sy på mina första mammakläder. Ska bli spännande att se resultatet om någon dag Tycker det är svårt att hitta snygga kläder till växande magen och tiden efter som ammande, så därför gör jag nu eget försök.

• Fru Z

Wiley, du anmäler BF till FK via moderskapsintyget (om jag minns rätt). Sedan kan du via nätet anmäla när du planerar att vara ledig. Om det blir att du går hem tidigare så anmäler du det till dem första dagen du går hem och justerar dina datum. Jag tog semester fram tills dottern tittade ut, och i och med att jag blev igångsatt så visste jag exakt vilken dag jag ville börja ta FL ifrån.

Denna gången så kommer jag nog att ta FL på dotterns dagar, är snål med det nya barnets dagar. Känns så surt att ta ut FL innan det tittat ut.

Wiley, så du är fd Skövdebo. Jag bor i Skövde (Igelstorp).

• Fru Z

Myspysigt, ååååååå ett STORT grattis!!! Vilken envis liten krake, men skönt att allt gick vägen och att ni nu är en stor familj. Fortsätt nu njuta! Kram

• Fru Z

Wiley, det skriver din BM ut på MVC när du nått v 25 eller nåt i den stilen. Sedan ska du skicka in det till FK. Inte lätt att hålla koll på allt. Men FK brukar ha info träffar där de förklarar hur man kan göra med FL. Här i Skövde hade de satt upp en lapp på MVC med de infoträffar de har planerade, alt ring till ditt lokalkontor och fråga.

• Fru Z

Varit på UL idag. Låg bara och njöt på britsen. Sådan underbar känsla att få se pyret i magen leva runt Blev framflyttad 3 dagar så nu är BF beräknat till 25/1. Men först säger BM att ja du, BF ligger 14 dagar längre fram än tidigare beräknat. Jag och min man kommenterade då att, jasså det blir i februari. Nej ni är ju initialt beräknade att ha BF till den 11/1 säger BM då - det står så i din journal. Då tappar min man tålamodet och säger något i stil med "BM på MVC är då en riktigt jobbig och envist dum." Även om jag gjorde ett tidigt UL där det bekräftades med ett gissat BF den 22/1 så har hon inte ändrat på datumet utan forsatt hävda att det är 11/1 som gäller. Å det kanske det blir (om jag får kejsarsnitt).

Men men hoppas få slippa henne nu, och det viktiga med den här dagen var iaf att vi har en till synes frisk liten krabat simmandes runt i min mage

• Fru Z

Wiley, jag har bokat om min tid till en ny BM (den jag hade förra graviditeten). Hoppas bara att jag får behålla henne sedan. Om hon vill att jag byter tillbaka kommer jag att säga vad jag tycker och tänker. Den BM jag hade förra graviditeten är nämligen avdelningschef där så hon det kanske på sätt och vis är bra att hon får veta hur personalen fungerar där...

Blåbärsbumligen, alltså jag har gjort några FET men som misslyckats. Mitt emellan två lyckas vi bli gravida på "egen hand". Men med dottern då vi gjorde ET då tidigare lade de BF med 2 dagar fastän vi då var bombsäkra på exakta dagen allt hänt I detta fallet är jag bombsäker på när jag haft ÄL men BM vill inte lyssna på det örat.

• Fru Z

Tjenixen, undrar om någon här har koll på var man kan gå på privat UL i Skövdetrakten om man skulle vilja göra det?

• Fru Z

Grymtis, oddsen att det skulle vara något fel är små. Och det ska inte vara några fel har vi ju bestämt. Det kommer gå bra.

Jag har tittat på möjligheten att åka och kolla på 3D/4D UL i Gbg. Trista är att de inte har några helgtider. Kan inte tillåta mig själv att ta ledigt från nya jobbet för att göra ett sådant under en vardag. (Inte nu med tanke på att jag börjar ett nytt jobb.)

Jag och mannen får nog hålla oss till tåls till krabaten tittar ut att se vad det är för en liten skit

• Fru Z

Bejbi, låter som en bra plan med att jobba kvällar och helger samt under sommar etc. Det borde väl din arbgivare uppskatta. Brukar ju vara perioder som är svåra att fylla med personer. Om inget annat får du kanske jobba någon extra kväll om de inte vill att du ska gå ner allt för mycket i tjänst. Men du har ju rätt till att gå ner 25% i tjänst (om jag förstått allt rätt). Å om du inte får gå ner så mycket då tar du FP en dag i veckan bara så löser det sig automagiskt Ang om ni vågar vänta etc det känns väldigt svårt att råda i. Allt är så osäkert i denna process. För oss gick det ju inte med FET försöken utan vi lyckades sedan på egen hand. Jag vågar inte lita på något.

Grymtis, vad skönt att allt var som det ska och att den är väluppfostrad och hälsar på sina blivande föräldrar

Här flyter det på. I veckan ringde en sjukgymnast till mig. Jag ska få ingå i någon studie kring foglossning. Man ska få någon form av fotbehandling för att se om det ger resultat. Just hur behandlingen går till berättade inte sjukgymnasten när hon ringde utan det läste jag i papprena som skickades hem. Jag är så otroligt kittlig om fötterna, så vi får väl se hur detta går...

• Fru Z

Nu har jag på allvar kommit in i den sk nesting-perioden. Förra graviditeten så höll vi på med köksrenovering som blev klar lagom till att dottern tittade ut. Men denna gången så tänkte jag börja lite tidigare istället Så nu försöker jag få ordning och reda på alla tänkbara ställen. Förra veckan fick jag panik när jag insåg att vi ska bli en till i familjen om några månader och tvättstugan är i total kaos redan. Så nu har jag bjudit ner mannen på dejt där i helgen för att få upp hyllor och annat smått och gott för att få hyffs på stället. Imorgon tänkte jag få bukt på våra klädgarderober... Få se hur nära inpå förlossning som vi pysslar denna gången (Har ju lite badrum att renovera, dörrar att byta osv osv )

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4