• Ela

Vad ska ni äta i dag 25

Vi har varit på resande fot och kom hem idag helt slutkörda. Så middagen blev rostbiff och potatissallad som plockades upp i deli-disken när vi ändå var i affären för att fylla på depåerna av frukostmat etc. En tomat- och mozzarellasallad fick pigga upp det hela.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Mumu - Experimentell matlagning från dotterns sida.

Själva kom vi hem vrålhungriga från en cykeltur som blev längre än vi tänkt eftersom vi stannade till hos grannarna när vi kom hem. Räddningen blev pyttipanna med stekt ägg och rödbetor. Alltid bra med lite nödmat att ta till.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Idag gjorde jag som Mumus dotter a k a Cajsa Varg och utbrast "Man tager vad man haver".  Ett litet frys- och skafferirensande blev till en indisk gryta med lövbiff och kikärtor kryddad med garam masala och lite extra spiskummin och mald koriander. Basmatiris och en vitkålssallad till. Riktigt gott om jag får säga det själv.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Fortsätter med rensning av frys etc. Idag blev det stekt fisk (vi hade en sådan där påse med "blandade fiskbitar" i frysen), stuvad spenat (det är ju så gott - undrar varför vi gör det så sällan?) och kokt potatis.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

P g a en uppskjuten klipptid för äldsta dottern blev lunchen (hämtmat från Thaikiosken) sen så barnen fick lite tortellini nu innan de skulle gå och lägga sig och så väntar maken och jag med att äta tills de har somnat. Varma mackor blir det. Någon med kantarellstuvning och någon med parmaskinka m.m. Börjar bli riktigt sugen.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Idag åt vi en barnfamiljsklassiker. Korv stroganoff med ris.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ugnsbakade kycklingklubbor. Får se hur de blir. Var egentligen sugen på "klassiska" penslade med soya, smält smör etc men upptäckte att den kinesiska soyan var slut. Så jag stötte några marinerade vitlöksklyftor i morteln och hade i Worcestershiresås, smält smör och salt & peppar och penslade på det istället. En bulgursallad med finhackad paprika, tomat och fetaost blir det till i alla fall.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Vi har ätit entrecôte, pommes, kall bea och en tomatssallad. Tänk vad gott det kan vara med sådan mat ibland.

Mumu - Jag är inne i en period när vardagsmaten oftast improviseras fram efter en titt i kyl, frys och skafferi. Men det beror mest på att någon av oss vuxna har varit föräldraledig nästan hela tiden de senaste tre åren och då finns liksom tid och möjlighet att göra så. När vi båda jobbar heltid igen (typ om två år eftersom vi ska få en till bebis i december) kommer vi också börja med lista. Men det är ganska svårt tycker jag - både att komma på ett antal schyssta maträtter och att sedan vara sugen på det som är planerat...

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Några kompisar kommer över på middag. Vi slänger in en massa rotfrukter (potatis, palsternacka, morötter och rödbetor) i ugnen tillsammans med brynta kycklingfiléer, rosmarin och obscena mängder chevre. En kall sås med honung, lime och en gnutta sambal till det.

Till efterrätt blir det vit chokladmousse med blåbär, hallon och svarta vinbär.

Två är dubbelt så bra
  • Ela
    Mumu skrev 2010-08-08 18:40:51 följande:
    Jag kommer, jag också.

Och får jag inte komma till Ela och äta så får jag väl äta hemma då. Här blir det potatisgratäng. Fläskfilé på nåt vis till, jag vet inte än om vi ska göra helstekt eller stekt i skivor. Smörstekta kantareller till. Kanske en enkel tomatsallad också. 
    Hittade du inte hit? Du hade varit så välkommen! Men jag gissar att du njöt en del av de smörstekta kantarellerna också - det hade jag gjort!

Maken och jag passade på att ta varsin macka till fikat efter att vi varit på Tekniska muséet och så serverade vi rester till barnen när vi kom hem. Nu ska maken ut och springa och när han kommer tillbaka ska vi äta löjromstoast. Våra gäster igår hade nämligen den goda smaken att ta med sig löjrom istället för typ vin eller choklad. Det ska bli så gott!
    Två är dubbelt så bra
Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25