• Anonym

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Anonym (Frågvis) skrev 2010-11-06 13:23:15 följande:
    Vi ser ju inte det så... Men du har kanske rätt? Är som sagt osäker! Utifrån vårt perspektiv känner vi att vi har ork, kraft och energi till fler barn. Vi är 32 och 34 år och hitills har vi haft lätt för att bli gravida. Men genom vårt arbete möter vi dagligen barn som inte har det bra. Så därifrån springer det en tanke att vi kan kombinera Vår längtan efter ett barn till med ett barn som faktiskt redan finns men som inte har det bra. Därmed inte sagt att det behöver vara ett litet barn.
    Kraft och energi MÅSTE man ha vare sig man har en uppväxtplacering eller inte! Annars så kommer man inte orka hela vägen ut!
    Vad ni verkar ha lite svårt att förstå och det är säkert för att ni inte varit familjhem förut och inte haft kontakt med olika situationer där så gott som alltid åtminstone en bio förälder finns!
    Att typ som ni menar "kombinera" en god gärning med ens egna ego känslor kan bli så fel och det kan bli så svårt!
    Jag råder er verkligen att ta kontakt med ett erfaret familjehem och prata om oilka palceringar och hur det funkar i praktiken!
    Har varit i kontakt med så många olika placeringsvarianter av olika anledningar och kan nog inte påstå att en enda varit direkt lätt och problemfri vad det beträffar bio föräldrar!
  • Anonym
    Anonym (Linnea) skrev 2010-11-07 14:14:47 följande:
    Organisation, helt klart!
    Och jag skulle säga Kommun,helt klart!
    Man måste nog prova sig fram!
    Organisationer brukar betala mer!
    ALLA uppdrag man får kommer i grund av botten från kommunen/soc, hittar kommunen/soc ingen egen uppdragstagare så anlitar dom organisationer som i sin tur går igenom sina uppdragstagare!
    Jag tycker det har funkat kanonbra med våran kommun och det i många år:)
  • Anonym
    Anonym (Så småningom) skrev 2010-11-07 15:03:08 följande:

Anonym och Linnea. Vad är bra med just kommun/organisation? En av anledningarna till att tankarna går till organisation är att det verkar som att de ger bättre stöd (väldig generalisering) och att de har ett större område en enskilda kommuner, kanske lättare att det blir en bra matchning, men jag bara spekulerar =) Är det fel att redan från början anmäla sig till både org. och kommun? Vad tycker ni om att anmäla sig till den egna kommunen, är det bra eller dåligt? Vi har en jätte bra (vad jag sett hittills) grannkommun, får för mig att det är lättare att inte bo i samma stad som bios... Tänker framförallt att barnet skall slippa se en hög/alkoholiserad mamma/pappa på väg hem från skolan (om nu den problematiken finns). Grannkommunen ligger ändå väldigt nära oss, 20 min med kollektivtrafik så det är ju inga problem att åka vid möten och umgängen.

Du kan absolut anmäla dig till både kommun och organisation! Och till flera olika kommuner också!
    Det ligger något i det du säger om samma stad och placeringar....kan vara ett problem! Jag själv är ett jourhem i samma kommun som både jag och oftast dom placerade barnen bor i! Och det har fungerat bra men det beror helt och hållet på anledningen till placeringen.Det kan vara lugnare/lättare att barnen kommer från en annan kommun! Helt klart! Vad som kan vara kruxet är att man kanske måste gå igenom en ny utredning varje gång man anlitar annan kommun eller ny organisation! Vet dom som sluppit och vet dom som varit tvugna att göra om utredningen för att den nya kommunen eller organisationen inte godkänt den utredning som redan finns!
    Men som sagt va organisationer betalar mer jag har hört att deras handledning ska vara jätte bra. iofs har jag haft det kanonbra även vad det beträffar det men jag vet att många föredrar och tycker organisatoner är bättre på att "vårda/ta hand om sina familjehem!
    Anmäl du ditt intresse till båda så får du se hur det blir och vad du i slutändan väljer! Ha bara inte för bråttom bara oavsett det gäller kommun/organiation eller placering!
    Tänk efter både 2 o 3 gånger innan ni tackar JA.
    Meningen är ju att samarbetet med ALLA aprter ska fungera lång,lång tid framöver så man ska inte ha för bråttom!
    Lycka till och välkommen!
    Det här är det bästa, intressantaste och mest givande "jobbet" jag någonsin haft!
  • Anonym
    Caranten skrev 2010-11-12 20:03:11 följande:
    Ni som har barn på uppväxtplacering, hur ofta har barnet umgänge med föräldrarna?
    Och hur mycket kontakt har ni med föräldrarna?
    Skickar ni veckobrev, ringer?
    1 timme om året.  Vi ringer inte, vi skickar inte veckobrev. De får foton när de kommer.
    Finns det inte mer intresse från dem än 1 timme om året, då behöver vi inte heller göra så mycket mer.
  • Anonym
    tomcar1 skrev 2010-11-22 10:02:24 följande:
    Vi har inte hört något mer ang. vårat eventuella uppdrag : (
    Tråkigt, men det är väl bara att vänta ut mamman som ska bestämma sig.
    Det verkar så märkligt att flera mammor drar sig ur efter att ha träffat er?
    Kan det bero på personkemin?

Själv var jag väldigt nervös innan jag skulle träffa min eventuella kontaktfamilj och hade det inte känts bra så hade jag inte valt dem utan väntat tills soc hittat en annan familj.

Vet du om mamman kanske har fått någon annan kontatkfamilj?

För har det "gått så långt" att man begär en kontaktfamilj och blir beviljad så finns det ett stort behov och jag har svårt att tro att en mamma drar sig tillbaka helt.

Menar inte detta som en pik eller påhopp på dig!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-22 14:04:32 följande:
    Det verkar så märkligt att flera mammor drar sig ur efter att ha träffat er?
    Är det något jag missat, hur vet du att det är "fler mammor" ?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-22 14:09:42 följande:
    Är det något jag missat, hur vet du att det är "fler mammor" ?
    Ja, jag har läst detta flera gånger från samma person.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-22 14:20:50 följande:
    Ja, jag har läst detta flera gånger från samma person.
    Okej, jag visste inte alls!
    Det va inget påhopp alls, lät bara lite konstigt, jag måste ha missat det helt!
    Ja, i så fall kan det tyckas vara konstigt eftersom det faktikst är en jätte brist både på kontakt familjer jour och familjehem!
  • Anonym
    tomcar1 skrev 2010-11-22 15:53:28 följande:

Hej !

Vi har precis fått veta att mamman tackar nej till oss som kontaktfamilj. Detta var andra uppdraget där den andra parten tackar nej.  Jättetråkigt, för vi tyckte detta kändes jättebra. jag tror de ryggar tillbaka lite, när jag säger att jag har en sjukdom. Jag tycker att det är bättre att vara ärlig om det, än att ljuga. Men som sagt detta blev en besvikelse både för mig och maken, vi kände verkligen för detta uppdrag : (

Är helt ovetande... vad är det för sjukdom du har som kan vara anledning till att dom tackar nej?
    Har inte Soc sett det som nåt hinder?
  • Anonym
    tomcar1 skrev 2010-11-22 18:08:00 följande:
    Anonym "Jenny"...har mailat dem tillbaka och frågat varför hon har sagt nej, men jag mailade så sent, så jag förväntar mig ett svar först imorgon. Vi får se , men vi vill gärna veta varför, då allt verkade så himla bra när vi träffades. Tråkigt är det iallafall, så nu är det bara att vänta vidare
    När blev ni utredda och godkända av Soc?
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer