Anonym (Så småningom) skrev 2010-11-07 15:03:08 följande:
Anonym och Linnea. Vad är bra med just kommun/organisation? En av anledningarna till att tankarna går till organisation är att det verkar som att de ger bättre stöd (väldig generalisering) och att de har ett större område en enskilda kommuner, kanske lättare att det blir en bra matchning, men jag bara spekulerar =) Är det fel att redan från början anmäla sig till både org. och kommun? Vad tycker ni om att anmäla sig till den egna kommunen, är det bra eller dåligt? Vi har en jätte bra (vad jag sett hittills) grannkommun, får för mig att det är lättare att inte bo i samma stad som bios... Tänker framförallt att barnet skall slippa se en hög/alkoholiserad mamma/pappa på väg hem från skolan (om nu den problematiken finns). Grannkommunen ligger ändå väldigt nära oss, 20 min med kollektivtrafik så det är ju inga problem att åka vid möten och umgängen.
Du kan absolut anmäla dig till både kommun och organisation! Och till flera olika kommuner också!
Det ligger något i det du säger om samma stad och placeringar....kan vara ett problem! Jag själv är ett jourhem i samma kommun som både jag och oftast dom placerade barnen bor i! Och det har fungerat bra men det beror helt och hållet på anledningen till placeringen.Det kan vara lugnare/lättare att barnen kommer från en annan kommun! Helt klart! Vad som kan vara kruxet är att man kanske måste gå igenom en ny utredning varje gång man anlitar annan kommun eller ny organisation! Vet dom som sluppit och vet dom som varit tvugna att göra om utredningen för att den nya kommunen eller organisationen inte godkänt den utredning som redan finns!
Men som sagt va organisationer betalar mer jag har hört att deras handledning ska vara jätte bra. iofs har jag haft det kanonbra även vad det beträffar det men jag vet att många föredrar och tycker organisatoner är bättre på att "vårda/ta hand om sina familjehem!
Anmäl du ditt intresse till båda så får du se hur det blir och vad du i slutändan väljer! Ha bara inte för bråttom bara oavsett det gäller kommun/organiation eller placering!
Tänk efter både 2 o 3 gånger innan ni tackar JA.
Meningen är ju att samarbetet med ALLA aprter ska fungera lång,lång tid framöver så man ska inte ha för bråttom!
Lycka till och välkommen!
Det här är det bästa, intressantaste och mest givande "jobbet" jag någonsin haft!