Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
Det är bara på umgängerna jag tillåter dom lyfta i barnet (då måste jag ju släppa efter...)
Vill inflika till detta inlägget
Att vara familjehem åt en liten lätt bebis är inte bara..... och det är oftast inte lätt heller.
Att man är barnkär och har barn själv skulle vara en tillräcklig anledning till att klara spädbarns placerinngar är inte en självklarhet!
Att vara familjehem är så mycket mer än att gulla runt med en nyfödd bebis!
Du har bio föräldrar med ALLT vad det innebär!
Du har ett samarbete med soc Med ALLT vad det innebär!
Du har ett samarbete med bioskält med ALLT vad det innebär!
Är man då oerfaren så kan det vara jätte svårt att på ett bra o proffessionellt sätt klara det!
Det är jätte mycket jobb kring uppdragen och det är ett samspel som man oftast är helt styrd av hur myndigheterna och bio föräldrarna tycker,tänker och anser att det ska vara!
Det finns inte heller välmående barn som placeras och inga barn placeras utifrån väl funktionella bio föräldrar!
Det finns en anledning till placeringen och det kvarstår alltid aovsett hur litet barnet är för det är inte bara barnet man "jobbar" med utan alla andra runt barnet oxå!
Jag vill även påpeka att man skall vara medveten om att ett litet barn knytteran på annat sätt än större barn Dom är närmare eller hur man skall för klara
ex ett strörre barn har minne av sina biosar har minne av släkt m.m en baby har er men man få inte glömma eller rättare sagt aldrig glömma för en minut att målet med en familjehems placering är och skall alltid vara att barnet skall åter förenas med föräldrarna ..
Det sliter på hjärtat att lämna en liten ängel som man haft hos sig i flera år.. gråtande till biosar för att nu bo där men det är något man måste vara förberäd på
att lämna ett spädbarn till biosen för 2 nätter hur bra man än tycker att det är så känns det svårt i hjärtat att inte veta hur änglen mår eller gör .. dom är små kan inte berätta hur dom haft det om allt gått bra .
låter lite svamligt kanske men det jag vill få fram är inte bara mer negativa tankar om familjehem men som sagt när man gör detta för första gånger skall man veta vad som väntar en och vad som väntas av en soc berättar sällan att det kan vara jobbigt med bios besök m.m
men glöm inte alla underbara minnen också som man får med sig under resans gång
alla hundra tals extra kramar
den underbara första plockade blomman :)
och alla andra underbara minnen
låt inget avskräcka er se det som en förberedelse :)