• Anonym

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Anonym (sanna) skrev 2011-03-31 21:01:39 följande:
    ja jag hoppas det!
    Det är bara på umgängerna jag tillåter dom lyfta i barnet (då måste jag ju släppa efter...)
    Ja absolut så måste du "släppa då"  och ska släppa då..... 
  • Anonym
    Anonym (käppar i hjulet?) skrev 2011-04-14 09:19:49 följande:
    Hej

Jag har unde rlång tid haft tankar på att engagera mig som familjehem/jourfamilj. Har två egna barn i skolåldern, och har tänkt att detta ska påbörjas när mina egna barn är lite äldre (för att frigöra tid och engagemang).

Nu till frågan:

För en tid sedan fick jag en utmattningsdepression, och äter nu SSRI. Min man (som jag varit gift med 2 år, ej barnens pappa) har gått i terapi för att komma till bukt med en del problem han har i bagaget. Inget allvarligt, utan typ låg självkänsla som yttrar sig i en beroendeställning med en överdriven rädsla för (påhittade) separationer. Detta var en av anledningarna till att jag gick in i väggen, hans oförmåga att "stå på egna ben" och hans beroende av mig och min energi. Är säker på att både han och jag kommer komma ur detta, och att vår förmåga att vara familjehem inte påverkats (på lång sikt).

Har nu börjat fundera på hur mycket just detta kan påverka våra chanser att få bli familjehem längre fram. Hur mycket kommer dom vilja gräva i detta? Hur pass hårt kan det påverka oss att jag ätit SSRI och att min man "behövt" terapi?

Blir ledsen av att tänka på att detta kanske kommer sätta käppar i hjulet för mig och oss.

Ps. Det är ett par år kvar till vi ev. påbörjar denna resa. Vill att barnen blir lite större, vi behöver flytta till större hus etc. Alltså inget som ska sättas igång imorgon...
    Som det låter på det du beskriver här så har du/ni samma problematik som de barns föräldrar som isåfall skulle placeras hos er kan tänkas ha.

Men om ett par år vet man ju aldrig hur situationen i er familj ser ut. :)
  • Anonym
    Anonym (käppar i hjulet?) skrev 2011-04-14 12:46:26 följande:
    Hej

Skrattade när jag läste ditt svar. Vet du något om utmattningsdepression? Har du erfatenhet av det eller känner någon som drabbats? Ja det gör du förmodligen, för det syns inte på utsidan, och de allra flesta är "helt normala" förutom en stor brist på energi (orkar inte förklara det mer än så).

Skulle mina barn familjehemsplaceras skulle vi få familjehemsplacera i princip varenda unge.

Väljer att inte kommentera ditt svar mer än så, och hoppas på mer relevanta svar från andra.
    Skratta på du. Men ja, jag har erfarenhet av utmattningsdepression, annars hade jag såklart inte svarat på ditt inlägg!

Soc ville placera mitt barn då jag själv led av detta för ett par år sen. Så visst är det ett fullgott skäl till placering, tro inte annat!
    (nu blev det inte så dock som tur är)

Din inställning är väl inte helt okej, du verkar arrogant och jag kan väl bara önska "lycka till".

Själv skulle jag dock inte välja att placera mina barn i din familj, beroende på din attityd här!
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-04-15 06:55:16 följande:
    Och så kan det vara svårt att i förväg förstå hur otroligt arbetsamt och krävande det är att vara familjehem. Man kan inte jämföra det med hur det är att bara vara förälder.
    Precis och därför är det inte okej med psykis ohälsa som t.ex utmattningsdepression.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-23 09:53:28 följande:
    Det är vanligt att familjehem tar emot barn i en viss ålder. Det är viktigt att allt klaffar vid en placering och man måste ta med alla omständigheter i beräkningen tex egna barns behov, placerdae barns behov, arbet och möjlighet att vara ledig osv. Om placeringen (enligt soc) kräver att en vuxen är hemma så får man inkomstbortfall den perioden. Spädbarn vill de ofta placera i erfarna familjehem och det är främst äldre barn som placeras därför kan väntan bli lång men det viktiga är att det blir rätt.
    Känner också spontant för ett mindre barn att få ta hand om. Men känner att det borde vara tvärtom - jag som inte har erfarenhet av detta borde ha lättare att ta hand om ett mindre barn eftersom jag har ett barn själv, är barnkär och bebisar är "lätta" att ta hand om, men jag kan tänka mig att ett äldre barn kan vara arg på sin situation och kanske sina föräldrar, vara utåtagerande och arg på att behöva bo hos mig och följa mina regler!?

Tänker jag fel? För mig känns det lättare att kunna ta hand om ett litet barn och ge det sunda värderingar och ett kärleksfullt hem från början medan jag skulle känna osäkerhet på hur jag hanterar ett äldre barn som förstår mer och hur jag på bästa sätt ska uppfostra honom/henne.

Förstår du hur jag tänker? Jag förstår att alla barn inte är "problembarn" eller har diagnoser, men kan tänka mig att om man behöver en extra familj så har man varit med om något som gör att man inte kan bo hemma.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-26 14:23:09 följande:
    Känner också spontant för ett mindre barn att få ta hand om. Men känner att det borde vara tvärtom - jag som inte har erfarenhet av detta borde ha lättare att ta hand om ett mindre barn eftersom jag har ett barn själv, är barnkär och bebisar är "lätta" att ta hand om, men jag kan tänka mig att ett äldre barn kan vara arg på sin situation och kanske sina föräldrar, vara utåtagerande och arg på att behöva bo hos mig och följa mina regler!?

Tänker jag fel? För mig känns det lättare att kunna ta hand om ett litet barn och ge det sunda värderingar och ett kärleksfullt hem från början medan jag skulle känna osäkerhet på hur jag hanterar ett äldre barn som förstår mer och hur jag på bästa sätt ska uppfostra honom/henne.

Förstår du hur jag tänker? Jag förstår att alla barn inte är "problembarn" eller har diagnoser, men kan tänka mig att om man behöver en extra familj så har man varit med om något som gör att man inte kan bo hemma.
    Att vara familjehem åt en liten lätt bebis  är inte bara..... och det är oftast inte lätt heller.
    Att man är barnkär och har barn själv skulle vara en tillräcklig anledning till att klara spädbarns placerinngar är inte en självklarhet!
    Att vara familjehem är så mycket mer än att gulla runt med en nyfödd bebis!
    Du har bio föräldrar med ALLT vad det innebär!
    Du har ett samarbete med soc Med ALLT vad det innebär!
    Du har ett samarbete med bioskält med ALLT vad det innebär!
    Är man då oerfaren så kan det vara jätte svårt att på ett bra o proffessionellt sätt klara det!
    Det är jätte mycket jobb kring uppdragen och det är ett samspel som man oftast är helt styrd av hur myndigheterna och bio föräldrarna tycker,tänker och anser  att det ska vara!
    Det finns inte heller välmående barn som placeras och inga barn placeras utifrån väl funktionella bio föräldrar!
    Det finns en anledning till placeringen och det kvarstår alltid aovsett hur litet barnet är för det är inte bara barnet man "jobbar" med utan alla andra runt barnet oxå!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-26 18:58:51 följande:
    Att vara familjehem åt en liten lätt bebis  är inte bara..... och det är oftast inte lätt heller.
    Att man är barnkär och har barn själv skulle vara en tillräcklig anledning till att klara spädbarns placerinngar är inte en självklarhet!
    Är man då oerfaren så kan det vara jätte svårt att på ett bra o proffessionellt sätt klara det!
    Det är jätte mycket jobb kring uppdragen och det är ett samspel som man oftast är helt styrd av hur myndigheterna och bio föräldrarna tycker,tänker och anser  att det ska vara!
    Det finns inte heller välmående barn som placeras och inga barn placeras utifrån väl funktionella bio föräldrar!
    Det finns en anledning till placeringen och det kvarstår alltid aovsett hur litet barnet är för det är inte bara barnet man "jobbar" med utan alla andra runt barnet oxå!
    oj då ord och inga visor...bäst jag avstår från att erbjuda min hjälp då! Förvånad
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-27 13:49:51 följande:
    oj då ord och inga visor...bäst jag avstår från att erbjuda min hjälp då! Förvånad
    Det är upp till dig hur du vill göra!
    Men att blint tro att det bara är att "ta hand om en söt liten bebis" är rätt långt ifrån sanningen!
    Det är så mycket mer än så!
    Tycker det är synd att du av någon konstig aneldning blev stött o tolkar dett negativvt när jag bara skriver om hur det  egentligen är!
    Finns mycket böcker man kan läsa om familjehem o placerade barn och ännu mer info att googla om det!
    När man ger sig in i det så måste man veta vad det är man har gett sig in på och vad dessa uppdrag innebär!
    Att reagera med att "då avstår jag med att erbjuda min hjälp" är bara löjligt och en barnslig reaktion!
    Det är så himla viktigt att ta reda på vad det innebär att vara familjehem för att man ska kunna göra ett bra jobb för det är precis det man gör! I de flesta fall, övervägande fallen så finns kontakt med bio föröldrar o bio släkt, det finns umgänge med dessa och det oavsett vad familjehemmet anser om det! Kontakten med dessa är jätte viktig och det finns rätt många barn som flyttar hem efter olika lång tid i familjehemmet.
    "Barnen ska i den mån det går jobbas hem"...... det är vad man ska stötta bio  familern och barnet med, man och i väntan på att det ska bli möjligt ska man se till att barnet mår så bra det bara går!
  • Anonym

Vill inflika till detta inlägget

Jag vill även påpeka  att man skall vara medveten om att ett litet barn knytteran på annat sätt än större barn Dom är närmare eller hur man skall för klara

ex ett strörre barn har minne av sina biosar har minne av släkt m.m en baby har er men man få inte glömma eller rättare sagt aldrig glömma för en minut att målet med en familjehems placering är och skall alltid vara att barnet skall åter förenas med föräldrarna ..

Det sliter på hjärtat att lämna en liten ängel som man haft hos sig i flera år.. gråtande till biosar för att nu bo där men det är något man måste vara förberäd på

att lämna ett spädbarn till biosen för 2 nätter hur bra man än tycker att det är  så känns det svårt i hjärtat att inte veta hur änglen mår eller gör .. dom är små kan inte berätta hur dom haft det om allt gått bra .

låter lite svamligt kanske men det jag vill få fram är inte bara mer negativa tankar om familjehem men som sagt när man gör detta för första gånger skall man veta vad som väntar en och vad som väntas av en soc berättar sällan att det kan vara jobbigt med bios besök m.m

men glöm inte alla underbara minnen också  som man får med sig under resans gång

alla hundra tals extra kramar
    den underbara första plockade blomman :)
    och alla andra underbara minnen

låt inget avskräcka er se det som en förberedelse :)

• Anonym
    Anonym (Wonder) skrev 2011-10-24 08:49:34 följande:
    Anonym (kontaktfamilj) Jag är säker på att du och alla andra förstod hur det låg till ändå men ja vi är KONTAKTFAMILJ och inte familjehem. Var snäll o sluta märka ord och fokusera på trådens innehåll istället.
    Nja fast faktum är att det är jätte många som blandar ihop begreppen så det va nog inget illa menat!
    Och framförallt  om man är ny inom denna branch så är det inte alltid så lätt!
    Kan väl tycka att du ska gräva ner stridsyxna lite för det va nog inte alls illa menat, jag uppfattade det inte så i alla fall.
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer