Anonym (kanske kanske) skrev 2010-09-02 22:02:01 följande:
Jag har lite frågor. I mig växer en liten känsla av att jag och min man i framtiden (hur långt bort vet jag inte) kanske skulle kunna bli familjehem. Jag tror att barnet skulle få det väldigt bra i vår familj. Mina frågor.
Hur små barn kan man få ta hand om? Vi skulle helst vilja ha ett så litet barn som möjligt. Vad är svårigheterna med att ta hand om ett litet barn?
Kan man få adoptera barnet efter en viss tid om föräldrarna går med på det eller hur går det till?
Måste man vara familjehem till ett barn där föräldrarna bor i samma kommun som en själv? Jag känner att jag helst inte skulle vilja bo så nära föräldrarna...
Att vara ett famlije hem innebär INTE att man ska TA ÖVER föräldrarollen för evigt! Man ska aldrig gå in i ett "uppdrag" med en sådan tanke även om barnet som placeras är mycket litet! Vad som helst kan hända under resans gång och det innebär inte alltid att barnet stannar i sigg familjehem utan faktiskt flyyatr hem till sina föräldrar! Att vara ett familjehem innebär inte heller att man tar avstånd från barbets bio föräldrar..... tvärtom! Oftast måste man samarbeta vare sig man vill eller inte, anses det vara det bästa för barnet så är det så det kommer att bli! Dessa barn som placeras hos oss får vi inte se på "som våra egna barn" då dom inte är det och man måste alltid ha i bakhuvudet att barnet kan få flytta hem till bio familj! Långt ifrån alla placeeringar är uppväxt placerinagr och många utav dom som tänkt att vara det kan förändras.... en förälder slutar missbruka - barnet flyttar hem, en förälder mår bättre i sin psykiska sjukdom och klarar av ett "normalt" liv - barnet flytar hem, en misshandlar förälder har genomgått terapi/suttit av sitt straff och anser sig vara en ny och bra förälder - barnet flyttar hem!
Vad som helst kan hända!
Och meningen med att vara ett familjeherm är inte att motarbeta bio föräldrar eller utgå ifrån att placeringen är för evig utan att så mycket det bara går och är möjligt samarbeta med bio föräldrar! För i dom flesta fallen så ska faktiskt barnen förr eller senare hem igen och i dom allra flesta fallen så blir det sådana omständigheter som gör att barnet också flyttar hem!
Man måste alltid ha det i åtanken i alla uppdrag man får!
Själv hade vi en liten kille som kom till oss som 3 månaders bebis och bodde hos oss tills han blev 7 år, hans hemförhållanden ordnade mot alla odds upp sig och mamman blev fullt kapabel till att klara av sin mammaroll utan anmärkningar! Dom mår idag båda två jätte bra och det som hände va det bästa för barnet även om vi genomgick en fruktansvärd tid efter att han flyttat hem så va det det bästa alternativet trots allt med tanke på att mamman kämpade på så pass och faktikst blev en frisk och jätte bra mamma.....
Det är ett fantastiskt jobb att vara familjehem, ger massor, men får massor men oj vad s,ärtsamt det kan vara....