• Anonym

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Kaninfarmen

Tack!

• Anonym

Ang barnen i Mark. Varför flyttades ärendet till Marks komun från Vara?

• Anonym

Det var väl så att den biologiska mamman flyttade till Mark?

Det verkar va så dålig  kontakt mellan kommuner och de olika "socialtjänsterna" (konstigt ord det blev)...Har varit med om det själv. Borde vara självklart att det finns ett samarbete!

• Anonym
    Eela skrev 2010-10-20 22:28:54 följande:
    Vad jag förstod så var det för att de biologiska föräldrarna bytte kommun...

Vi har varit familjehem åt barn som haft runt flyttande biologiska föräldrar men det har alltid varit den kommun som hade hand om barnet vid omhändertagandet som varit placeringskommun.
    Ja precis. För annars kan man ju som familjehem eller plac få nya socialsekr typ varje vecka?
    Om det nu ÄR missförhållanden i familjehemmet då skulle ju aldrig barnet berätta det för sina nya soc sekr som de aldrig träffat innan  o som byts när mamman flyttar?
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2010-10-21 14:10:46 följande:
    Det är tur att hon är en f.d familjehemsmamma nu. Hoppas barnen har det bra nu och att dem får komma hem!
    Hem till? Familjehemmet eller den misshandlande pojkvännen o flyttande mamman?
  • Anonym
    Anonym (Förskollärare) skrev 2010-10-23 20:26:52 följande:
    Tack för svaren! Brukar dessa barn fortsätta på förskolan under utredning? Eller är man alltid hemma med jourfamiljen?
    Vi har en liten 5 åring jourhemsplacerad i väntan på ett familjehem ( har varit hos oss i 5 månader) och han har gått kvar på sitt dagis som vanligt förutom när han kom så va han "hemma" första veckan!
    Det är 3 mil om dan att köra men dagis är viktigt för honom, han trivs och har ett underbart dagis
  • Anonym
    Cindra skrev 2010-10-24 23:44:03 följande:
    Jag är jourhem för riktigt små barn, från nyfödd till ca 3 års ålder. De barn jag haft som gått på dagis har INTE fortsatt med det. Men det kan säkert se olika ut. Små barn (kanske med en förhållandevis kort dagistid bakom sig) behöver knyta an till oss i jourhemmet i lugn och ro, komma in i familjen och i vardagslivet. Ganska ofta är barnet i akut kris när det kommer och ibland finns också en hotbild som gör att fortsatt dagisvistelse blir omöjlig... Blir det en längre placering går jag alltid till öppna förskolan.
    men som jourhem kan man ju ha barnet allt ifrån några dygn till max 6 månader....slutar det då på dagis bara för jourhemsplaceringen och vi säger familjeförhållandena löser sig o barnet flyttar hem....måste det börja om då? Om den tilltänkta familjehemmet  barnet ska till efetr jourhemmet bor så pass så dagiset passar bra så varför byta...?
    Vi har alltid haft barnen  kvar på dagis, inte den första tiden o beroende självklart på vad som hänt o hur barnet mått men meningen är inte att allt ska brytas för en jourhemsplacering! Åtmistone så har Soc här resonerat så!
    Men det är säkert olika! Men jag är nog på samma linje jag som Soc här man ska inte bryta för mycket av barnets "vanliga liv" och vardag.....Sen tror jag personligen att barnets anknytning inte mest beror på hur mycket effektiv tid barnet vistas med jourhemsföräldrarna utann det har med så mycket annat att göra också!
  • Anonym
    Cindra skrev 2010-10-25 07:30:44 följande:
    Jag är jourhem för en organisation och får barn från ett stort upptagningsområde, har faktiskt hittills aldrig haft något barn från min egen hemkommun... Just nu bor här en 1 1/2-åring. H*n var nyss färdiginskolad på dagis när det akuta omhändertagandet skedde. Att gå kvar på dagis var uteslutet, dels pga av hotbilden men också för att det är drygt 3 mil enkel väg och det blir för jobbigt för barnet. Antingen åker man "tidigt" (o fastnar i rusningstrafiken och det tar en EVIG tid) eller så åker vi 9.30 o då somnar barnet i bilen...och sover därför INTE middag på dagis utan somnar under bilresan hem på em och sedan är hela kvällen körd och den onda cirkeln är sluten.
    När det gäller familjehem så har jag hittills aldrig varit med om att familjehemmet bor i samma kommun som bioföräldrarna och då faller ju hela tanken med att gå kvar på samma dagis.
    Annars förstår jag absolut tanken med att ha kvar sitt dagis, att inte bryta upp allt. I den bästa av världar skulle det kunna funka!! Sedan tror jag också att det ÄR viktigare för ett lite större barn (som tex en 5-åring) att ha  kvar sitt dagis än för de småttisar som jag oftast har hand om!
    Ja absolut du har helt rätt i det du säger!
    Vi är som sagt ett kontrakterat jourhem genom våran hem kommun och hittills har vi aldrig fått något barn från annan kommun och heller inte inskolat våra placerade i någon annan kommun än hem kommunen!
    Även om det i många fall varit akuta omhändertaganden så har allt skett inom samma kommun.
    Vad olika det kan vara fast "man utför samma jobb" ...
    Det ena uppdraget är inte det andra likt.
  • Anonym
    Cindra skrev 2010-10-25 11:02:19 följande:
    Ja mycket det som är "charmen" med vårt jobb (missförstå mig rätt!!) att det är så olika! Dels ser det olika ut mellan olika kommuner/organisationer och dels så är ju varje ärende så unikt, man får nya erfarenheter och lär sig massor för varje gång, det är en stor utmaning! Jag har aldrig tidigare haft ett så roligt och så svårt jobb!!
    Du får gärna inboxa mig om du vill, är alltid intressant att utbyta tankar o erfarenheter med andra jourhem!
    Jag förstår vad du menar.... tänkte faktiskt skriva just det du precis gjorde: "charmen med vårat jobb"
    Det ena uppdraget är inte det andra likt och den ena dagen är inte den andra lik!
    Håller helt klart med dig om att det är ett enormt roligt och Ja även svårt jobb!
    Det är givadnde, det är lärorikt,det är varierande,det är tacksamt, det är kärleksfullt och det är känsloladdat!
    Det känns som om man "hittat rätt" , som att man gör och jobbar med det man brinner för!
  • Anonym
    Anonym (Kanelbullen) skrev 2010-10-30 20:45:52 följande:
    Hej!
    Har läst i tråden sedan i somras då vi tog kontakt med socialen för att få info om hur det är att vara kontaktfamilj.

Efter sommaren återkom de och sa att det behövs inte kontaktfamiljer i den stadsdelen (Majorna, Göteborg) och de gav mitt nummer till en annan stadsdel som skulle återkomma.

De återkom inte och för 2 månader sedan kontaktade jag en grupp i Göteborg som gjorde reklam på Kulturkalaset i somras. De var en (kommunal/landsting) enhet som bara hanterar förmedlingar mellan sökande och mottagande familjer men de har heller inte ringt tillbaka!

Om det funkar så här dåligt bara att få information så kan man förstå att det inte finns tillräckligt med kontaktfamiljer...

Finns det andra ställen att vända sig till, privata organisationer e.d?

Vi har en dotter på 4 år tänkte därför "börja" som kontaktfamilj till ett barn i samma ålder. Jag hade behövt den hjälpen när jag och min bror var barn och hoppas därför kunna hjälpa ett barn i liknande situation.
    Det är ju toppen att det inte behövs kontaktfamiljer - ännu bättre hade det varit om inte familjehem heller behövdes.
    De har väl kvar era uppgifter och kan kontakta er om något skulle dyka upp. Ligg lågt tycker jag.
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer