Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Pipen; Bara för att jag berättade detta om den fina lösningen med pumpen så kom idag en riktig ställning från hjälpmedelscentralen. Nu känns sovrummet mer som ett.....sjukrum. Hahaha...

♥ Simon ♥
  • Skumboll

Glad Påsk! Här blir vi hemma, S klarar inte förändringarna när vi åker bort så det blir så vanligt som det bara går. Lika bra det. 

En dum en: Vad roligt att det går framåt!
    Michi: Håller alla tummarna!
    Frisören: Vilken läkare har ni på allergi/lung? Vi går lite sporadiskt där och ska dit igen nästa vecka. 
    Pipen: Åh, den nya pumpställningen är så suverän! Har förstått att det inte är helt enkelt att få en, de lär inte vara direkt billiga! Sista veckan har vi fått sjukhusgrejer/hjälpmedel hemkörda varenda dag, grannarna börjar nog snart undra... 
    INGEN som vet hur lång väntetid det är på op på ALB? (...jag är lite ivrig!)
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Sofia: Det är en vanlig droppställning, men det verkar inte ha varit någon självklarhet att ens få en sådan. Vi ger S mat/vätska på natten ibland och hittills har vi haft en egen konstruktion, lite mindre fin kan man säga så den här ställningen är alldeles perfekt! 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Frisören skrev 2010-04-04 11:39:23 följande:
    Ander Lindfors heter han. Han som vi ska till på Gastro heter Magnus Fredriksson, någon du känner till? Vem har du gått till på Lung och allergi? Jag känner till flesta där då vi går dit 1 gång veckan sedan ett år...
    Njae, Magnus har jag bara hört vid namn, aldrig träffat honom. 
    Vi går till Petra Verbovszki på lung och allergi, hon har varit bra tycker jag!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-04-04 11:42:50 följande:
    Skumboll: vi är uppsatta på knapplistan också och till oss sa dom att väntetiden var 1-2 månader. Det var svårt att veta. Det har varit så mycket benbrott i vinter så dom hade fått skjuta på mindre livsviktiga operationer så köerna var lite längre nu på våren.
    Aha, det var inte värre väntetid än så alltså. Då hoppas jag att vi hör något från barnkirurgen snart. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Frisören skrev 2010-04-04 12:49:20 följande:
    Åååå hon är HELT fantastisk! Det är min favorit!
    Ja, hon är en fantastisk mjuk empatisk person. Jag var helt förbluffad över det mottagandet vi fick första gången. Ofta ser ju läkarna på de olika områdena bara "sin" sak så att säga, men hon såg helhetsbilden på ett annat sätt... och framför allt, hon hade läst på redan innan om sonens problem vilket underlättar så mycket för en förälder. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Frisören skrev 2010-04-04 13:00:48 följande:
    Verkligen! Vi har haft henne när Anders varit borta. Tyvärr är hon inte så rutinerad som honom och endast där på onsdagar så vi fick inte ha henne kvar=( Vad är knapp på magen?
    Aha, så hon jobbar bara onsdagar?
    En knapp på magen är en en kateter (slang) som går in i magsäcken från utsidan av buken som man ger mat i. Ett alternativ till sond i näsan kan man säga. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Trulis: Åh så härligt! Jag blir faktiskt lite avis...

Idag har vi varit och besökt ett specialdagis, men det liknade mer en sekt. Haha. Och så har vi varit hos allergi och lung, men S mår så fint nu så hon kommer avskriva oss därifrån (jippi!). Ett ställe mindre att besöka. 
    Och om två veckor ska vi till kirurgen för besök. Spännande!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Pipen: Hon var nog lite tveksam, man har ju gjort två kontraströntgen som visar felfri passage. Det kan hända att det är så ändå med tanke på hans problematik och dignos. Han lät i alla fall jättefin i luftvägarna nu och hon tyckte inte att vi skulle medicinera mer än vid infektioner om han behöver. Hon sa att knappen kommer hjälpa och underlätta för oss, efter två år med sond tyckte hon nog att det var dags att ta bort den. Jag håller med!

♥ Simon ♥
  • Skumboll

lemco: En ph-mätning går till så att man för ner en sond genom näsan ner till magsäcken. Sonden är i sin tur kopplad till en dosa som barnet bär med sig i en ryggsäck. Sonden mäter ph-värdet som dosan registrerar under ca 24 timmar. 

Man kan också göra en kontraströntgen för att se om kontrastvätskan har fritt flöde och om den backar tillbaka. Men, den undersökningen är inte helt tillförlitlig, det krävs att barnet får reflux just under röntgen.
    Om barnet har reflux kan man behandla med olika mediciner, exempelvis Losec. 
    Har man reflux är det inte heller ovanligt att man är känslig för mjölkprotein. Det behöver inte vara allergi, men magen mår alla gånger inte bra av mjölkproteinet. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13