• FruSen

För fan i h-vete, jag får ju tinnitus!!!! Hur lära en 11-månader att man inte ska göra så?!

Dottern som är 11 månader tar i för kung och fosterland och lägger av tjut och skrik som får öronen att vilja trilla av alltså!
    Sambon har lovat i en vecka (!!! ) att ta hem öronproppar från jobbet (han är för snål för att köpa, men kommer inga proppar hem idag så skiter jag i det och köper ändå!)
    Varför skriker hon såhär?
    Hon gör det när hon är nöjd och glad och hon tycker det är jätteskoj!
    Nyss lyfte jag upp henne och hon la av ett skrik som gör att det ringer i hela j-la skallen !!
    Hur ska man markera för henne att man inte ska skrika såhär?
    Att avleda funkar inte, hon tjuter ändå...

• Svar på tråden För fan i h-vete, jag får ju tinnitus!!!! Hur lära en 11-månader att man inte ska göra så?!
  • FruSen
    MikuAndSaraLi skrev 2010-03-22 21:41:43 följande:
    Så svårt är det ju inte att gå till Apoteket och köpa öreproppar själv istället för att vänta på att den snåle killen ska ta hem ett par. Precis som någon annan sa - dom kostar inte många slantar.
    Jag gissar att du inte har ca en mil till närmsta apotek och fortfarande drygt en menter snö ?

Öronproppar är nu fixkade i alla fall

Haha, provade blåsa tösen i ansiktet men det blev bara orligare och tjuten blev värre!!
    deac skrev 2010-03-22 18:44:08 följande:
    Då min som var runt 10-11 månader så skrek han också sådana där illtjut. Han har alltid haft väldigt hög ljudvolym och väldigt kraftig röst. Han hörs tydligt än idag. Det vi gjorde var att blåsa honom i ansiktet varje gång han skrek. De flesta små barn tycker att det är obehagligt och drar efter andan. Det kan de göra även när det blåser ute. Tyst blev han i alla fall. Sedan när de tystnat så kan man ju markera med ett lugnt och tydligt NEJ, inte skrika. Sedan kan jag trösta er alla med att det försvinner med tiden. Förmodligen vill de bara testa sina röstresurser och se sina begränsningar/förmågor.
    Vi brukar inte göra något annat än att försöka locka med nån leksak istället, men det hjälper ju inte så vi har som slutat och hon brukar inte få någon reaktion av oss. Hon kan tex sitta utom synhåll och glatt tjuta och skrika så det beror nog inte på att hon får reaktioner tror jag.
    Viccy skrev 2010-03-22 20:55:51 följande:
    Anledningen att hon fortsätter är förmodligen för att hon får en reaktion. Om man ignorerar det så kommer hon till slut inte tycka att det är roligt längre. Hoppas jag iaf Lycka till!!
  • Birgitta L

Svar till Fru Sen:

Ja, hon testar rösten och det är en positiv del i hennes utveckling och om det är för höga ljud för dig så är ju öronproppar ett bra alternativ, bra att du fått det nu. Du ska inte ignorera henne som någon skrev här, hon är alldeles för liten för sådana metoder. Och det har inget att göra med om hon får reaktioner eller inte från er, det är hon också för liten för precis som du själv också påpekar. Låt henne tjuta bara, det är en del i hennes utveckling och lyckan över att ha upptäckt sin egen röst och förmåga till att kunna använda den.

• FruSen
    Birgitta L skrev 2010-03-22 22:14:58 följande:
    Svar till Fru Sen:   Ja, hon testar rösten och det är en positiv del i hennes utveckling och om det är för höga ljud för dig så är ju öronproppar ett bra alternativ, bra att du fått det nu. Du ska inte ignorera henne som någon skrev här, hon är alldeles för liten för sådana metoder. Och det har inget att göra med om hon får reaktioner eller inte från er, det är hon också för liten för precis som du själv också påpekar. Låt henne tjuta bara, det är en del i hennes utveckling och lyckan över att ha upptäckt sin egen röst och förmåga till att kunna använda den.
    Känns nästan värst med att grannarna varit lite oroliga och trott att det absolut måste vara något hemskt som dottern råkat ut för då hon skriker sådär...
  • Birgitta L

FruSen: Det är inget som grannarna har med att göra. För lyhörda väggar helt enkelt.

• FruSen
    Birgitta L skrev 2010-03-22 22:27:32 följande:
    FruSen: Det är inget som grannarna har med att göra. För lyhörda väggar helt enkelt.
    Jag vet och jag har ju förklarat för dom. I alla fall de som ringt på och funderat. Men visst är det lite lyhört här. Kan tänka mig att det genom deras väggar låter jätteskumt med en liten som verkar skrika som en stucken gris liksom...
  • Berra B

Ville bara säga att det är en tröst att det finns fler som går igenom samma sak som oss. Vi har inte heller lyckats med att få vår lilla son att sluta gallskrika...

I vårt fall så skriker han bara när han inte får som han vill eller är missnöjd. Kan ibland komma ganska plötsligt, känns lite som att få en örfil utan att vara beredd på det, och man har ibland svårt att tygla sin egen reaktion...tyvärr.
    Nu vill jag bara klargöra att med reaktion menar jag att man hoppar till eller skriker till av rädsla. Det har hänt att jag ibland blivit så frustrerad att jag skrikit tillbaka...inget jag är stolt över, men som jag sa så känns det som en mental örfil.

Han var en ganska glad kille tills för ungefär en månad tillbaka då han liksom gick över till att testa alla gränser man kan som en liten 13 månaders bebis och vara ganska tjurig. Vi börjar smått vänja oss vid detta och jag bär nu öronproppar :)
    Det funkar faktiskt mycket bättre än att gå på helspänn...
    Oj...kan inte skriva mer. Monstret har vaknat!

To be continued!

• jemppa

Väcker liv i gammal tråd...

Precis såhär har vi det. Ungen skriker så det ringer i hela skallen! Jag bara väntar på att grannarna ska ringa polisen. Träffar vi andra barn skriker h*n så de börjar gråta. Jag har funderat på öronproppar, men det känns ju konstigt att gå omkring med sådana hemma. Tydligen är det inte så konstigt ändå när jag läser vad andra har skrivit i den här tråden.

• FinastE2010

Hm är det samma som min son på 9 ½ månad håller på med kanske? Han håller på hela dagarna och skriker till högt "öhh" hela tiden. Oavsett vilket humör han är på, men är han arg så låter han ju givetvis med mer gnällig röst. Sonen har verkligen pipa, när han skriekr hörs det över ett helt köpcentrum!! Det är INTE lyhört här, men grannarna har till och med dunkat i väggen någon gång men då var de inte dessa "tjut" utan mer gallskrik när han inte ville sova.. men hörs gör han!

Är det så era gör? Han "skriker" ju liksom "ÖÖÖH!!"

Gammal tråd såg jag nu.. men kanske fler vill skriva? :)

• NäraMammaiNorge

En tröst...nu är min son 21 månader och jag hadde helt glömt bort hur förfärligt vi hade det tills någon väckte liv i tråden. Håll ut alla föräldrar till hög-skrik-barn! Det går över.

• caaroooline

jag skulle haft öronproppar och ignorerat att hon skriker. Oftast tycker barnen det är kul när man säger till dom. det tkr iaf våran son.

• Koppkaka

Dom som säger att det bara är att ignorera och att det är baaara att stå uuut, det går öööööver - ni har inte haft en unge hemma som skriker så fönstrena skallrar och det ringer i öronen av smärta. Det KAN ni inte haft! 

Min son är snart 11 månader och har gallskrikit på detta sätt i en månad ungefär nu, och har väl gjort det förut också men då bara någon gång och sen glömt bort det, så det går inte heller att skylla på att det är ett nytt ljud han kommit på. Han skriker av missnöjdhet eller för uppmärksamhet, typ om man säger AJ AJ och flyttar bort honom från nånstans han inte får vara, då skriker han. Eller om man för en stund gör något annat, som att prata med en annan vuxen, så kan han gallskrika. Och det är riktiga "AAAAAAAAAAHH! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!" och gör fruktansvärt ont i öronen. Och när det blir den smärtan i öronen så reagerar man ofta med att bli arg även fast det inte är meningen. 

Jag har ingen aning om hur vi ska göra för att han ska sluta skrika, men det är helt sjukt jobbigt och jag tappar snart förståndet känns det som.  

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • MikuAndSaraLi
    Koppkaka skrev 2012-07-16 13:03:20 följande:
    Dom som säger att det bara är att ignorera och att det är baaara att stå uuut, det går öööööver - ni har inte haft en unge hemma som skriker så fönstrena skallrar och det ringer i öronen av smärta. Det KAN ni inte haft! 

Min son är snart 11 månader och har gallskrikit på detta sätt i en månad ungefär nu, och har väl gjort det förut också men då bara någon gång och sen glömt bort det, så det går inte heller att skylla på att det är ett nytt ljud han kommit på. Han skriker av missnöjdhet eller för uppmärksamhet, typ om man säger AJ AJ och flyttar bort honom från nånstans han inte får vara, då skriker han. Eller om man för en stund gör något annat, som att prata med en annan vuxen, så kan han gallskrika. Och det är riktiga "AAAAAAAAAAHH! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!" och gör fruktansvärt ont i öronen. Och när det blir den smärtan i öronen så reagerar man ofta med att bli arg även fast det inte är meningen. 

Jag har ingen aning om hur vi ska göra för att han ska sluta skrika, men det är helt sjukt jobbigt och jag tappar snart förståndet känns det som.  
    *skratt*
    Ja, jag hittar nog på att jag har en dotter, eller? xD
    Nej, min dotter hade den perioden då hon skrek så min tinnitus var i samma tonläge som ungens röst >.<
    Efter en 4-5 månader, bara klipptes skriken av tvärt och jag trodde först att jag blivit döv, för hon sa inte ett ljud på resten av dagen.
    Tills min kompis kom hem till oss - DÅ upptäckte jag att jag INTE var döv utan att ungen bara hade slutat skrika.
    Nu är hon 3 år och är inne i en "skriker tills jag får som jag vill" period och jag har aldrig hört på maken hur hon kan skrika.
    Men i vilket fall - jo, det går över.
    Och jo - det är bara att stå ut. Man kan trösta, pussa och krama och försöka underhålla så tro inte att jag säger att man ska strunta i att barnet skriker men oftast är det ju att dom testar sin röst.
    Min dotter såg i varje fall överlycklig ut när hon pep, skrek och ylade som ett halvårsgammalt bebis =')
  • RosaBabyfilt

Jag har migränanfall några gånger i månaden vilket triggas igång extra vid dotterns skrik. Hon började också skrika när hon var ca 9-10 månader och det håller i  sig än idag :) Men det är bara att ha tålamod och använda öronproppar när du känner att du behöver. Här hemma ligger det öronproppar överallt känns det som... Köps nya paket flera gånger i månaden för de slits ut ;) Så köp hem - ta hem! Så du står ut ;)

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • RosaBabyfilt

Grejen är ju den - skulle jag också tillägga - att man kan ju inte skrika tillbaka till bebisen och säga åt att sluta skrika. Det är helt opsykologiskt att skrika åt ett barn att man inte får skrika för då tänker barnet "jamen du skriker ju" ;)

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • RosaBabyfilt

Kom på nu också att jag brukar oftast varje gång min dotter skriker sätta ett finger framför min mun och säga "ssssh". Nu har hon börjat härma det och förstår oftast att det betyder att jag vill att hon ska vara tystare :)

• Koppkaka
    MikuAndSaraLi skrev 2012-07-16 13:21:11 följande:
    *skratt*
    Ja, jag hittar nog på att jag har en dotter, eller? xD
    Nej, min dotter hade den perioden då hon skrek så min tinnitus var i samma tonläge som ungens röst >.<
    Efter en 4-5 månader, bara klipptes skriken av tvärt och jag trodde först att jag blivit döv, för hon sa inte ett ljud på resten av dagen.
    Tills min kompis kom hem till oss - DÅ upptäckte jag att jag INTE var döv utan att ungen bara hade slutat skrika.
    Nu är hon 3 år och är inne i en "skriker tills jag får som jag vill" period och jag har aldrig hört på maken hur hon kan skrika.
    Men i vilket fall - jo, det går över.
    Och jo - det är bara att stå ut. Man kan trösta, pussa och krama och försöka underhålla så tro inte att jag säger att man ska strunta i att barnet skriker men oftast är det ju att dom testar sin röst.
    Min dotter såg i varje fall överlycklig ut när hon pep, skrek och ylade som ett halvårsgammalt bebis =')
    Ta inte åt dig då. Min son gör det inte för att han tycker det är roligt, han har inte en enda gång skrattat samtidigt. 
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-16 13:42:06 följande:
    Grejen är ju den - skulle jag också tillägga - att man kan ju inte skrika tillbaka till bebisen och säga åt att sluta skrika. Det är helt opsykologiskt att skrika åt ett barn att man inte får skrika för då tänker barnet "jamen du skriker ju" ;)
    Ja men givetvis är det så, och jag försöker verkligen behärska mig och det går oftast bra. Men när man blir överraskad och det gör SVINONT så är det ibland den reaktionen att man skriker tillbaka. Vilket inte är bra!
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-16 13:43:01 följande:
    Kom på nu också att jag brukar oftast varje gång min dotter skriker sätta ett finger framför min mun och säga "ssssh". Nu har hon börjat härma det och förstår oftast att det betyder att jag vill att hon ska vara tystare :)
    Det funkade typ en halv dag här. Sen började han förknippa det där med att skrika och började skrika som på "kommando" när vi gjorde så.. :P 
  • RosaBabyfilt
    Koppkaka skrev 2012-07-16 14:15:01 följande:
    Ta inte åt dig då. Min son gör det inte för att han tycker det är roligt, han har inte en enda gång skrattat samtidigt. 

Ja men givetvis är det så, och jag försöker verkligen behärska mig och det går oftast bra. Men när man blir överraskad och det gör SVINONT så är det ibland den reaktionen att man skriker tillbaka. Vilket inte är bra!

Det funkade typ en halv dag här. Sen började han förknippa det där med att skrika och började skrika som på "kommando" när vi gjorde så.. :P 
    Haha det var ju rätt illa då... För oss funkade det i alla fall, och ett lugnt och tyst "shhh" då inte ett högt eller hetsigt ;) Men skaffa hem öronproppar, för varje gång man förlorar humöret ångrar man sig efteråt :)
  • Koppkaka
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-16 14:37:28 följande:
    Haha det var ju rätt illa då... För oss funkade det i alla fall, och ett lugnt och tyst "shhh" då inte ett högt eller hetsigt ;) Men skaffa hem öronproppar, för varje gång man förlorar humöret ångrar man sig efteråt :)
    Det är så vi gjort ju :P Haha,

Ska göra det. Ja man känner sig hemsk. 
Svar på tråden För fan i h-vete, jag får ju tinnitus!!!! Hur lära en 11-månader att man inte ska göra så?!