Inlägg från: FruSen |Visa alla inlägg
  • FruSen

För fan i h-vete, jag får ju tinnitus!!!! Hur lära en 11-månader att man inte ska göra så?!

Dottern som är 11 månader tar i för kung och fosterland och lägger av tjut och skrik som får öronen att vilja trilla av alltså!
    Sambon har lovat i en vecka (!!! ) att ta hem öronproppar från jobbet (han är för snål för att köpa, men kommer inga proppar hem idag så skiter jag i det och köper ändå!)
    Varför skriker hon såhär?
    Hon gör det när hon är nöjd och glad och hon tycker det är jätteskoj!
    Nyss lyfte jag upp henne och hon la av ett skrik som gör att det ringer i hela j-la skallen !!
    Hur ska man markera för henne att man inte ska skrika såhär?
    Att avleda funkar inte, hon tjuter ändå...

• Svar på tråden För fan i h-vete, jag får ju tinnitus!!!! Hur lära en 11-månader att man inte ska göra så?!
  • FruSen
    JAG är BÄST skrev 2010-03-22 09:13:37 följande:
    ENKELT du fixar dina öronproppar själv IDAG!!! Dom kostar inte många ören
    Men kommer hon lägga av med skrikandet ?
    Grannarna har redan ringt på och frågat om allt är ok och om dotter har ont nånstans (nästa gång är det väl snuten som står där tillsammans med soc och tror vi misshandlat vår unge)
  • FruSen
    Anledningen till att jag inte införskaffat proppar själv är för att jag har inte möjlighet till det och sambon varje dag sagt att han tar hem idag osv osv osv
  • FruSen
    SunnyBunny skrev 2010-03-22 09:26:03 följande:
    Ja herregud här har det oxå skrikits för hela området tror jag med jämna mellan rum;) Men inte har jag skaffat några öronproppar utan säger till henne och sänka volymen och då gör hon det;)
    Vad härligt att det funkar på den 11-månaders. Det funkar inte på min.

Usch då, hoppas verkligen att det inte är samma lika här. Dottern hade en "lindrigare" skrikperiod vid 6 månader så jag trodde liksom det var över nu...
    Jag flår sambon om han inte kommit hem med hörselskydd idag!
    NäraMammaiNorge skrev 2010-03-22 14:30:16 följande:
    Vi har haft samma problem. Sonen har skrikit med vansinnigt höga tjut under olika perioder. Nu är han 13 månader och det är några veckor sedan han skrek sist. Trodde också under första perioden att han snart skulle tröttna, men det har kommit och gått under hela hans lilla liv. Vi använder både öronproppar och hörselskydd här hemma. Ingenting annat fungerar, varken avledning, att skrika tillbaks eller att ignorera. Han skriker i alla humör. Det är först när folk faktiskt hör honom skrika som de förstår att det inte bara är att ignorera. Mannen har utvecklat tinnitus, och jag får så ont i öronen att det är svårt att inte bli arg. De flesta andra barn kan inte ens komma upp i de höga volymer som våran son gör, så jag tror jag förstår hur du har det.  Men mina enda råd är tyvärr: Håll ut! Skaffa hörselskydd!!
  • FruSen
    MikuAndSaraLi skrev 2010-03-22 21:41:43 följande:
    Så svårt är det ju inte att gå till Apoteket och köpa öreproppar själv istället för att vänta på att den snåle killen ska ta hem ett par. Precis som någon annan sa - dom kostar inte många slantar.
    Jag gissar att du inte har ca en mil till närmsta apotek och fortfarande drygt en menter snö ?

Öronproppar är nu fixkade i alla fall

Haha, provade blåsa tösen i ansiktet men det blev bara orligare och tjuten blev värre!!
    deac skrev 2010-03-22 18:44:08 följande:
    Då min som var runt 10-11 månader så skrek han också sådana där illtjut. Han har alltid haft väldigt hög ljudvolym och väldigt kraftig röst. Han hörs tydligt än idag. Det vi gjorde var att blåsa honom i ansiktet varje gång han skrek. De flesta små barn tycker att det är obehagligt och drar efter andan. Det kan de göra även när det blåser ute. Tyst blev han i alla fall. Sedan när de tystnat så kan man ju markera med ett lugnt och tydligt NEJ, inte skrika. Sedan kan jag trösta er alla med att det försvinner med tiden. Förmodligen vill de bara testa sina röstresurser och se sina begränsningar/förmågor.
    Vi brukar inte göra något annat än att försöka locka med nån leksak istället, men det hjälper ju inte så vi har som slutat och hon brukar inte få någon reaktion av oss. Hon kan tex sitta utom synhåll och glatt tjuta och skrika så det beror nog inte på att hon får reaktioner tror jag.
    Viccy skrev 2010-03-22 20:55:51 följande:
    Anledningen att hon fortsätter är förmodligen för att hon får en reaktion. Om man ignorerar det så kommer hon till slut inte tycka att det är roligt längre. Hoppas jag iaf Lycka till!!
  • FruSen
    Birgitta L skrev 2010-03-22 22:14:58 följande:
    Svar till Fru Sen:   Ja, hon testar rösten och det är en positiv del i hennes utveckling och om det är för höga ljud för dig så är ju öronproppar ett bra alternativ, bra att du fått det nu. Du ska inte ignorera henne som någon skrev här, hon är alldeles för liten för sådana metoder. Och det har inget att göra med om hon får reaktioner eller inte från er, det är hon också för liten för precis som du själv också påpekar. Låt henne tjuta bara, det är en del i hennes utveckling och lyckan över att ha upptäckt sin egen röst och förmåga till att kunna använda den.
    Känns nästan värst med att grannarna varit lite oroliga och trott att det absolut måste vara något hemskt som dottern råkat ut för då hon skriker sådär...
  • FruSen
    Birgitta L skrev 2010-03-22 22:27:32 följande:
    FruSen: Det är inget som grannarna har med att göra. För lyhörda väggar helt enkelt.
    Jag vet och jag har ju förklarat för dom. I alla fall de som ringt på och funderat. Men visst är det lite lyhört här. Kan tänka mig att det genom deras väggar låter jätteskumt med en liten som verkar skrika som en stucken gris liksom...
Svar på tråden För fan i h-vete, jag får ju tinnitus!!!! Hur lära en 11-månader att man inte ska göra så?!