Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Grattis, Sissela. Underbart!!!
Grattis, Sissela. Underbart!!!
Mula: Oh, så härligt.. Vilken underbar jul och vilken härlig start på det nya året. Blir så glad.
Bling: haha.. ett litet påskägg minsann. Tänk vad tiden går fort ändå.
Lilla M: tog iofs innohep ist, men tog alltid på kvällen. Vet inte om det spelar någon roll dock.
LillaM: Härligt! Ja, ett plus är ju en jäkla bra början iaf. Håller tummarna!
Pisan: Inget jag hört om; däremot finns ju forskning som visar att SSRI kan vara bra för kvinnor som har svårt att bli gravida/får tidiga missfall eftersom det kan stärka och hjälpa livmoderslemhinnan (serotoninbrist ger tunn slemhinnna av sämre kvalitet).
Dock hittade jag detta efter mycket snabb googling (notera att det är en oerhört liten grupp som forskats på, studien är rätt gammal nu etc etc): www.malehealth.co.uk/depression/19467-anti-depressants-could-damage-sperms-dna
Hittade den här också.. www.ivf.net/ivf/anti-depressants-linked-to-plummeting-sperm-count-o2335.html
Leta vidare och se om det finns mer; jag har bara googlat, inte kollat pubmed etc ännu.
mimmi80: Välkommen in även om jag beklagar att du skall ha behov av en grupp som vår. Det har diskuterats fram och tillbaks om ivf kan öka chanserna, men jag vet faktiskt inte så mycket om just det (har inte orkat med/haft tid att sätta mig in i annat än det som rört just mig). Tror dock att Beer skriver lite om det.
Rent allmänt så råder jag dig att läsa "bibeln" (länk i ts; borde numera även finnas på biblioteken).
Min brukar ofta vara utlånad, men just nu tror jag att jag har den hemma. Fast jag bor ju också i Gbgområdet och jag tror inte det är värt det att posta runt den. Dessutom är den bra att ha hemma senare, så man kan slå upp och kolla saker. Väl värt att köpa den, kan jag nog säga.
mellanD: "Trevlig" var väl dagens underdrift? Leif är fantastisk! Har aldrig fått ett så fint bemötande i vården innan. Inte efter heller.
Åt förresten också pred nu sist. På eget bevåg dock; låg dos och jag slutade i vecka 15 (om jag inte kommer ihåg fel).
TT: Åååååhhh, STORTstort grattis!