Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Irma skrev 2011-07-01 16:51:40 följande:
    Ninnin82: Ursäkta min  flummighet när jag beskrev omega3 och kalcium+d-vitamin. är lite distraherad här tack Bettan för förtydligande!
    Tror DrMH ändå har en tanke med att vänta tills hon haft semester, tänk, kör du på nu har du inte henne för VUL och diverse frågor. Jag tror ändå hon har tänkt låta dig testa prednisolonet. Annars hade hon väl aldrig pratat om det? Och när hon har mitt fall alldeles färskt borde det inte vara några konstigheter...
    Oss övertalade hon att vänta 6 månader! Förvånad Och om man tänker på immunologiska faktorer, som skrivits här innan, så skadar det inte om kroppen får lugna ner sig lite! Förstår att du vill hoppa på det direkt. Men hoppas ändå sommaren ger lite vila från allt.

Bettan: Hur länge kan man vänta som längst för att inte missa "volleyn"? Jag och mannen lever mitt i våran dröm just nu ju Men man tänker ju ändå på framtiden.... 
    Klokt sagt Irma, håller helt med!
  • TantTingeling
    Lofot skrev 2011-07-02 08:08:28 följande:
    Jag läser runt lite på trådarna. Antar att det kommer behövas några timmar för att hinna ifatt er alla :)

Jag och mannen ska ju få komma på utredning om 3 månader. Hur skulle ni göra, skulle ni försöka bli gravida igen ändå under tiden? Jag menar, det finns ju (väl?) fortfarande en chans att det bara är ren otur att det blivit 3 mf?
    3 månader är rät lång tid att inte försöka på och tänk om man går miste om nåt?
    Nej, jag skulle inte försöka bli gravid. Som många nyligen skrivit om så är det bra om kroppen kan få en paus.
  • TantTingeling
    Ninni: Vid inflammatoriska tarmsjukdomar, reumatism mm så är det inget snack om saken, man kortisonbehandlar grundsjukdomen vid behov även under graviditet, men försöker, som alltid, att hålla dosen så låg som möjligt. Precis som kloka Bettan redan har konstaterat så tycker jag inte att du skall tveka till att behandla med Pred. om du har en läkare som tycker det. En behandling med tydlig indikation, och där nyttan överväger risken, och som följs med provtagning och klinisk bild under överinseende av någon som är väldigt väl insatt i kortisonbehandling är alltid ok. Jag kan skriva mer om kortisonbehandling senare, men nu ska jag ut i solen och njuta av semestern!
  • TantTingeling

Ninni efterlyste info om risker med kortison. Jag hoppas att alla som funderar på att självmedicinera läser detta!

Kortison kan ge:
    Binjurebarksinsufficiens (jag själv fick tidigare en lindrig form av detta - trots att jag behandlats enligt konstens alla regler) dvs. binjurarnas hormonproduktion störs vilket i mitt fall gav svaghet, trötthet, massivt håravfall och som i sin värsta form kan vara akut livshotande.
    Saltbalansen kan rubbad i form av hypernatremi dvs. hög natriumhalt - vilket som bäst ger svaghet, törst och illamående och i sin värsta form koma och/el hjärnblödning)
     Och/el. hypokalemi dvs. föär låg kaliumhalt i blodet - vilket som bäst ger allmän svaghet och i sin värsta  form förlamning.
    Högt blodtryck (risk för preeklampsi = havandeskapsförgiftning - se nedan)
    Hög blodsocker -  risk för graviditetsdiabetes vilket i sin tur ökar risken för MF och för preeklamsi (se nedan) 
    Magsår
    Benskörhet
    Muskelatrofi (muskelförtvining) 
    Ökad känslighet för infektioner (pga korisonets förmåga att hämma immunsystemet)
    Ödem (vätskeansamling) 
    Ögonsjukdomar såsåm högt ögontryck - grön starr, eller grumling av ögats lins - grå starr och 
    Störning i koagulationssystemet  - ffa ökad benägenhet för blodpropp.
    Aktivering av (latent) psykiskt sjukdom.
    Tunn, skör hud
    Försvagning av senor/senbristning.
    Försämrad sårläkning
    Godartad tryckökning i skallen
    Benröta

Preeklampsi i sin tur är ett allvarligt tillstånd för både moder och barn, och kan i sin värsta form ge krampanfall (eklampsi) med risk för hjärnblödning, koma, hjärtsvikt (hjärtat förstoras - pumpförmågan blir sämre), vilket i sin tur ökar risken för att vätska stasas bakåt i systemet - dvs. ger lungödem, därtill kommer risk för njurskada eller rubbningar i koagulationssystemet.

Kortison är en jättebra, men kraftfull medicin, med många potentiellt livshotande biverkningar. Som jag hoppas alla förstår så ska kortison användas med förnuft och kunskap!!!

• TantTingeling

Sissela: Kortison kan sänka TSH. TSH påverkas av hCG, så det är oftast lägre i början av graviditeten då hCG är som högst (jag gick själv ner till värden under referensintervallet, vilket normaliserades sedan). Jag skulle personligen inte vara orolig för ett mf med ett TSH ens på 3 som gravid. Därefmot så skulle jag absolut kräva medicinering om jag ville bli gravid.

• TantTingeling
    Sissela: Många symtom brukar ju avta efter v. 12, såsom illamående och trötthet. Sen är det ju jättevanligt att symtombilden skiftar från en dag till en annan. Själv har jag inga symtom alls egentligen, förutom graviditetacne och att jag är lite kinkig med maten och har avsmak för kaffe. Så försök att slappna av (jag vet det är inte det lättaste) och njut av v. 15 - grattis!

Ang. kortison igen - Jag glömde en viktig grej - hämmad tillväxt hos fostret! När det gäller ev. risk för skelettmissbildningar, som vi tidigare diskuterat i tråden, så finns det inga säkra belägg för detta, även om djurstudier visat på ökad risk, men det är såklart bra att ha i åtanke att det möjligen kan va en ökad risk!

Mom23: Välkommen hit. Jag skulle, som kloka tjejer redan sagt, satsa på Innohep/Fragmin i första hand. Hitta en vettig dr och se vilken hjälp du kan få!

Äntligen Dax: Lycka till!
  • TantTingeling

Pinglan: Fint inlägg! Grattis t. v. 29!

Miss nöjd: Hur har det gått?

Ego: KUB tidigare i veckan visade liten sprattlande pyre och fina siffror! Nästa UL om drygt 2 v.

• TantTingeling

Ninni: Jag skulle inte oroa mig över 5 mg, det är många med olika diagnoser som får 25-30 milligram dagligen, så 5 mg är verkligen en yttepyttedos. Själv har jag oxå tagit från äl, och betydligt högra doser oxå - tog typ 10 mg vid grav. nr 5 som sedemera blev mf nr. 5 vilket uppenbarligen inte funkade för mig, så ökade lite, tror jag tog 15 före äl som höjdes till 20 efter plus. Jag kommer inte riktigt ihåg.

• TantTingeling

Ang: Progesteron. Sr absolut ingen poäng med att fortsätta med proggen hela graviditeten, bara onödigt kladdigt ;) Jag minskade fr. v. 12 och slutade helt i början av v. 14.

Ang: Trombyl: Jag pratade med min gyn idag, han tyckte att jag kunde fortsätta med Trombyl hela graviditeten, alltså ända till förlossningen. Den ordiationen som vanligen ges är dock till v. 37-38 nån gång.

Ego: UL idag visade en fin liten en. RUL nästa (om 2,5 veckor)

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14