Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Together90 skrev 2012-01-10 15:07:49 följande:
    Åhh va spännande..vad fick du för behandlingen den här lyckade graviditeten?

Kram

Behandlingen jag fick var har jag trappat upp successivt.
    Graviditet 3: Progesteron  (ordinerat av gyn) + självmedicinering m. ASA 75 mg.
    Graviditet 4: Progesteron, ASA  75 mg, Innohep 3500 enh., allt ordinerat av min gynekolog, som tycker detta räcker vid upprepade mf..
    Graviditet 5: Progesteron, ASA 75 mg, Innohep 3500 enh.  + självmedicinering m. Prednisolon 10 mg.
    Graviditet 6: Progesteron  ASA 150mg, Innohep 7000 enh. + självmedicinering m. Pregnylsprutor, och olika typer av kortison motsvarande ca 20 mg Prednisolon, trappades ner successivt.. Har på eget bevåg höjt doserna av blodförtunnande denna graviditet, om det är det som har funkat kan man bara spekulera i.
  • TantTingeling

Vilaa: Kortison är ju ett av kroppens stresshormoner, så det är inte alls konstigt att många känner av liknande biverkningar.

• TantTingeling

Bling: Alla ord känns futtiga i sammanhanget, men detta var verkligen jättetrist att höra och jag hoppas innerligt att ni tillhör de 75% för vilka allt är bra. Stor kram!

Mojutten: Tråkigt att läsa om ditt missfall och att ni fått skjuta på IVF.  om du inte redan hittat någon vettig samtalskontakt så tycker jag att det kan vara er riktigt god idé att fundera över en sådan. Kram!

• TantTingeling

Bara inne en kortis för att meddela att vi äntligen fått vårt barn! Det blev en ljuvlig liten tös. Överburen kom hon efter en mycket långdragen och plågsam latensfas - av vilken varken jag eller hon mådde bra av. Det blev därför ganska bråttom att få ut henne och som väl är gick den delen av förlossningen som en dans, och hon kom ut välmående! Vi är så lyckliga!!!

• TantTingeling

Mojutten: Jag tycker absoult ni ska ta upp diskussion kring prednisolon. Jag tillhör, som säkert har framgått till de flesta, skaran som inte tycker att man ska ta till prednisolon utan att först ha provat en del annat. Men nu tillhör ju du en av dem som haft riktigt många mf (kommer inte ihåg hur många?!) så då tycker jag absolut man ska ta till tyngre artilleri. Så kör hårt och stå på er!  Önskar er all lycka!

För övrigt kloka ord av föregående talare. Jag fick mitt första mf -08 och efter totalt 5 mf + nästan ett år utan att alls ha blivit gravid så fanns inte mycket hopp kvar.  Både jag och mannen hade i princip gett upp tanken på biobarn, och detta var sista försöket innan vi skickade iväg vår medgivandeutredning. Och så sitter vi här idag med vår dotter... Jag är, liksom Mellan D, därför också jätteoptimistisk. Ge inte upp kämpare!

• TantTingeling

Tack för alla grattis förresten - har blivit helt förvirrad av lyckan så jag glömde helt bort att tacka... :)

• TantTingeling
    Vilaa skrev 2012-02-08 22:30:17 följande:
    Usch får ont i magen när du skriver sådär. Äter ju prednisolon nu efter 5 missfall, och har ont i huvudet som satan så minskade dosen, men vet förståss inte om det är medicinen.. Ha bara testat trombyl och progestron innan men körde nu ändå på prednisolonmedicinen. Enligt doktorn så är det lugnt att testa prednisolon  i 3 månader, det är vid högre och längre tids anvädning biverkningarna kan komma.
    Åhh, är orolig som satan över medicinen. Försöker tänka bort det, hypokondrisk som jag är.

Men inte ska du bekymra dig över att du medicinerar med kortison enl. ordination fr. din läkare! Jag syftade mer på den självmedicinering som av och till har diskuterats en del här i tråden. Många börjar prata självmedicinering med Prednisolon redan efter 2-3 mf och utan att ha provat annat, det tycker jag är galet. Själv hade jag riktigt höga kortisondoser 20-25 mg som mest (jag kommer inte ihåg) som trappades ner under lång tid -jag var nog efter v. 30 innan jag var helt kortisonfri.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14