Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Irma: Vad härligt att höra! För mig känns det självklart att du skriver om förlossningen på det sättet du gör här. Tack för tipsen, jag ska kolla närmare på det om jag någonsin kommer så långt! *Grattiskram*

• TantTingeling
    mojutten skrev 2011-06-29 09:10:27 följande:

God morgon tråden.

Jag tycker att det är bra att LB genomför sin studie och jag ger en eloge till alla som väljer att delta. Kanske kan studien lyfta fram problematiken. Jag har full förståelse för de som inte vill delta, för risken finns ju trots allt att man får sockerpiller. I övrigt har jag bara hört bra saker om honom, och att liksom Dr. LM bryr sig tillskillnad från många andra läkare som bara rycker på axlarna.

Angående att ta en paus så vet jag att en del läkare bland annat Dr. LM rekommenderar detta, om kroppen har ett väldigt aktivt immunförsvar och detta är en del av problematiken kan kroppen behöva tid att återgå till normalläge och att detta ger en ökad chans till en lyckad graviditet. Det är så klart ett svårt råd att ta tills sig när det känns som att man vill lyckas nu eller helst i går och det hela tiden känns som att man förlorar mer tid.

• TantTingeling
    Äntligen dax: Nej det behöver absolut inte betyda någonting. Symtom kommer och går. Lycka till på UL!

Ego: Ul idag, 11+1, livlig, ljuvlig lite krabat! Äntligen, äntligen kanske - efter alla dessa år och mf -  får vi ett lyckligt slut!
  • TantTingeling

Tack Irma och LillaD!!!

F.ö. instämmer jag i vad de mycket kloka tjejerna redan har sagt om att ta en paus. Det finns ingen anledning i världen att stressa på och riskera ännu ett mf. 1 månad är såååå försvinnande kort tid, och om man vet att man kan förebygga mf bara med det, så ser då iaf inte jag någon anledning till att stressa på!

• TantTingeling

Bettan: Nu känner jag mig manad att svara, nån användning ska man ju ha av sina högskolepoäng... ;)

sirivonessen: ASA = acetylsalisylsyra ÄR en prostaglandinsynteshämmare, även om man tar det i form av Trombyl eller Albyl eller Bamyl eller vilket man nu tar. Det är dosen som spelar roll, och vad man vet idag så säger man att doser upp till 100 mg är ok, så länge klar indikation (dvs stark skäl) finns. Doser på 100-500 mg vet man för lite om, så man säger att samma gäller för dem som för doser över 500 mg. Det som gäller för intag av dessa doser (alltså över 500 mg) under trimester 1 + 2  är att det kan öka risken för mf och hjärtmissbildningar. I tredje trimestern kan det, förutom organskada, även förlänga blödningstiden och göra att livmoderns kontraktioner försvagas. Sammanfattningsvis så spelar det ingen roll om du tar 75 milligram Trombyl eller 1/3 Albyl minor. SJälv tar jag 1/2 Albyl minor,och oroar mig inte över det! Hoppas det blev begripligt!

• TantTingeling

Miss Nöjd: STudien som diskuterats som kommer starta i höst av dr. Leif Matthiesen i Helsingborg (tror jag) det är en studie på Fragmin (eller var det Innohep? Nåja, det är typ samma sak). Trombylstudien pågår redan, den utförs av en dr. i Borås, Lennart Blomqvist heter han.

Ja, det är vanligt att få både Trombyl och Fragmin även om man inte hittar nå fel. Jag är en sån som fått det fr. om. graviditet nr. 4, dvs efter utredning (som alltså inte visade nåt).

• TantTingeling

Bettan: Så lite så, kul att vara till nån nytta även i semestertider ;)

Sissela: Tack!

Ang. prednisolon: Jag gör som Sissela - självmedicinerar med Prednisolon. Men jag skulle inte rekommendera någon att göra det utan att ha haft många missfall OCH utan att ha provat allt annat i medicineringsväg innan OCH vara mycket påläst eller med gedigen medicinsk utbildning. Annars gäller att man bör ha läkarkontakt -man ska INTE tro att kortison är något man kan äta hur som helst, gör man fel så kan det ha allvarliga följder. Jag själv har provat Trombyl, Innohep (som fragmin) Pregnyl OCH progesteron innan jag gick på Prednisolon. OCH jag har hyfsad medicinsk kunskap OCH jag har haft 5 missfall, varav åtminstone de 2 senaste behandlades med Innohep, så jag anser mig kunna självmedicinera.

sirivonessen: Jag tar 1/2 Albyl minor, dvs. ca 125 mg för att jag är lat. Men 3 delar vore såklart bättre!

• TantTingeling

Välkommen Rosen: Ja, rent statiskt är chanserna goda. Och att hänga här och skaffa sig kunskap, stöd och pepp gör chanserna ännu större!

• TantTingeling
    nettan skrev 2011-07-01 11:20:37 följande:
    Försökte inboxa dig men kunnde inte.
    Får man fråga vad du köper dina prednisolon??
    Som jag sa tidigare, jag tycker verkligen inte att man ska självmedicinera med Prednisolon utan att ha testat ALLT annat i medicineringsväg tidigare + verkligen ha kunskap om vad man gör, för det kan ha riktigt allvarliga följder om man gör fel...
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14