Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Irma: Ok, det är glasklart :) Tack! :)
Irma: Ok, det är glasklart :) Tack! :)
Mula: Spännande :) Stort grattis! Själv blir det nog Sydafrika för oss, men kön är låååång :)
Irma: Tack :)
Nettan: Vicken typ, att man ens kan säga så! Det ska då vara andra faktorer än ekonomi som gör att man avstår en behandling, sen är den inte alls särskilt dyr.
Buster: Stort grattis!!!
Ramona: Fy så påfrestande :( Vilken vecka är du i?
Äntligen dax: På Internetmedicin finns en lista med de prover som åtminstone bör ingå. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=389. TNF-alfa är det inte många som kollat,, men får du det så är det såklart bra. Sen kan man ju alltid önska att få ta en något utvidga koagualtionsutredning om man hittar någon tillmötesgående några andra prover finns uppräknade på http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=201. Jag själv, och många med mig har fått blodförtunnande sprutor utan att ha hittat något fel i utredningen.
Äntligen dax: TNF-alfa har aldrig ingått i listan. OCh det är få som tagit det. Prednisolon är receptfritt i många länder, så har du vägarna förbi nån annanstans så tål det att tänkas på. Sen går det säkert att beställa via nätet oxå.
Äntligen dax: Jag har jobbat på gynkliniken i Umeå för många år sen, jag har själv också varit patient hos en av doktorerna där, jag tyckte då att hon var bra, men nu gick jag inte till henne för denna problematik utan för min PCO. Vem går du hos (du kan gärna inboxa)?
Sophan: Beklagar dina mf, men välkommen hit! Jag har inte mycket annat att tillägga när det gäller utrednign stid och dyl, min utredning tog också ungefär 2 månader, möjligen lite mindre. Mina mf/ma har varit 5 till antalet och har varit mellan v. 6 och 10, så jag kan inte hjälpa dig när det gäller hur de ser på de ännu tidiager mf:en. Det beror nog himla mkt på vart du bor, eftersom det verkar variera väldigt mkt mellan gynklinikerna. Tar du ASA så är det precis som Irma påpekat så att det kan påverka proverna, då det exempelvis förlänger blödningstiderna (APTT- prov mm) Dock så sitter effekten i bara en vecka, så kan du sluta med medicinen en vecka innan provtagning så blir det såklart mer rättvisande.
Ninni: Men det är väl bara att ringa till din gynmottagning så fixar någon av sköterskorna så att receptet läggs upp på nån doktor. Inte behöver du prata med din läkare för det (under förutsättning att ni har kommit överens om att du ska få proggisar såklart).
Sophan: Låter som ett tel.samtal till gynmottagningen för rådgivning är på sin plats, med tanke på att du har lite ont och blöder + ska utomlands så kan det ju vara bra att kolla läget lite bättre. Sen är det ju 2 helt olika saker att få mf och att försöka i ett el. 2 år utan att bli gravid. Vanligen brukar man itne tillämpa reglerna så...
Nu är jag lycklig!!! VUL idag visar 8+2, pickande hjärta och fosterrörelser! Såhär långt har jag aldrig kommit!