Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Irma, Äntligen dax och Bettan: Tack tjejer!!! Känns så overkligt, som att jag pratar om någon helt annan. Kan inte fatta att det faktiskt är mig det gäller!!! :)

Sissela: Stort grattis till plus!. Verkar som att du och jag har undgefär samma medicinering (jag självmedicinerar oxå en hel del), fast jag tar multivitamin och triobe istället för de vitaminer du tar.

Ninni82: Jag tycker det låter fint med Trombyl + fragmin + progesteronkräm, det kan ju inte vara särskilt stor skillnad mellan krämen och vaggisarna. Jag förstår din känsla när det gäller prednisolonet, kan du inte självmedicinera (det gör jag, och har gjort denna och förra graviditeten)
  • TantTingeling

Ninnin: Du köper prednisolon utomlands där det är receptfritt, eller handlar på nätet från nån utländsk nätbutik.

• TantTingeling
    Jenna: Beklagar dina mf. Personligen så är Prednisolon inget jag skulle ta efter 2 missfall, efter som 2 är vanligt men 3 är extremt ovanligt. Sen finns det sannolikt endel risker som skelettmissbildningar och läpp-käk-gomspalt mm. I ditt fall skulle jag mer satsa på att kolla sköldkörteln och möjligen att ta progesteron och ASA. Själv tog jag inte prednisolon förrän efter 4 mf, och nu efter 5 har jag ökat dosen. Dock gör jag det på eget bevåg utan läkarordination så jag vill inte komma med några dosrekommendationer. Prednisolon påverkare immunförsvaret, bla. minskar det antalet NK-celler (natural killer) i livmodern vilket man tror kan spela en roll vid upprepade mf.

Ninnin: Näpp, har aldrig shoppat läkemedel via näten, men brukar ofta få skräpmail till min hotmail, kan dock inte komma på vad sidorna heter. Fråga runt här eller googla.
  • TantTingeling
    Bettan: Jag förstår att tanken slagit dig, men som du säger, man vet ju inte mycket om orsakerna. Det där med skelettmissbildningar har man inga säkra belägg för att det skulle stämma för människa (det är data från djurstudier, vilket kanske el. kanske inte har relevans för människa).
    Av de knappt hundra barn som föds med kraniosynostos årligen i Sverige har nog ingen utom din son en mor som tagit kortison. Men jag slår vad om att alla andra av dessa mammor har/har haft funderingar på om de gjort något som kan ha orsakat det. Jag förstår dina funderingar, jag skulle tänka likadant själv. Men bara det inte går över till att du på något sätt skuldbelägger dig själv, för det finns inget som säkert tyder på att din medicinering har med saken att göra. Och skulle du inte ha medicinerat så skulle du nog inte haft honom här hos dig.

Jag har iaf förberett mig själv på att min medicinering kan ge bieffekter, och jag har efter en mycket kort betänketid slagit fast att bara vi någonsin får ett barn så spelar det ingen roll om barnet har gomspalt eller dylikt. När kortison blir en mer accepterad behandling för sådana som vi, så kommer det säkert mer data om riskerna, men tills dess får vi vara nöjda med att iaf ha fått en behandling.
  • TantTingeling

Äntligen dax och Sissela: Stort grattis till lyckat VUL!

Irma: Åh, så spännande att det börjar hända grejjer!!!

• TantTingeling

Åh Irma, att det äntligen är din tur! Imorgon är du mamma!!! *får en liten tår i ögat*

Missnöjd: Grattis!

Ninni: Vilken läkare var det som inte tyckte du skulle ta folsyra - gyn el. gastro? Har du kollat dina folsyranivåer? Och B12? Folacin = folsyra, men folsyra finns även i multivitaminer, kombinationstabletter med B-12 och annat. Och i mat såklart :)

• TantTingeling

Ninni: Ok. Om du redan tar folsyra så behöver du inte Folacin, för det är inget annat än folsyra, Folacin är bara läkemedelsnamnet. Tar du folsyra och har legat bra på proverna så är ju allt frid och fröjd!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14